Gå til innhold
  • Bli medlem

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. Nå ble det vel signalisert at det lå i krevende/ekstra krevende territorie, jeg leser det som nedre sjikt av ekstra krevende. Jeg lurer også på om de har hatt klare klassifikasjoner eller beskrivelser for hva som ligger i en ekstra krevende tur, det er jo lett for noen å lese "ekstra krevende" for så å tenke at det er krevende med tanke på fysisk form, uten at det nødvendigvis er krevende med tanke på tekniske ferdigheter eller erfaring. Men for min del ville jeg gjerne ha sett at definisjonene var interaktive eller klart definert på siden. Slik at hvis man melder seg på så kommer det opp en tekst hvor det er svært hva som forventes, gjerne kombinert med en oppfordring til å kontakte turledere hvis man er i tvil for å slå av en diskusjon.
  3. I dag
  4. Hei, jeg har god erfaring med soulo fra før av og vurderer en allak til kortere helgeturer med en +1. Men! Målene i teltet fra teltprodusenten er asymmetrisk, hvor den ene enden er 130cm bred og den andre 120cm bred. Jeg har to stk exped LW og lurer på om noen har erfaring med denne kombinasjonen?
  5. Kontakt Varri om reservedeler til MSR-utstyr. De er importøren og har hjulpet meg med ting før.
  6. På generelt grunnlag er selvinnsikt noe av det siste vi mennesker lærer. Det finnes jo et uttrykk: «Med alder kommer visdom, men noen ganger kommer alder alene.» For min del har jeg et lite register over uønskede hendelser, og det typiske er spreke menn i alderen 40–70 år som er uerfarne i det vi driver med. De står for nesten alle uønskede situasjoner. Jeg tror ikke det i praksis er mulig å lage et opplegg som er helt kvalitetssikret uten at det legges ned svært mye arbeid. Og dersom deltakerne mangler selvinnsikt, blir det vanskelig uansett. Dagsformen spiller også inn. Det vil derfor alltid være en restrisiko – alternativet er å slutte å arrangere åpne turer, og det strider mot hele den norske modellen. Jeg håper denne saken har vist hvor lista bør ligge. Samtidig har jeg stor medfølelse med de etterlatte og den sorgen de står i. ❤️
  7. Takk for svar! Skal sjekke ut de alternativene. Greit å ha, brenner meg titt og ofte.
  8. Vet ihvertfall at originalen fra Evernew selges løst. Men du må nok bestille fra Asia. Snowpeak har en liknende løsning som heter Hotlips. Vet ikke om jeg synes slike ting er strengt tatt nødvendig, når man skal drikke av titankopper.
  9. Hei, hva er deres erfaring med denne jakka? Jeg har lest tilbakemeldinger både hos Rab og på andre nettsider hvor den del brukere har kommentert følgende: - Coldspots/kuldebroer på underarmene. Jeg kan se for meg at dette kan skyldes feilsydde kamre hvor all dunen havner på baksiden, eller rett og slett for lite fyll? - Samme bemerkninger går igjen for armhulene… - Noen påpeker også at den er veldig trang i halsen Hvis noen har brukt denne jakke og vil dele erfaringer så setter jeg stor pris på det
  10. Med ei skildring som seier "ekstra krevende" så har ein satt terskelen høgt. Men kva ansvar har arrangøren for at deltakarane faktisk har kompetanse til ein "ekstra krevende" tur? Utgangspunktet for frivillige organiserte turer må jo vera at deltakerene sjølv vurderer sin kompetanse opp mot skildring av turen. Ettersom det på denne typen fjellturer ikkje finnes noko sertifisering slik det er på klatring eller kajakk så er det ikkje mogleg å ha formelle krav. Då må deltageren sjølv vurdere og videreformidle sin kompetanse, og arrangøren har i liten grad moglegheit til å kvalitetssikre denne.
  11. I går
  12. Du har helt rett i at plastikk sko er at foretrekke for at seile med. Og det er i hovedsak det jeg bruker til det. I det siste ganske stive Dalbello Cabrioleten 130. Tanken med Explorer utstyr er at kombinere litt. Gå på tur på dager med lite vind og ha med en stor lett kite i sekken og bruke den hvis man finner vind i høyden. En annen årsak er at jeg noen uker tilbake klarte skli på en iskul under snø på land når vi var på skøytetur. Førte til en fraktur i kneskjellet. Lovet da meg selv at skaffe fjellskisko til at også bruke til turskøyter da det har bedre såle at gå med sammenlignet med skateski støvler!
  13. Det finnes flott is i nærområdet! Magisk fine flobelter 🥳 for oss på turskøyter. Ut fra jeg har funnet ut, er jeg den eneste som har funnet fin is og gått på skøyter i dag😇 Men isen er nå varm og har våriskarakter langs land, så det krever kompetanse. For mer informasjon, se iskart.no og Skridsko.net. Naturens eget kunstverk!
  14. Med den tydliga beskrivningen och med enbart utbildade jurister eller i majoritet i domstolen borde det bli förmildrande ansvar för dödsfall när den som omkom saknade erfarenhet men någon påföljd för att personen fick följa med på turen ändå.(jag läst endast 20 p juridik på Universitet grundkurs +kontrakt och associationsrätt dvs regler för olika företagstyper)
  15. LED Lys blir jo svakere over tid, men det kan også være andre problemer som feks batterier eller belegg på koblinger. Oppladbare batterier gir også vanligvis mye bedre lys enn engangsbatteriene. Når det kommer til hodelykter så har jeg en preferanse for litt tyngre lykter, men H7R core er en lykt jeg glatt kan anbefale. Men da har du batteri bak på hodet så den blir litt tyngre. Den har utrolig jevn belysning, har ikke vert borti noe annet som er tilsvarende jevnt. Har også veldig nylig kjøpt inn en Fenix HP35R, dette blir jo da en myyyye kraftigere og enda tyngre lykt, men denne er så kraftig at det er morro. Men jeg har uansett kost meg med å bruke den, du får et skikkelig vidvinkel-lys av flombelysningen som gjør kveldsturene til en fryd.
  16. Ja jeg er enig med deg. Det kan så være en fin måte å tømme et lager på og samtidig skape fuzz rundt sin egen butikk. Det er jo nettopp dette Black Friday handler om - vi husker alle bildene fra USA på hvordan denne dagen ergentlig skulle være, med køer og slossing om de beste tilbudene når dørene åpner. I denne saken er det foretatt et reelt salg med kroner 1,- men i fjor solgte de fjellstøvler til kroner null. Man betalte bare frakten -da er det kanskje mer tvilsomt at man har noe å stille opp med om de kansellerte ordren men det gjorde de ikke. En kompis av meg bruker de støvlene. Ikke at jeg tror at man har noe å stille opp med nå heller, men dette med at det er "moralsk feil" er bare tøv. Hvor skal grensen gå neste gang man ser et tilbud? Denne artikkelen omhandler en sak der Elkjøp annonserte noe Apple Mac saker til 4000 mens prisen skulle være 9000 I denne saken er det annerledes - her har de faktisk reklamert direkte med 100% innsparing og cyberweek, så vel vel - umoralsk var det i hvertfall ikke.
  17. At den er slappere, enn ei ny billig-lykt, er ikke nødvendigvis så rart. Teknologien har gått framover. Så, om den har blitt dårligere, synes jeg ikke er så lett å si noe om, utfra sammenligningen. Jeg har led-lykter som er, minst, 12-15 år gamle, som jeg oppfatter som, i hvert fall tilnærmet, like gode i dag, som da de var nye.
  18. Støtter Østmarka etter innfallsmetoden, der er det til og med nasjonalpark. Avhengig av hvor du bor, selvfølgelig. Best er det jo å vente med planleggingen til du ser hvor snøen (ikke) er, og velge område da. En variant er å ta tog/buss til et sted sør i Østfold og gå nordover, da kan du gå så langt eller kort du vil. Lykke til med planleggingen!
  19. Kan hodelykter bli gamle og slitne? Denne Petzl-lykten har jeg hatt i mange år, men nå synes jeg den lyser så dårlig. Den er slappere i lyset enn en gratislykt jeg fikk på Clas Ohlson, der begge hadde nye batterier fra samme eske. Og i forlengelsen av dette: noen anbefaling av lignende lykt (jeg har en annen, større)?
  20. Lure til seg? Hvor har du det fra, og når ble du så moralsk? Det er lett å sitte bak et tastatur og anklage andre, men jeg regner med at du gjerne handler på salg som alle oss andre. I denne saken så skrev @Kjell Iver at dette var noe de (butikken) hadde gjort før Det lå fra min side derfor en forståelse av at dette kunne være en taktikk denne butikken bruker for å bli kvitt restlager. Nå har butikken trukket salget og betalt ut mitt utlegg, så da tenker jeg den saken er ute av verden.
  21. Jeg ville aldri turt å kjøpe sko til 1kr. Plutselig så sitter man der med 12mnd skopusseabonnement for hundrevis av kroner i mnd. Jeg mener det er ganske åpenbart at støvler til 1kr uten noe mer enn ordinær cyber-week-annonsering er en feil. At noen forsøker å utnytte feilen tenker jeg er helt greit. En ting er en utnytte feil hos den lokale butikken i bygda, men en "stor" aktør som outnorth synes jeg ikke veldig synd på.
  22. Ja, ja. Enig blir vi ikke, og det er greit. Og for ordens skyld, jeg er helt enig i at de som har bestilt denne varen burde være åpen for muligheten at dette var en feil, og at de ikke kan forvente å få varen til den prisen hvis det faktisk skulle vise seg å være feil. Derfor skriver jeg også at en klage i denne sammenhengen bør være motivert av å få selger til å skjerpe seg, ikke for å oppnå egen gevinst på noen andres feil. Så vidt jeg forsto på en tidligere kommentar så var det ikke første gang denne selgeren hadde det samme tilbudet, eller feilprisingen. I så fall er det enda mindre grunn til å mistenke feil, og enda større grunn til å varsle at kvalitetskontrollen deres ikke holder mål. Såpass grove feil som dette er veldig lett å fange opp før publisering, så det finnes ingen unnskyldning. Og hva skal egentlig til for å si at en pris er opplagt feil? Hvis dette er en vare som de sliter med å bli kvitt, så hvorfor ikke dra til skikkelig og få litt oppmerksomhet på kjøpet? Noen hundre kroner er uansett en billig måte å kjøpe oppmerksomhet. Og det funket jo, hvis man skal bedømme utfra responsen her på forumet. I sommer skulle jeg kjøpe bussbillett fra Otta til Gjendesheim på EnTur-appen. Jeg prøvde flere ganger, for prisen jeg fikk på 10 kroner var i mine øyne en såkalt opplagt feil. Og en feil jeg ikke hadde noen intensjon om å utnytte til egen vinning, men etter flere forøk, med både utlogging, restart av telefon m.m. så mente jeg at min "due dilligence" var ivaretatt, og at jeg hadde forsøkt så godt som det kan forventes å få betalt riktig pris. Nå viste det seg til slutt å være en sommer-kampanje, og at prisen var helt rett, men det skjønte jeg ikke før jeg satt på bussen og så reklameplakaten ombord.
  23. Det er jo nettopp dette kommentaren min går på, om en vare til 4999 plutselig selges til 999 så kan det være et typisk stunt eller lokketilbud. Det er også derfor at terskelen for å påberope seg "feilprising" settes svært høyt. Men dette har vert behandlet mangfoldige ganger tidligere og standarden som er satt er at feilene skal være såpass eksteme at det er åpenbart at det er feil. Og når noe prises til 1 krone så vil dette alltid gjelde. Du kan normalt si at hvis rabatten er under 50%, så vinne kunden alltid frem via forbrukerklageutvalget. Hvis den er 50-80%, så er man i gråsonen hvor man ser på varen og hva den normalt prises for, samt hvordan den er merket. Så hvis det står "Supertilbud" eller "Outlet" i denne prisklassen, så vil forbruker vanligvis vinne frem. Og er rabatten over 80% så taper kundene nesten alltid klagesaker, men det finnes unntak.
  24. Helt uenig. Selv om det hadde vært juridisk innenfor så er det moralsk feil. Nå var prisen så hinsides feil at det heller ikke var juridisk innenfor. Og det er jo åpenlyst for absolutt alle at dette var en «IT feil». Også de som forsøkte å handle. Ikke prøv å si noe annet. Den var ikke «mistenkelig lav». Den var åpenbart feil. «bevisst luretilbud»? Det tror du ikke på selv engang. Og det viser jo dialogen her før flere forsøkte å kjøpe også. Det er ikke snakk om at man ikke vil bruke sin «dyrebare tid» (really??!!) på oppdragelse av selgere. Det handler om at de aller fleste har et moralsk kompass som gjør at de i stedet for å forsøke seg på tull og tøys heller hadde brukt 10 sek på å sende de en epost om at de sannsynligvis har en feil på nettsiden. Dette blir bare latterlig.
  25. Jeg skjønner ikke helt relevansen av denne kommentaren. Jeg skriver ingen plass at kjøper kan forvente medhold i en klagesak. Mitt argument er at uansett årsak til at prisen ble satt som den ble, så er det selgers feil. De som har bestilt har hatt en negativ opplevelse. Og selv om tilbudet kunne virke for godt til å være sant, så har ikke kjøper noen mulighet til å vite om det er en feil eller ett lokketilbud/PR-stunt. Her er det kun selger som kan klandres, og en klage er helt på sin plass, selv om man ikke bør ha noen forventning om å få varen til den annonserte prisen.
  26. Standard praksis er at dersom det er en åpenbar feil, så gjelder ikke tilbudet. Listen for dette settes svært høyt, så en vare som normalt koster 4999 og feilprises til 1999, eller selv 999 vil normalt være en sak hvor selskapet må ta tapet fordi kunden kunna ha trodd at dette var et realistisk tilbud. Gitt at andre tilsvarende varer av og til kommer på slike tilbud. Så om de skoene hadde vert priset til feks 399 kroner, så hadde man kanskje kommet unna med det. Men når prisen settes til 1 krone så er det et tilfelle hvor de kan påberope seg at det var en "Åpenbar feil" og at tilbudet derfor ikke er gyldig.
  27. Tenker dette kan ses fra flere sider. De som har bestilt denne varen har ikke gjort noe galt, selv om prisen var mistenkelig lav. Enten varen faktisk var feilpriset, det var ett bevisst luretilbud eller feil i lagerbeholdning, så er selger den som bør ta seg sammen. Uten tilbakemelding fra misfornøyde kunder er det lavere sannsynlighet for at rutiner/forretningsetikk forbedres av seg selv. Denne varen var priset så lavt, at selv svært enkle automatiske og/eller manuelle rutiner burde avslørt en feil før tilbudet ble publisert. Så ja, hvis noen vil bruke av sin dyrebare tid til å oppdra en en selger med forbedringspotensiale, så er det helt på sin plass. Om det er motivert av grådighet og ett håp om å allikevel «karre» til seg en billig vare så er jeg mindre imponert, men nytteverdien for fellesskapet mtp. å bidra til å forbedre denne selgeren vil være ca. det samme.
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.