Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips i Trøndelag


Fjellræddis

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen der ute som har noen gode tips om turer (må gjerne inneholde kano- muligheter) fra Sylane i sør til Børgefjell i nord, begge sider av grensa. Varighet 7-10 dager i starten/midten av juni. Korte/ lange dagsetapper?Noen spesielle punkter man bør innom? Fortrinnvis turer som ikke er så kommersielle..

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Jeg var i Børgefjell for noen år siden. Sommertur med sekk. Startet med båttur over Namsvatnet og gikk derifra nordover til Hattfjelldal. Vi hadde grusomt dårlig vær helt til siste dag, men da turen var over fikk vi knallsol (typisk!) og så vestover til de to toppene som ruvet. Husker ikke helt navnet, men tror den ene heter Kvigtind. Ta med fiskeutstyr og gå innom Tiplingsjøene! Til tross for snø, regn, sludd og stiv kulig var det en flott tur. Vi brukte 7 dager. Med noen dager ekstra vil det være mulig å ta toppene i vest, samt nord trøndelags høyeste som ligger helt på grensen mellom nord norge, nord trøndelag og svenskegrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går rykter om mye snø i fjellet rent generelt, og jeg var for ikke lenge siden på tur forbi området med bil (E6) og var overrasket over hvor mye snø det var langs veien. Hvis du tar kontakt med fjellstyret så vil jeg tro du får mer treffende info. Der finner du også rutetidene for båten over namsvatnet. Da vi reiste brukte vi Tog til Namskogan og derifra Busstaxi(?) til kaia til Namsvatnet. Den gangen kostet taxi'en busstakst. Jeg vet ikke om dette tilbudet fortsatt eksisterer.

Fjellene som vi aldri fikk besteget var Golvertinden og Kvigtinden. Jeg mener å huske at Golvertinden ligger lengst mot nordvest mens Kvigtinden ligger lenger sør, men fortsatt i vest. Nord Trøndelags høyeste, Jetnamsklumpen, ligger derimot i øst mot svenskegrensa og i skille mellom Nordland og N Trøndelag.

link:

http://www.royrvik-fjellstyre.no/

http://www.statkart.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=9738

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter guzzis anbefaling av Børgefjellområdet, men ikke i starten/midten av juni! På den tida er det fortsatt mye (og råtten) snø der inne. I tillegg vil elvene sette klare restriksjoner for framkommeligheten, i og med at området ikke er tilrettelagt med broer.

Fra slutten av juli til langt utpå høsten er det derimot fint å vandre i Børgefjell.

Mvh. Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.