Gå til innhold
  • Bli medlem

Stoltzekleiven - en idrettsarena for oss i Bergen


Torgeir

Anbefalte innlegg

Jeg var ute og lekte i Stoltzekleiven her om dagen, og tenkte jeg skulle fortelle litt om det her... Kan jo hende det er flere på forumet som bor i Bergen, eller som er innom her en gang i blant :)

Stoltzekleiven består av litt skogssti, en del steinsatt sti, noen tretrapper og mange grove steintrapper. Totalt 300 høydemetre fra Fjellveien til "mål" på toppen. Stien starter ved en treportal ved Fjellveien, oppe i lia over Sandviken i Bergen. Mål ved en liten treplattform i dalsøkket like sørvest for Sandvikspilen. Her arrangeres det løp hver høst, og i 2003 var beste tid 8:31... ( http://www.varegg.no/stoltzen.htm ). Jeg har absolutt ingen ambisjoner om å konkurrere :???: De fleste legger returen over toppen og ned turveien i Munkebotn.

Min tur var en "dagen derpå"-tur, litt utpå søndag ettermiddag... Tenkte å gå en rolig tur, uten alt for mye pust og pes. Stoppeklokke og høydemåler var med, som alltid på denne turen, og i slikt tempo tar turen rundt 20 minutter. Kjente fort at formen ikke var så ille som antatt, så jeg økte tempoet litegrann. Begynte å tenke på at én tur her ble alt for lite. Dermed ble en ny treningskombinasjon skapt; "Stoltzen 1000". Bestemte meg for å gå totalt 1000 høydemetre, dvs. 3,33 turer opp og ned. Dette kunne bli slitsomt, så det var viktig å holde tempoet nede. På toppen etter 18 minutter, med umiddelbar retur. Ikke særlig sliten enda. Turen nedover krever full konsentrasjon hele veien; ett feilsteg og går hodestups nedover steintrappa... I tillegg har man vikeplikt for dem som kommer oppover (inneforstått blant "alle" som går der). Dermed tar returen omtrent like lang tid som oppturen, særlig når det er vått og sleipt. Men det er mye fint å se på når man går nedover :!: Nede igjen etter 17,5 minutter, fortsatt ikke sliten. "Så e d på'an igjen..." Tur nr.2 gikk på 17:40, med retur på ca. 17 minutter. Litt sol innimellom nå. Siste "hele" tur gikk på 17:30, men nå begynte kreftene å ta slutt. Mange kommentarer fra folk jeg hadde møtt/passert flere ganger :) Ned igjen på 17 minutter, og nå viste høydemåleren bittelitt over 900 meter akkumulert. Da var det bare å gyve løs på de siste 100 meterne. Tendenser til krampe i høyrefoten nå. Grei unnskyldning hvis jeg blir stoppet i fartskontroll på veien hjem :!: Vendepunktet på siste tur ble ved rota på et stort tre som har veltet langs oppsiden av stien. Ned igjen, og i "mål" rett før klokka rundet 2 timer... Grei treningsøkt dette. Frister til gjentagelse :)

Har du gått Stoltzekleiven..? Fortell din historie, enten en kort notis eller en lang avhandling (som min over) ;) Hvis du liker å slite litt, teste deg selv, så bør du legge den inn på programmet hvis du kommer til Bergen...


(300 høydemetre på 18 minutter gir en stigningshastighet på 1000 meter i timen, som tilsvarer Geitesetri til Dumhøplatået på én time. Fint tempo... Tør knapt tenke på stigningshastigheten for karen som gikk på 8:31...)

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

....Nede igjen etter 17,5 minutter, fortsatt ikke sliten. "Så e d på'an igjen..." Tur nr.2 gikk på 17:40, med retur på ca. 17 minutter. Litt sol innimellom nå. Siste "hele" tur gikk på 17:30 ...

Jeg har lenge tatt til orde for å høyne Ulriken med et par hundre meter for å slippe galskap som dette ....

(300 høydemetre på 18 minutter gir en stigningshastighet på 1000 meter i timen, som tilsvarer Geitesetri til Dumhøplatået på én time. Fint tempo...

Jeg må stramme opp dvergdachsen min som ligger på rundt 750vm/timen (Malmangersnuten, Rosendal). Han har jo dobbelt så mange ben som deg...

Pokker, nå må jeg vel besøke Stoltzekleiven igjen...

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... Litt galskap ja, men artig likevel. Regnet med å få svar fra deg, Arnt :? Dette var en ren treningstur, derfor opplegget med tid og sånn. 18 minutter er som sagt et "passelig" tempo etter min mening. Jeg skal ned på 12 minutter etterhvert, men da som en enkelt tur med god oppvarming på forhånd.

Har forresten gått en tur opp i Ulriksskaret, men det er ikke så mye snø igjen i rennene dine nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(300 høydemetre på 18 minutter gir en stigningshastighet på 1000 meter i timen, som tilsvarer Geitesetri til Dumhøplatået på én time. Fint tempo...

Du er ikke i så aller værst form Torgeir :? . Vi skal ihvertfall ikke gå om kapp noen gang :!: .

Minner meg om maratonløperen vi møtte på toppen på Falketind. Han kom småjoggende opp den siste stigningen til toppen, hvor vi hadde pustet og pest med flere (u)frivillige pauser. Sekk hadde han heller ikke behov for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde eit utal turar opp Stoltzen dei tre åra eg budde i Sandviken. Legg merke til at eg skriv opp, ned har eg nemleg berre gått ein einaste gong. Og det var for å finne ut kor inni hel.... dumt det er å gå den vegen.

Ad tempo har eg såvidt kome under 12, det skjedde som deltakar i 2001 der eg vart klokka inn på 11.49. Hamna i ei gruppe med relativt treige folk, gjekk forbi rundt tjue på veg oppover. Det var eigentleg greitt å kome forbi, dei fleste var glade for å ta eit skritt til sida og slappe av litt :shock: . Det var også god motivasjon å ha ein rygg framfor/over som eg kunne sikte meg inn på. Syklisten Mads Kaggestad brukte 11.58, så eg slo då i det minste nokon.

Sprakk så det sang ved "Melkesyren", dei siste trappene var heilt jæv.... Under treninga på førehand var spørsmålet om eg greidde tre trappetrinn i gongen på slutten (tretrappene). I løpet vart det til å konsentrere seg om å løfte beina såpass at eg greidde eit trinn utan å tryne. Det vart med denne eine gongen i løpet :shock:

Brukte Stoltzen spesielt mykje om våren for trening til ein ny sommar i fjellet. Kunne vere litt folksomt søndagar, elles var det relativt folketomt. Utsikta på toppen (Pilen) er meget bra mot Byfjorden og Vågen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Stoltzekleiven blir jo sprint i forhold til Loen-Skålatårnet, 1848m oppoverbakke!!!!

1848m på 1time og 20min (rekorden) blir 6 ganger Stoltzekleiven, hver på 13min......

Like imponerende er Stoltze-rekorden på 8min-ett-eller-annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har forresten gått en tur opp i Ulriksskaret, men det er ikke så mye snø igjen i rennene dine nå...

Tok en tur nå i kveld. Den lette var jaggu snøfri. Prøv den til venstre. En del snø enda. Betraktelig mer luft i den. Isøks er nødvendig. Pass på så du ikke går gjennom.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en tur nå i kveld. Den lette var jaggu snøfri. Prøv den til venstre. En del snø enda. Betraktelig mer luft i den. Isøks er nødvendig. Pass på så du ikke går gjennom.

Arnt.

Jeg kikket litt på den venstre da jeg var der, og tok noen skritt på den nederst. Snøen var hard, og jeg hadde ikke med isøks, så den ruta ble fort avbrutt. Gikk opp ryggen mellom den og den midtre i stedet. Fin sak som kan gjøres luftig om man vil ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg kikket litt på den venstre da jeg var der, og tok noen skritt på den nederst. Snøen var hard, og jeg hadde ikke med isøks, så den ruta ble fort avbrutt. Gikk opp ryggen mellom den og den midtre i stedet. Fin sak som kan gjøres luftig om man vil ;-)

Jeg var på den ryggen i går, men det var jævlig glatt, så jeg hoppet av. Jeg gikk ned og utforsket renna som ligger nærmest Ulrikens toppunkt. Vet ikke om det er den du kaller midtre? Den har et utsatt klyvepunkt høyt oppe som jeg håper å få gjort med det aller første.

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det tid for denne sjarmøretappen? Hadde vært kjekt å blitt med. Det er ikke så lange reisen fra Stavanger :cry:

Løpet går lørdag 2. oktober i år, se http://www.varegg.no/stoltzen.htm

Bare å ta turen oppover og bli med :D Jeg har som sagt ikke så store ambisjoner om å konkurrere, men det finnes en bitteliten sjanse for at jeg stiller hvis jeg kommer under 12:00 utenfor løpet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.