Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av kano


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

jeg er på utkikk etter en kano (brukt eller ny). Det som er viktig er at den kan bære 2 personer inkl oppakning. Den vil måtte kunne tåle normal padling på innsjø i tillegg til noe elvepadling. Vekt er også viktig da jeg i utgangspunktet ikke ønsker så mye tyngre kano enn +/- 20 kg.

Jeg har "trålt" nettet for alternative løsninger og foreløpig ligger det an til Ally 16,5, men jeg kunne også tenke meg å høre fra dere som har erfaringer med andre kanoer.

Kort oppsummert er følgende kriterier viktig:

- bæreevne min 2 personer inkl oppakning

- vekt +/- 20 kg

- sammenleggbar eller oppblåsbar er å foretrekke, men ikke et must.

- "fiskevennlig"

Legg gjerne med linker til sider i evt svar.

Mvh

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med den vektbegrensinga har du utelukket de aller fleste andre modeller enn de sammenleggbare. Dvs ally og pakboat. Begge har modeller som fungerer bra til den bruken du skisserer. Kevlar er også lett, men svindyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har en Ally 16,5DR, og kan ansolutt anbefale den. Kjøpte den i vår og har fått brukt den på noen turer. Virker veldig solid og stødig.

Vi var to voksne karer som fisket fra den og det var ikke noe problem. Vekta er det ingenting å si på, og jeg satte den opp på 20min andre gangen jeg prøvde(med litt assistanse). Det tar ca 10min og ta den fra hverandre etter en tur.

Kan også fraktes på biltak ferdig oppslått, noe vi gjorde til og fra hytta vi var på.

mvh

Ken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

har padlet Ally 16,5 DR i 6 år nå, og er storfornøyd med denne kanotypen.

De 2 første årene var vi to voksne og 2 barn med oppakking for ukes tur, og det gikk helt fint. Da det ble litt kjedelig for barna og bare "sitte på" kjøpte vi en Ally til etter hvert.

Har ikke hatt problemer av noe slag, og de småskrammene vi har fått på turene har vi rett og slett bare reparert med "gaffa-tape" ute i felten, før vi har fikset permanent etter hjemkomst.

En av mine padlekamerater har en 18", men vår erfaring med denne er at den blir unødig lang, og en trenger ikke den ekstra plassen denne gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en 15 foter i ti år nå. Den fungerer meget godt på trange elver og der det er viktig å kunne manøvrere raskt. For uøvde padlere er den imidlertid vanskelig å få til å gå rett fram. Den er heller ikke spesielt rask. Jeg har også prøvd 16,5 foteren og den er nok en bedre allround kano.

Når det gjelder hund i kano kommer det an på hunden. Klarer hunden å sitte/ligge noenlunde rolig er det ikke noe problem. Jeg har hatt med min malamute (45kg polarhund) i kano mange ganger og det går helt greit. 2 mann, bagasje for en uke og en malamute var litt trangt i 15 fotern, men gikk greit det å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Dette var en interessant diskusjon/tema. Selv har jeg planlagt en 14-dagers tur over Finnmarksvidda med familien (2 voksne og 2 barn (7 og 11 år)). Her skal vi ha med utstyr og mat for 14 dager. Hadde tenkt på den største, Ally 18,5. Ser at det er flere med meninger om mindre størrelser. Noen andre med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.