Gå til innhold
  • Bli medlem

Radius no. 43 - bilder


Radius#1

Anbefalte innlegg

Hei,

for de som liker gamle primuser: her er blider av min bruksprimus (parafin) for turer i skog og fjell.

Mindre og lettere enn optimus.

117576-radius_43_closed_m.JPG

Lukket boks

117577-radius_43_open_m.JPG

Åpne opp

117578-radius_43_ready_m.JPG

og brett tilbake, pluss sett på varmeskjold

117579-radius_43_kit_m.JPG

Kan plukkes fra hverandre uten å løsne en skrue.

Har ikke gjort noe med den annet enn å polere tanken etter å ha funnet den i en container for 6 år siden :-)

Virket fra første stund, har aldri feilet hverken sommer eller vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk og takk,

det er nok på tide med litt polering, pluss oppussning av boksen. Som du nevner, det hjemmelagede rattet mitt står heller ikke helt i stil med resten.

Takk for tipset om spiritburner utrolig mye fin info. Har meldt meg inn, venter bare på at kontoen blir aktivert :shock:

PS: Regner med at varmebestandig lakk er viktig på boksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

for de som liker gamle primuser: her er blider av min bruksprimus (parafin) for turer i skog og fjell.

Mindre og lettere enn optimus.

hvorfor fikk jeg et flashback til knappetelt, joikaboller og sotende brenner tro *lure* :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor fikk jeg et flashback til knappetelt, joikaboller og sotende brenner tro *lure* ;)

Har også vært grønnkledd en gang og hadde vanskeligheter ved opptenning, sot og urent brennede primus :?

Den jeg dipponerte og brukte kun få ganger, fikk jeg aldri eller skjeldent til å gå bra, antageligvis på grunn av min manglende teknikk og dårlig vedlikehold.

Forventningene var med andre ord i den moderate klassen da jeg skulle prøvde denne Radius`en (min første parafinbrenner), men jeg ble grundig overrasket og fascinert - tatt på senga, den var så lett å fyre opp, og brenner gullende rent - jeg ble aldri den samme etterpå :)

Har etter dette skaffet meg flere parafinbrennere av den edle sorten, og det samme gjelder for disse, prima vare :-)

Så, advarsel, disse "gamle greiene" er vanedannende, du kan risikere å bli avhengig ved forste forsøk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventningene var med andre ord i den moderate klassen da jeg skulle prøvde denne Radius`en (min første parafinbrenner), men jeg ble grundig overrasket og fascinert - tatt på senga, den var så lett å fyre opp, og brenner gullende rent - jeg ble aldri den samme etterpå :?

Har etter dette skaffet meg flere parafinbrennere av den edle sorten, og det samme gjelder for disse, prima vare :)

Så, advarsel, disse "gamle greiene" er vanedannende, du kan risikere å bli avhengig ved forste forsøk :-)

Du bør sammenlikne de edle gamle bråkebrennerne med de moderne, d.eks Nova eller 111+ (æsj) eller for den saks skyld MS XGK.

Disse gamle traverne bråker, ja, men på en anna frekvens. Mao. de hyler ikke. I tillegg er de suverene parafinspiserem

Man slipper den forhutelige parafinosen i teltet.

Parafinbrennere er for parafin, bensinbrennere er noe helt anna :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulk hulk rakker du ned på Novan min Rune?

Men du har så rett. Riktignok brenner Novaen min(, men slett ikke alle Novaer) rent og med et støynivå kjent fra gamle gode 111 med bråkebrenner. Faktisk ikke spesielt mye lukt heller på på tennvæske fra europris.

Men;

Ingen brennere blir jeg mer glad i , og kan stole på enn nettopp 111 med bråkebrenner.

Ingen av de jeg har prøvd har gitt meg problemer.

Skal det være noe enklere konstruksjon så må det bli optimus 00 eller en av dine favoritter på bensin, men uten pumpe.

Selv om jeg ikke er så redd for bensin lenger, så føler jeg meg tryggere med parafin.

Venter avlikevel spent på Colman'en og regner med å unngå "Coleman face".

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta og lakk/mal boksen!

Da er primusen ødelagt. La det originalet utseende være der, det sier bare at den er i bruk!

---------

Primuser er noe man kjøper. Og aldri selger!!!!

---------

Kardam

(Bruker kun gass i smug)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.