Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt- og kanotur sommeren 08


Trulspuls

Anbefalte innlegg

Vi er tre kamerater som tenker på å ta en skikkelig telttur på fjellet i sommer, helst i en ukes tid! Vi tenker å ta med oss kano, og kanskje en hund. Hardangervidda er kanskje det beste alternativet vi kommer på, men det er kanskje litt for bart landskap der... Vi vil i hovedsak livnære oss på ørret (og kaffe) :) Vi har ingen erfaring med slike turer fra før! Det vi lurer på, er om det er noen her som har noen tips til hvor vi kan gå?

Vennlig hilsen

Truls, Stefano og Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten erfaring med kano og turliv vil jeg absolutt anbefale Femundsmarka/Rogen fra Svensk side framfor Hardangervidda. Søk på linker om Rogen, så finner dere mange anbefalinger. Grunnen til at jeg fraråder Hardangervidda er at vind og kano ikke passer så godt sammen, og at Fremundsmarka er et finere kanoområde med kortere bæringer. For fotturer er begge områder flotte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og noen kamerater har tenkt oss til Femundsmarka til sommern, og dette vil jeg også annbefale for dere! Fantastisk natur og utrolig bra fiske:) Kanoen er heller ikke et dumt framkomsmiddel!

God tur!

Du har ikke vært i Femundsmarka skjønner jeg. At det er et utrolig bra fiske i Femundsmarka er direkte feil. Jeg vil heller si at det er utrolig dårlig. Har vært mye der de siste årene og har fått lite fisk. Har snakket mye med andre fiskere jeg har møtt der, og det er det samme som går igjen: Lite eller ingen fisk. Om dere spiser harr og abbor har dere muligheter til å få det, ørret kan dere se langt etter å få noe særlig av. Området er dessverre blitt fisket kraftig ned på grunn av all turismen i området de siste årene.

Er dere ute etter et flott område å padle i er Femundsmarka midt i blinken, men ta med dere mat. Skal dere ha fisk har jeg hatt langt mere fiskelykke på Hardangervidda, men dropp kanoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller vi går for ørret på hardangervidda uten kano. Halve opplevelsen er jo at man skal skaffe sin egen mat rett fra naturen 8)

Men det må da være flere steder som er bra rundtom i sør-Norge (sør for Trondheim mener jeg da)? En kombinasjon av godt ørretfiske og lite vind er jo det som vil være toppen av kransekaken. Noen andre forslag?

Forresten, har ikke Lars Monsen i en av sesongene vært i Femunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok forsatt fisk i Femundsmarka. Pen fisk til og med. Jeg har alltid fått til maten når jeg har vært der, men ikke så mye mer. Et tips kan være å prøve andre steder enn Røa som nok er overfiska.

Men det finnes andre steder med mye bedre fiske! Hardangervidda er allerde nevnt. Deler av Jotunheimen, Forollhogna, Trollheimen, fjella rundt Gudbrandsdalen, og ikke minst indre deler av Trøndelag, f.eks. Lierne, Namsen osv.

Men naturen i Femundsmarka er unik! Selv om det er kraftig slitt mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.