Jump to content

Hundkløv til Golden Retriver

Digitus

Recommended Posts

Hei ! Jeg har en Golden hann hund som er 7 år , og vi har aldri brukt noe kløv på han, da dette med friluft er ganske nytt for oss, hvor tung kløv og evt merke er det forsvarlig å pakke på en hund som ikke har brukt dette noe . Planen er å kjøpe en nå som skal bruke på kortere turer, for å hunden til å bli kjent med den, men på sen sommeren er planen å ta en 7-10 dager fottur på vidda. Hvor mye kan det ved normalt bruk være forsvarlig å sette på denne hunden da ?? Noen forslag. Hunden er i normal fysisk form, ikke en super trent en

Annonse

Jeg har en goldentispe som jeg har kjøpt kløv til. Hun blir snart to år, så hun har ikke fått de store utfordringene vektmessig med kløven enda, men de kommer til sommeren tenker jeg. Når det gjelder vekt har jeg hørt fra flere hold at en kløvvekt opp mot en tredjedel av hundens egenvekt går veldig greit. Så der vil jeg støtte opp om tipset fra gaardern.

Min hund hadde ikke noe problem med å gå med kløven. Hun gikk litt merkelig de første hundre meterne den aller første gangen, men nå er det ingen problemer. Akkurat tilvenningen er nok litt forskjellig fra hund til hund, men jeg er overbevist om at det ikke skal bli noe problem for goldenen din.

Kjøpte en golden retriever tispe som var nesten tre år i fjord. Lærte henne å bruke kløv. Dette gikk fort og fint. Økte vekten etterhverdt, og endte opp med en vekt opp mot 10 kg i kløven før snøen kom. Nå tar jeg så mye i kløven at snøen bærer bikja med kløv. Erfaringen min er at volumet til kløven er mer begrensende en vekta.