Gå til innhold
  • Bli medlem

Turtips midten av mai ?


Kristine Sørheim

Anbefalte innlegg

Folkens!

Jeg har fått noen dager fri i begynnelsen/midten av mai (9. - 14.), - og vil gjerne bruke i hvert fall et apr-tre av dem på en liten tur. Nå søker jeg tips til hvor jeg skal dra, har nemlig et par "krav":

- Det må være mulig å komme seg til/fra start - og sluttpunkt med kollektivtransport (fra Oslo). 

- Overnatting på hytte (er veldig glad i ubetjente dnt-hytter).

- Relativt korte dagsetapper (har en belastningsskade). 

Ideelt sett vil jeg dra på fottur, men jeg er heller ikke fremmed for ski. 

Noen innspill? Tar imot tips og forslag med stor iver og takknemlighet!

Jeg har også tilgang til en sæter på Ringsakerfjellet, men usikker på hvordan føret er her på det tidspunktet, så hører gjerne fra noen med erfaring om det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kristine Sørheim skrev (15 minutter siden):

Jeg har også tilgang til en sæter på Ringsakerfjellet, men usikker på hvordan føret er her på det tidspunktet, så hører gjerne fra noen med erfaring om det! 

Løypenettet i Ringsakerfjellet har ikke vært kjørt etter påske. Du kan følge med på snømengden her, Stenfjellhytta 745 moh. Forklaring til "målepinnen" står lenger ned på siden. Men snøen vil nok være ganske råtten på tiden du skal på tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei trakkar framleis skispor på Sjusjøen så vidt eg fekk med meg andre dagen, og her på Rena har eg ein halvmeter snø i hagen. Skal i dag på skitur frå Skramstadseter eller Åstdalen, så Ringsakerfjellet til fots trur eg blir strevsamt 😅 

Trur du må vende nasen lenger sør i landet eller heilt ut mot kysten om du skal finne fotføre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo's nære mark skal ikke undervurderes :) Østmarka er et sted man fint kan bruke noen dager i. Eksempel er på rundtur.

OK kollektivmuligheter for startpunkter er buss til Krokhol, eller buss til Lørenskog stasjon og haie en taxi inn til Losby til en liten krone (irriterende at det ikke går buss inn dit...)

Du kan gå "alle veier" ut av marka for å finne kollektivmuligheter hjem igjen.

Det finnes flere DNT-hytter i området. Kommer du fra Losby ligger Røyrivannskoia eller Stallen (samme plass, to hytter) perfekt til.

Kanskje dermed Bøvelstad eller Øvresaga for natt nr. 2 f.eks.

Å gå en liten tur innom Østmarka Naturreservat sonen, gjerne litt utenom stiene kan anbefales. Mye fin og gammel skog!

https://www.dntoslo.no/dnt-hytter-i-ostmarka/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.