All aktivitet
Denne strømmen auto-oppdateres
- Siste time
-
Noen tips til hvordan å få bort «gugga» fra det gamle læret helt nederst i pumpa? Vanskelig å få det frem på bilde, men hele nedsiden er dekket av flaket lærmasse om man kan kalle det det. Det er det svarte man ser på det overeksponerte bilde… Det var masse lignende greier i spindelen også, glemte å ta bilde før jeg renset det. Jeg antar at det er dette som har kommet seg hele veien til dysa og smeltet på et vis der inne. Jeg kommer nok til å be fjellsport om en ny en da jeg er usikker på hvor mye av dette jeg klarer å få bort. Men dette kan vel umulig være en brukerfeil? Læret er helt mykt og det er masse flak som har falt av, som antageligvis har gått videre til brenneren…
-
haugoy begynte å følge Fiskestang med på fly?
-
Ikke testet selv, men skal gå. https://avinor.no/flyplass/praktisk-informasjon/planlegg-reisen/bagasjeregler/sportsutstyr
- I dag
-
Jeg prøver å vekke denne gamle tråden. Har to 5-delte haspelstenger som ikke og en tube på 60cm. Noen erfaringer med å få disse i kabinen i 2025? Har sett folk har med skistaver om dagen på flyet. Var litt rart at fiskestang var skumlere?
-
Har en slik pumpe liggende i reserve, og bruker ei kinapumpumpe på min modifiserte whisperlite. MSR ville ikke skaffe ny slange til min antikvitet, og det ble en quickfix som har holdt i 10 år. Kinapumpa har jeg fiksa på flere ganger, men venter bare på sammenbruddet. Primuspumpa stoler jeg på, men det er kanskje dumt? Tok reservepumpa fra hverandre, og pumpelæret var effektivt, men ser nesten litt porøst ut. Kinapumpa har plast/gummi "pumpelær" og funker ned til rundt -10 grader. Jeg har også modifisert en gammel Nova (som brenner bra på parafin) Den fikk jeg uten pumpe så den har virka i en mannsalder med ei gammal primuspumpe i aluminium. På den pumpa satte jeg på en Cejn ventil som passer til Novaen. Whisperlite'n går derfor mest om sommerern og på gass. Da holder kinapumpa lenge
-
Det ser jo absolutt ille ut. Reklamasjon er det første ordet som faller meg inn. Normalt har disse en pålitelig kvalitet.
- 10 svar
-
- 2
-
-
Kan vel si jeg fant synderen til at det var dårlig pumping. Forsøkte med bensin og la merke til at den pumpet dårlig nå og, det gikk for øvrig ikke an å justere effekten på selve brenneren, er enten av eller på. Demontere pumpa og så da dette. Skal vel kunne ha litt lenger levetid enn 30-60 minutter? Greit nok at den har liggi i flaska underveis osv, men det skal den vel tåle? Skal se hvordan det ser ut i spindelen når den har kjølt seg ned. edit: jeg skal være helt ærlig på at jeg ikke har sjekket dette før turen da jeg prøvebrant den og alt var ok, og jeg forventer også at noe helt nytt skal ha noe lengre levetid enn dette (ble kjøpt i september i fjor og er som nevnt brukt kanskje 30-60 minutter siden da). Sier bare hvor viktig det er å demontere alt og sjekke alt før man skal på en lengre tur og ikke bare «teste» og se det funker (evt ha med reservedeler).
-
Du brukte ikke tilfeldigvis lampeolje eller noe annet som inneholder voks? Edit: ser du skrev Biltemas campingparafin. Den har jeg brukt mange dunker av på Optimus 111 og aldri hatt problemer med.
-
Memento mori begynte å følge Omnilite Ti «gugg» i dyse
-
Feilsøking på primus tråd denne er ved å lese gjennom. Parafin er ikke bare parafin, hvilke fabrikat/type brukte du? Det er muligheter for at det enten er «parafin» eller produksjonsrester. Edit: Ser at du brukte Biltema sin parafin, den bør være ok. Men blir ikke brenneren varm nok, blir det mye slagg. Omnilite/omnifuel har ikke normal forvarmingsbøyle. Så er mer kresne.
-
Mener jeg kjøpte den til 199,- på Bikeshop En liten og hendig sak som jeg slenger i sekken uavhengig av hvilken tur jeg skal på. Det eneste jeg har å utsette er at du må være utdanna pølsemaker for å få tarpen (autocorrect retta dette til tarmen, ironisk nok) tilbake i den medfølgende pakkposen.
-
Urd begynte å følge Unna, Akto eller Enan?
-
Jeg vurderer å kjøpe en DD SuperLight Tarp S til dette formålet. Er sjelden jeg bruker tarp, men det hender at jeg savner en baldakin i regnvær. Tarp S er 280 x 150 cm, veier 290g og har massevis av festepunkter. Kanskje litt for mange til akkurat dette bruket når jeg tenker meg om. Mulig jeg klarer meg med en Magic Carpet XL i stedet. Billigere, lettere, mindre. Kjedelig å dra med mer enn nødvendig om det ikke blir brukt. Takk for tips!
-
Jeg var nettopp gjennom en vurdering rundt valg av slangeprimus selv, og kom frem til at ingen av de som selges i dag er særlig egnet til parafin. Snakket med Primus som bekreftet samme, og gjaldt både Omnilite og Omnifuel. Luftinntaket i brennerhodet må tilpasses så man får optimal blanding mellom oksygen og brensel. Ulike brensler har ulik brennverdi så selv om brenneren kan brenne flere brensler, vil den alltid brenne best på ett bestemt. Mindre optimal forbrenning kan bety mer sot, mer karbonmonoksid, dårligere brenselutnytting og mer vedlikehold. Jeg landet forøvrig på Omnilite selv men etter å ha fått to eksempler med ulike kvalitetsproblemer som jeg sendte i retur (fyrte aldri opp), så ble det en MSR Dragonfly. Har brent en tank bensin hjemme uten problemer, men ikke tatt med på tur. Også på denne er bensin optimalt, men fra hva jeg har lest (ikke testet selv) skal den funke helt ok på parafin Hva som har skjedd med din er vanskelig å si, men løsningen videre er uansett å få renset bort gugga og være sikker på at det ikke er noe sot eller produksjonsrester (f.eks. små metallspon) fra fabrikk igjen, og brenne den en stund med rent og fint brensel. Håper du finner ut av det. @Memento mori har en blogg med mange tips til vedlikehold av primuser.
-
Hm, jeg hadde et innlegg her før jeg kjøpte den om jeg heller burde gått for omnifuel eller omnilite da jeg primært skulle fyre med parafin, men ble da anbefalt omnilite. Den er kanskje brukt 30-60 minutter siden den var ny, så synes jo det er litt merkelig at det allerede skal være så mye grums nedi dysa (som for øvrig er byttet til den tilpasset parafin). Det tyder jo litt på at det har brent noe under dysa eller at det kanskje har kommet noe fra pumpa inn under dysa. Det er jo ingen sot andre steder på den utenom nedi der. Skal prøve å spyle gjennom og se om det kommer ut noe, så prøvebrenne den. Prøver også en runde med bensin for å se, selv om jeg ideelt sett ønsker å bruke parafin. Mulig denne blir lagt ut på Finn og byttet med en omnifuel hvis den ikke takler parafin…
-
BernieDawg - Stove Caps Cease Production
Krankman svarte på zimwalker sitt emne i Primus og kokesystem
Bestilte en XGK Dawg men fikk en OmniDawg som jeg har fra før av. Og siden de har gitt seg med produksjonen får jeg ikke byttet. Derfor har jeg en flett ny og ubrukt OmniDawg til salgs her.- 5 svar
-
- berniedawg
- stove caps
-
(og 2 andre)
Merket med:
-
-
fjellræv begynte å følge Fjellreven Abisko Shape 3
-
Jeg har lenge hatt lyst på et lite og lett telt som er er raskt å slå opp. Skulle se over mail før jeg la meg og hadde fått fra sportsnett. Det ble et Abisko lite 2 til 3999,- Det har aldri vært så lavt prisa. I følge prisjakt var det tilbud i juni 23 til 4899,-. Det ble en no-brainer altså. Mitt første fjellreven telt og bare satt opp i stua men foreløpig er jeg imponert. Uten tvil mye telt for pengene. Det som er litt synd er at inngangen rulles nedover noe som gjør at bikkja kan trampe på den.
-
foroll begynte å følge Omnilite Ti «gugg» i dyse
-
Omnilite TI er designet for å brenne optimalt med bensin. Jeg forhørte meg med Primus da jeg vurderte en slik brenner selv, men ønsket å bruke parafin, og de bekreftet mindre optimal forbrenning med parafin. Det betyr økt vedlikeholdsbehov. Du bør vurdere å bruke bensin i stedet, dvs. 4-takts alkylatbensin eller Primus Power Fuel, Coleman Fuel, MSR White Gas fuel eller lignende. Bensin soter mindre enn parafin ved forvarming, men du kan gjerne bruke rødsprit til forvarming for det. Pump opp trykk på flaska, fjern dysa og spyl gjennom 1-2 dL med brensel. Gjør det gjerne i en plastboks så du ser hva som kommer ut av rusk. Ikke bruk dette brenselet etterpå. Selve dysa rengjør du med medfølgende rensenål. Det kan du gjøre hyppig mellom bruk også Pass på at du bruker riktig dyse til riktig brensel. Skal du bruke parafin mener jeg det er den minste dysa (lavest tall). Pumpe som funker dårlig kan være dårlig tetning (pakningen) eller feil på enveisventilen i enden av pumpa. Usikker på hvordan den er å inspisere/bytte på Omnilite.
-
Her er det bare vill gjetting: 1 Noe har kommet fra pumpa. 2 Parafin kvaliteten passer ikke. Selv har jeg kun kjørt på gammel parafin eller White spirit på mine parafin primus ser de siste årene. Aldri opplevd noe slikt.
- 10 svar
-
- 1
-
-
SkogensPappa begynte å følge Omnilite Ti «gugg» i dyse
-
Sikkert åpenlyst, men er litt «nymotens» utstyr og sammensetning for meg… Bruker Biltema sin campingparafin og forvarmer med rødsprit. Testet primusen før turen og den var helt fin, har egentlig ikke demontert den etter den var satt i bruk og pusset den da jeg ikke har sett noe sot på den, selv med å dra over med en pusseklut. Merket på turen at den var litt lite futt i den, den slet litt med å komme seg i gang ved første fyring, var som om det ikke kom ut noe drivstoff og det var en dårlig flamme. Pumpet sikkert 20-30 ganger til (full flaske) så fikk jeg etter hvert en brukbar flamme etter en ny forvarming, men den brukte vel 10 min på å koke en liter med vann (kjele med varmeveksler). En ting jeg også merket var at det ble liksom mindre motstand i pumpen etter andre gangs forsøk på pumping, nesten som når lærpakningen på de gamle primusene har gått i stykker. På morgenen etter så startet den opp med en gang, avskrev den første forsøket med at det kanskje var dårlig forvarming og for lite trykk. Pusset den i går og det var ingen sot på utsiden, men demonterte dysa og der var det en salig samling med «gugg» som antageligvis er sot? Men det gir ikke så mye mening at det skal samle seg sot nedi her? Noen som har noen ideer på om dette kan ha vært årsaken til «liten» flamme og dårlig effekt? Hva kan grunnen være til at pumpa plutselig endrer motstand? Jeg fikk bygd opp nok trykk dagen etterpå til å koke vann, men syntes det tok lang tid (og vannet kokte vel egentlig aldri sånn skikkelig, men ble kanskje 80-90 grader). Denne type primus er helt ny for meg, men har jo brukt den gamle typen primus i forsvaret i flere år, så konseptene er jo noenlunde de samme.
- I går
-
Swiss John begynte å følge In reach SE Global Communicator
-
Hvis du bare har tenkt å sende et nødsignal, og ikke trenger toveiskommunikasjon, er den enkleste, raskeste og mest pålitelige måten en PLB – og det er ikke noe abonnement. Enhetene veier ca.150g. Det finnes enheter fra forskjellige produsenter – inkludert en produsert i Norge (Jotron SA20). Jeg bruker McMurdo FastFind 220. Du bare drar av hetten, trekker ut antennen, trykker på en knapp, og det er alt. Nødsignalet vil deretter bli behandlet av veldig mange satellitter, ettersom systemet støttes internasjonalt (støttet av myndigheter). https://no.wikipedia.org/wiki/Nødpeilesender https://www.jotron.com/products/maritime-communication/plb/tron-sa20-plb-personal-locator-beacon https://www.seasofsolutions.com/products/mcmurdo-fastfind-220/ https://oceansignal.com/products/plb1-personal-locator-beacon/ Garmin InReach kommuniserer kun med Iridium-satellittene. Iridium er et privat selskap, ikke støttet av myndigheter, og du trenger et abonnement for å bruke enheten (selv i nødstilfeller). Jeg har med meg en InReach Mini, men bare som et supplement til PLB – ikke som en erstatning. Det du bør være klar over er at en PLB er en "dum" enhet. Den sender tre signaler: 1. Jeg trenger hjelp. 2. Jeg er her (enheten sender GPS-koordinater). 3. Jeg er enhetsnummer XXXXXXX (unikt nummer, knyttet til dine personopplysninger i databanken som du oppgir når du registrerer enheten). Redningstjenesten kan ikke kommunisere med deg. Når du har aktivert enheten, trenger du bare å sitte stille og vente, men du kan være helt sikker på at signalet ditt har blitt behandlet og at de vet hvor du er.
-
ingen87 begynte å følge Unna, Akto eller Enan? og Fjellreven Abisko Shape 3
-
Jeg skulle egentlig ikke kjøpe noe dyrt turutstyr før denne sommeren, men sportsnett.no sitt teltsalg ble rett og slett for fristende. Da Fjällräven Abisko Shape 3 dukka opp til 4999,- "måtte" jeg slå til. Dette teltet lander midt i smørøyet mellom énmannsteltene våre og vårt robuste Exped Orion Extreme. Jeg har sett lenge etter et lett tremannstelt, beregnet for lengre turer med meg og guttungen/madammen. I følge prisjakt har det ikke kostet under 5000 siden 2014, og det eneste som ligger ute på finn koster 5500,-. Relativt liten risiko å kjøpe dette nå til 4999,-.
- 13 svar
-
- 1
-
-
Jeg har et Magic Carpet XL fra DD Hammock som jeg av og til bruker som ekstra tak. Målene er 220 x 140 cm. Har ikke testa det på Unna enda, men funka fint på Akto
-
Langs Nordlandsbanen har togreise blitt til et lotteri. Alle mine lengre turer de to siste årene har vært preget av kanselleringer eller buss for tog. De korte reisene med Agenda-togene er heldigvis pålitelige, såpass at jeg kan pendle inn til Bodø en gang i blant. Nordlandsbanen har ikke lokomotiv, så Bodø-Trondheim (og motsatt vei) har knapt gått i vinter. Tror det ene lokomotivet er tilbake fra reparasjon så nå er det bare et lok i manko til å kjøre "vanlig" rute med dag og nattog begge veier. For tida går det kun dagtog: et fra Bodø sørover til Trondheim, og et nordover til Bodø. Ingen nattog.
-
Lite hobby prosjekt jeg har holdt på med de siste dagene. Det vil bli gjort litt til og jeg vurderer å bestille planker av ask for å gjøre hele prosjektet på nytt igjen med bedre materialer, men det får bli til neste år. Målet har vert å installere et reversibelt sete slik at jeg kan snu det hvis jeg har med andre samt å øke komforten når jeg er ute å fisker. Det blir noen få ekstra modifikasjoner fremover men jeg har ikke helt funnet ut hvordan de skal gjennomføres enda.
-
OK – da føler jeg meg ikke så skyldig, og Greta kan ikke si noe om det siden hun er midt ute i Middelhavet for øyeblikket, på vei mot store problemer med den israelske marinen. Her hvor jeg bor er vi veldig heldige som har et jernbanesystem som dekker de fleste av de viktigste alpine dalene, og togrutetabellene koordinerer med postbussene som går opp mange av sidedalene, og som også koordinerer med rutetabellene til taubaner/fjellbaner – og man kan planlegge alt på nettsiden til de føderale jernbanene (SBB). Det ovennevnte bringer meg til et annet «Hva har du IKKE kjøpt nå?» – Jeg ga opp Subaruen min i 2008 og har aldri kjøpt en annen bil siden – kollektivtransport (eller sykkelen min) tar meg overalt hvor jeg vil.
- 640 svar
-
- 1
-