Gå til innhold
  • Bli medlem

3 mnd tur i villmarken, men hvor?


Kim S

Anbefalte innlegg

Jeg skal på 3 mnd tur 5. juni- 5. september 2010, og har alt sagt ifra til jobben og begynt å småplanlegge.

Regner med at turen kommer til å starte sør i femunden og padler den oppover og trekker meg innover til svenskesiden. Planen er ikke å gå 4 mil hver dag. Tvert imot. Skal også ha med ally-kano, så turen blir gått 2-3 ganger (kano-utstyr-kamera)..

Men er det noen som har noen konkrete tips til hvor man kan gå innover derfra? Gjerne finne noen linker til de som forvalter området ol. for mer kontakt derfra:)

Er ivrig fisker, så maten kommer til å bestå hovedsakelig av fisk, så må være gode fiskevann i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På svensk side er det naturlig å fortsette inn i Rogens naturreservat og/eller Långfjällets naturreservat.

:?Rogens naturreservat (Länsstyrelsen Jämtlands län)

:)Långfjällets naturreservat (Länsstyrelsen Dalarna)

Jeg hadde i fjor sommer en kanotur i Rogen-området. Vi bar da kanoen opp fra Rogen til Litle Vonsjøen i Norge og videre over i Vonsjøen. Derifra padla vi over på svensk side igjen i Stor Våndsjön. Herifra litt bæring over til Bredåsjön og ned til Rogen igjen. Fra Stor Våndsjön kan man padle sørover mot Hävlingen. Nord og øst for Rogen er det masse padlemuligheter. Tror ikke det er noe problem å bruke tre måneder inne i dette området.

post-1574-133474516476_thumb.jpg

post-1574-133474516483_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott plan!

Ville nok nyttet høvet til å se litt mer enn bare femundsmarka med 3 mnd til rådighet! En god start kan jo være nordover Femund, opp Røa. Bruke en del tid i Røa/Rogen området. Ned Mugga og nordover til Feragen via tømmerrennene. Videre til Aursunden Rien, Ridalen, over til Tydal osv. Jeg ville nok også brukt en del tid til fottur videre nordover og heller sendt kanoen med posten i forveien.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar og kart! Skal se nærmere på dette.

Planen er å starte i femunden, og gå innover derfra, så skal ikke tilbringe mange ukene i femundsmarka. Men skal få med meg godfiske der inne.

Kommer til å ta med GPS for å kunne sette igjen kanoen noen dager eller mer, så kommer til å få fri fra kanoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst for å fine igjen kanoen som man gjemmer for at ingen andre skal finne den. I villmarken hvor man aldri har vært før, gjemmer kanoen og skal finne den igjen etter 4-5 dager+/- er ikke så veldig enkelt. Eller?..

Pluss at GPS er fint å ha med generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS er absolutt et nyttig hjelpmiddel generelt, men hvis du må ha GPS for å være sikker på å finne igjen kanoen synes jeg det er en god ide å øke kartkompetansen før turen! Men ettersom det er snakk om noen år fram i tid er det jo i så fall ikke noe problem å skaffe mer erfaring innen den tid.

Hadde ellers vært interessant å høre litt om hvordan du tenker å forberede deg. Både på det å være såpass lenge på tur, noe som jo kan være psykisk slitsomt, og det rent fysiske. Kan jo være slitsomt selv om man tar det ganske rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja skjønner hva du mener knutis. Vurderingsak på hva man er best på og hva som er mest effektivt

Skal to uker inn i femundsmarka i juli, så får en liten forsmak med hvordan terrenget er der oppe.

Ren fysisk sett Kommer ikke denne turen til å bli så veldig problem ettersom jeg er i god form, men aldri vært på en så lang tur som dette, så kommer nok til å merke det. Men kommer som regel inn i en vane med hvordan fordele kreftene for å få maks utbytte dagen derpå.

Det psykiske er jeg selv noe spent på, men kommer ikke til å bli noe stor hindring. Selv bor jeg ute i marka, så er vant til å bo alene i skogen, og er det jeg liker mest. Kan vel si det såppas at større/hele delen av livet er gått med i oslomarka, jotunheimen osv, så vet hva det innebærer. (Takker foreldrene for det!)

Kan vel kalles å være usosial, men finner roen mye bedre alene, enn hvis det er folk til stedet. hehe.

Jeg kommer til å repetere 'Hva gjør jeg hvis'-handlinger, for å være fult forberedt på det meste som kan skje.

Så som en oppsumering så vet jeg hva det kommer til å gå ut på, og har det meste i rutinene, så det vanskeligste blir å få det gjennomført og komme seg ut. (skal ikke være så vanskelig heller :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sjelden visste jeg hvor lang vegen var og hvor den gikk hen. Og hvis min steinete veg delte seg, tok jeg like gjerne til høyre som til venstre. Foten var aldri lettere enn når det kjentes at villmarka førte meg dit den sjøl ville" - Nitahon-Jussi (1874-1965) / Finnskogens siste vandrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.