Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken tursag (nying)


kis

Anbefalte innlegg

Hei

Noen som kan anbefale merke/type grov sag gjerne nett og lett :)

Til arbeid opp til grovhet "NYING" blir vel fort 20cm + i dameter på stokkene.

:wink:

Ser i en katalog om en som heter IRONSIDE ovalt håndtak 27/17 amerikansk tanning...

lengde 53cm 56,-

:wink:

Er dette greit eller må man kjøpe dyrere større fra Bahco (Gundersen og Moldestad)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er sammenleggbare sager så gode at man på rimelig tid kommer gjennom stokker til Nying?

Det er da ikke problem å finne 3.stk "stokker" i naturen som kan brukes/sages til nying bål uten at man ruinerer grinneigar :wink::wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen kis!

Du vet nok godt hva som er sunn fornuft i denne sammenhengen.

Kunne ikke dy meg fra å tulle litt med deg.

Jeg har ikke saget så tykke emner med saga mi, men den er utrolig og overraskende god ihvertfall opp til 10cm. Tror du kommer igjennom større dim også men da krever det litt mere "godt håndtverk". Tannlengden er 15cm, den er lett, og bladet ligger inne i skaftet når den ikke er i bruk. Prisen= 150Kr.

Ser at Lars Monsen anbefaler ei lignende sag, og jeg tror faktisk bladet er litt lengre på den, men prisen var på ca 250 Kr.

Mitt råd er: kjøp kvalitet, den har en igjen for på lang sikt.

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sammenleggbare sager så gode at man på rimelig tid kommer gjennom stokker til Nying?

Det er da ikke problem å finne 3.stk "stokker" i naturen som kan brukes/sages til nying bål uten at man ruinerer grinneigar :):wink:

Men det skader slett ikke å spørre først. Strengt tatt har man ikke lov til å felle trær uten grunneiers tillatelse. Vet om grunneiere som setter svært liten pris på slik hogst, bl.a. fordi tørre gamle trær er viktige for det biologiske mangfoldet. (Ja det finnes faktisk skogeiere som bryr seg om slikt, og da bør ikke vi som friluftslivfolk og naturelskere være dårligere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra sagt knutis. Det blir liksom en evig runddans dette om hva man kan/ ikke kan, når det gjelder felling av trær.

Min mening og praksis er at en skal aldri felle trær uten grunneiers tillatelse, eller hvis en ikke er grunneier selv. En har heller aldri behov for å felle trær som normalt praktiserende villmarksturist for å kunne innrette seg.

Forstå forskjellen på Villmarksturist og Villmannsturist.

Per :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstå forskjellen på Villmarksturist og Villmannsturist.

Per :wink:

Likte begrepet Villmannsturist! Veldig dekkende på en del Lars Monsen-kloner...

Selv mener jeg at det ikke nødvendigvis trengs å synes når du forlater nattens teltplass. Litt flatt gress under teltet er uungåelig, men utover det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.