Gå til innhold
  • Bli medlem

Pakkliste for 4 dager i fjellet vinterstid


svas

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal på en 4 dagers tur med noen kompiser og trenger hjelp til hva jeg skal bring med meg. :-) Turen blir med (fine og tynne for min del) langrennski, sekk, telt og kanskje pulk. Siden jeg klarer meg på fjellet, men ikke har vært med på lengere fjellturer vinterstid hadde det vært hyggelig om dere som har langt mer erfaring kan komme med tips til hva jeg må ha med.

Min liste:

- 2 sommersoveposer (0 grader og +2 grader på ekstremtemp.)

- 2 liggeunderlag (oppblåsbart og vanlig)

- Gamasjer

- Lue

- Hansker (2 par)

- Dunjakke

- Superundertøy (2 stk. underdel og 1 stk. overdel)

- Ullsokker (3 par)

- Boxer (3 stk.)

- Langrennski

- Staver

- Beksøm

- Teltsko/sokker

- Solbriller

- Slalombriller

- Skalljakke

- Skallbukse

- Tynn ullgenser

- Fleece

- Hodelykt

- Dopapir

- Personlig hygiene

Hva har jeg glemt og hva kan jeg kutte ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vuder pulk, mye lettere. Skia vil vell isj flyte så godt på snøen, i forhold til breie fjellski. (skifeller, må nesten ha det i oppoverbakker med pulk)

Fotposer? Genialt for å tre over skoen, varme, lette å ta på seg visst du ska ut å pisse

Kart/kompass/gps

Balaclava til å sove i, passe bra med slalombrillene på og :-)

Vindvotter synest eg er mye varmere enn hansker.

Gløm bomullsboxere, kjøp 2 i ull, ei til å gå i, og ei i leiren. Har du god lufting i buksa mens du går, ska eg nesten garantere at ullboxeren holde seg nesten tørr. Iallefall det eg erfarte med devold sin.

Sokker, 1par til å gå i, 1til skift, og 1par du lure nedi soveposen.

Alt i ull, devold er genialt, samme med aclima ullnetting, m.m

Ullgenser (til leiren?) bytt den ut med ein varmejakke, varmere, og 1/3 av vekta

Eg går kun med ullboxer og bergansbuksa oppå, under jakken har eg netting ull fra aclima. Fryse rauå av deg når du pakke ut av bilen, men behagelig temp når du slite i oppoverbakken

Pakke i vanntette poser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo spørre de andre som skal være med på tur, eller vil du som gammel man ikke spørre de yngre 8)

Har du noen vindvotter ta med det, er varmere enn hansker (da med ullvotter inni), og ett par hansker hvis det ikke er så kaldt(tynne skihansker)

Super undertøy, eller helst ull. Jeg har to sett tynne (bukse, overdel)

Jeg ville også tatt med tynn fleece/ullfrote bukse/overdel, som ekstra under skallklær når en går NÅR det blir kaldt og blåser. Også kjekt som ekstra i soveposen når det blir kaldt. Jeg lar nok ullgengenseren bli hjemme, men den er så tjukk at dunjakke erstatter den. I dit tilfelle kan det kanskje være lurt med en tynn ulgenser i soveposen.

Beksøm? tenker du ekstra par sko i tilleg til skisko? Dette blir mye vekt. Lån heller bivak skoene mine når du skal ut av teltet en tur.

Du bør ta med en balaclava eller lang hals el. du kan dekke ansiktet med siden det er meldt ruskevær.

Ellers høres det ut som du skal klare deg.

Spar plass til litt fellesutstyr så jeg slipper å bære alt. Dette ting som mat, brennstoff, teltstenger. Vi får snakkes og vurdere pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg hadde gidda ta med flere underbukser enn den jeg hadde på meg. Og definitivt enten i ull for varme eller syntet for å tørke raskt.. Ull tåler dessuten lang tids bruk før det begynner å stinke og trenger en vask!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo spørre de andre som skal være med på tur, eller vil du som gammel man ikke spørre de yngre 8)

1. Har du noen vindvotter ta med det, er varmere enn hansker (da med ullvotter inni), og ett par hansker hvis det ikke er så kaldt(tynne skihansker)

2. Super undertøy, eller helst ull. Jeg har to sett tynne (bukse, overdel)

3. Jeg ville også tatt med tynn fleece/ullfrote bukse/overdel, som ekstra under skallklær når en går NÅR det blir kaldt og blåser. Også kjekt som ekstra i soveposen når det blir kaldt. Jeg lar nok ullgengenseren bli hjemme, men den er så tjukk at dunjakke erstatter den. I dit tilfelle kan det kanskje være lurt med en tynn ulgenser i soveposen.

4. Beksøm? tenker du ekstra par sko i tilleg til skisko? Dette blir mye vekt. Lån heller bivak skoene mine når du skal ut av teltet en tur.

5. Du bør ta med en balaclava eller lang hals el. du kan dekke ansiktet med siden det er meldt ruskevær.

6. Ellers høres det ut som du skal klare deg.

7. Spar plass til litt fellesutstyr så jeg slipper å bære alt. Dette ting som mat, brennstoff, teltstenger. Vi får snakkes og vurdere pulk.

1. Tenkte å ta med vindvotter og vanlige skihansker.

2. Fikser ett sett ullundertøy i dag.

3. Over: Super+tynn ullgenser+fleece+skall. Under: Super+skall. Holder dette for -15 som det er meldt?

4. Skoene er fra Ajungijak og er soveposesko...?

5. Hals er lagt til.

6. Tja, vi får se.

7. Skal pakke så lett som mulig, så får se om vi ikke får plass til litt fellesutstyr også. 8)

Revidert liste:

- 2 sommersoveposer (0 grader og +2 grader på ekstremtemp.)

- 2 liggeunderlag (oppblåsbart og vanlig)

- Gamasjer

- Lue

- Hansker (2 par)

- Buff/Hals

- Dunjakke

- Superundertøy (2 par)

- Ullsokker (3 par)

- Langrennski

- Fjellstaver

- Skistøvler

- Teltsko/sokker

- Solbriller

- Slalombriller

- Skalljakke

- Skallbukse

- Tynn ullgenser

- Fleece

- Hodelykt

- Dopapir

- Personlig hygiene

- 2 stk. ullboksere står på handlelisten.

- Kopp

- Tallerken

- Kniv/skje/gaffel

- Ullboxer (2 stk.)

- Real Turmat (2 stk. just in case/reserve)

- Kart

- Kompass

Hva med skismøring? Lite feller på racerskiene mine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med mat? Regner med du ønsker å lage noe varm mat på vinterstid og trenger da også noe som egner seg i kulde...

Snop?

Ekstra batteri til hodelykt?

Leatherman/kniv?

Kopp/fat/bestikk etc.?

Hadde det vært meg så hadde jeg tatt med kun ullklær. Husk å ta med ekstra skift dersom du blir våt/svett.

Husk snøplugger til teltet...(evt. om du kan bruke busker/ski/staver).

Jeg må alltid ha med nesespray, dersom det blir kaldt på natta (-20 grader) så lukker nesen seg helt.

Lue har du, bra. Hva med finlandshette e.l.?

Har du noe varmt på henda?

Lesestoff?

Og til sist, en liten påskedram 8)

God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med mat? Regner med du ønsker å lage noe varm mat på vinterstid og trenger da også noe som egner seg i kulde...

Snop?

Ekstra batteri til hodelykt?

Leatherman/kniv?

Kopp/fat/bestikk etc.?

Hadde det vært meg så hadde jeg tatt med kun ullklær. Husk å ta med ekstra skift dersom du blir våt/svett.

Husk snøplugger til teltet...(evt. om du kan bruke busker/ski/staver).

Jeg må alltid ha med nesespray, dersom det blir kaldt på natta (-20 grader) så lukker nesen seg helt.

Lue har du, bra. Hva med finlandshette e.l.?

Har du noe varmt på henda?

Lesestoff?

Og til sist, en liten påskedram 8)

God tur

Snop? --> Fikset.

Ekstra batteri til hodelykt? --> Den holder.

Leatherman/kniv? --> Aldri hatt bruk for.

Kopp/fat/bestikk etc.? --> Fikset.

Hadde det vært meg så hadde jeg tatt med kun ullklær. Husk å ta med ekstra skift dersom du blir våt/svett. --> OK

Husk snøplugger til teltet...(evt. om du kan bruke busker/ski/staver). --> Teltmannen sørger for dette.

Jeg må alltid ha med nesespray, dersom det blir kaldt på natta (-20 grader) så lukker nesen seg helt. --> Blir det så kaldt sover jeg ikke i det hele tatt... :/

Lue har du, bra. Hva med finlandshette e.l.? --> Balaklava vurderes i tillegg (står på handlelisten)

Har du noe varmt på henda? --> Hanskene tror jeg skal holde.

Lesestoff? --> Tar med en bok, og kort til å spille med.

Og til sist, en liten påskedram 8) --> Rett-i-koppen-kakao med mørk rom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange fornuftige innspill her. Du har ikke skrevet noe om hva slags fjell det er snakk om? Er det høyfjellet er spade et must! (grav deg ned i tide).

Til nødrasjon ville jeg tatt med litt frokostblanding e.l. i stedet for real. Kan spises kald og gir mye mere lettomsettelig energi.

Hansker holder ikke mål på høyfjellet i drittvær. Vindvotter er tingen!

Kniv / leatherman får man før eller senere bruk for.

Førstehjelpsutstyr. f.eks. gangsårplaster, sportsteip, enkeltmannspakke.

Sysaker til å fikse småting er kjekt å ha.

Skismøring: blå, lilla og rød voks. Universalklister.

Langrennski er ikke ideelt...

Langrennsko er ofte kalde å labbe rundt i snøen med under leirslagning. Fotposer hjelper veldig.

Termos?

Kamera slik at du kan lage en flott turrapport i ettertid som takk for alle gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turleder satte foten ned for Hardangervidda og det ble hyttetur til Trysil istede. 4 dager med sol, kuling, sneføyke, -13 grader i hytteveggen (med dunjakke var det likevel behagelig :) ) og pudderføre var nok mer fornuftig. Spesielt med tanke på at vi tilsammen tilbakela 5 mil og klarte å knekke en langrennski... :-/

Tipsene i tråden har likevel ikke verdt verdiløse. Tråden er lagret for fremtidig referanse, og utstyret jeg manglet er allerede kjøpt inn. Nå er garderoben ganske nær komplett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.