Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett sekk prosjekt


hSkyyy

Anbefalte innlegg

Hva syntes dere ?

Jeg har skrevet opp dette på et standardoppsett regneark, så det står KR isteden for G (gram) ...Skal oppdatere ved behov for å utfylle informasjon. De tingene det står en ( X ) på er ikke veid enda, skal få tak i en vekt. Vekten på alt annet er hentet fra nettet. Dette er tiltenkt en 3 dagers tur, vår, sommer, høst (i lavlandet, ved greie temperaturer, dvs ikke noe særlig under 0grader på natta) Dette er ikke noe gramjeger sekk i utgangspunktet, men en minimal, uten å ofre altfor mye komfort.

Ryggsekk Gregory z-pack 58L 1 600 kr

ME Xero 250 sovepose 550 kr

Liggeunderlag, Ridgerest R 397 kr

Presenning x 800 kr

Barduner x 200 kr

Proviant/kjøkken

Mat 1 692 kr

Kjeler/panne x 400 kr

Bestikk 43 kr

Drikkeflaske x 65 kr

Fyrstikker x 10 kr

Omnifuel 340 kr

Gass 198 kr

Stekespade x 30 kr

Kjeleklype 23 kr

Klær :

Ullfrotte under x 200 kr

Sokker, 1 par x 70 kr

Fleece x 400 kr

Vanter x 30 kr

Bivuaksko 330 kr

Navigasjon :

Kart x 100 kr

Kompass 35 kr

Div :

Kamera 320 kr

iPod x 100 kr

Fiskekit x 1 000 kr

20x2 Sigg x 40 kr

Essentials

Førstehjelp 40 kr

Myggspray 20 kr

Myggnetting 43 kr

Solbriller 50 kr

Pakkposer x 250 kr

Termometer/kompass 10 kr

Sanitær x 80 kr

Kniv 73 kr

Reppsett x 100 kr

Hodelykt BD ION m/batteri 30 kr

Jokkastikke x 15 kr

Total vekt 9 684 kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser jo bra ut dette.. Hvis du vil kutte i vekt uten å bruke noen penger, kan du:

-klippe til liggeunderlaget slik at fotenden og hodeenden smalner inn akkurat som soveposen,

-droppe bivuakkskoa,

-droppe gassbrenneren hvis været er meldt bra, evt ta med en 100g gassboks, siden du kun skal være ute i 3 dager.

-kun ta med det kartområdet du trenger

-hvis det er mulig: klippe presenningen til slik at den ikke er for stor,

Da vil jeg tippe du sparer en snau kilo..

Hvis du gjerne vil bruke litt kroner på det, kan du jo kjøpe

Bergans helium 55L (1,1 kg) (1500 kr)

Ajungilak Rib Light underlag (325 gram) (300kr)

MSR Pocketrocket gassbrenner (86 g) (500kr)

100g gassboks (ca 150g) (50kr)

Her sparer du ytteligere 875 g..

Så hvis du kombinerer disse to, kan du slenge på deg en sekk som er nesten 1,5-2 kg lettere (avhengig om du tar med brenner eller ikke)...

Mvh Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første..siggen dropper jeg ikke! Har kikka på alternative brennere, bl.a Crux´en, men jeg følte det ble litt dyrt mtp differanse i vekt og at den har liten bæreflate, kanskje senere. Sekken har jeg ikke kjøpt enda, men tror jeg kommer til å gå for den. Den skal vistnok tåle 16 kg, og det er digg å ha litt å gå på...noen som har prøvd Heliumen, evt hvor mye den tåler ? Bivuakskoa er alltid med, som sagt så ønkser jeg ikke kappe ned på komforten, og det å slenge beina nedi de når en er fremme er verdt de gramma ( de er også polstra i bunn, så jeg tusler rundt med de.)

iPoden er også alltid med.

Jeg trodde den minste gassboksen var den jeg hadde her, men, takk for opplysningen :)

Presenningen jeg har, er fra biltema er veldig lang på den ene siden, kunne til fordel hatt en mindre en, men jeg gidder ikke kjøpe f.eks gapahuken til Hel-Sport, da kapper jeg heller den jeg har. Noen som vet om noen gode presenninger til 1 person ? evt. vekt ?

Jeg liker å ha med brenneren fordi det ikke er nødvendig å fyre bål hele tiden over alt, det kan være tidkrevende og det sliter på naturen, hvertfall kosmetisk, selv om leirbålet er selvsagt. Og da igjen, tar jeg heller med brenner enn termos.

På kroppen har jeg :

Bukse : Norønna xcr gore-tex (har ikke råd til pac-lite på dette busjettet, og vet ikke heller om jeg liker det, mtp slitasje)

Ullsokker

Sko : La sportiva Elk gtx, tunge, men stabile og vanntette, går med de så å si året rundt :D

Jakke : Norrøna nansen pac-lite

Ullfrotte på overkrop, evt fleece i tillegg

Liten lue/cap

Fyllikvanter i lomma

Jeg bruker stort sett å laminere karta, men tipper de blir lettere ved bruk av lett kartmappe ?eks. ortlib..og ja...klipper bort det jeg ikke trenger. Og noen som vet hvor mye ett 1 : 50 000 kart veier ? vanelig serie ?

Maten er dry-tech + brød, 100g sjokolade dagen og egg & bacon, som jeg gladelig bærer. Og noen supper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns lista ser veldig bra ut jeg, under 10kg på ryggen er alltid bra :)

Hva mener dere man trenger ekstra for vinter-oppakning?

- Dunjakke

- Telt

- 1 sett superundertøy

- Ullsokker

- Lue

- Votter

- Hals

- Fleece-bukse/Anna

Forutsatt omtrent samme på kropp som du skisserte så bør man klare under 20kg på 3-4 dagers vintertur?

Er man et par stykker så deler man på telt og primus/brensel, så bør det da gå greit, eller er jeg helt på jordet?

-A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv havner jeg på 19,4 kg for en helgetur om vinteren (2,5 dager):

Sekk 3,1

Sovepose 2,7

Underlag 0,65

Telt 2,5

Primus m/fuel 1,175

Kjele 0,4

Skje 0,01

Mat, 2,5dgr 1,7

Reserveproviant 0,25

Vanntett pose 0,17

Dunjakke 0,66

Fleece 0,7

Ull over 0,15

Ull under 0,15

Sokker 0,12

Thermos 0,5

Camelbak 0,345

Ullbalaclava 0,04

Votter 0,3

Hals/maske 0,05

GPS 0,22

Tape 0,08

Div sikkerhet 0,05

1. Hjelp 0,12

Multitool 0,2

Vann 2

Spade 0,65

Goggles 0,15

Hodelykt 0,135

Kart/kompass 0,08

Ekstra batt 0,05

Så i tillegg til det du nevner, har jeg med thermos og spade.

Jeg vil gjerne kappe bort litt vekt på sovepose så snart penga er med på laget:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, godt gjetta - ikke langt unna. Ajungilak Kompakt Shelter Winter heter den. Tror den har gått ut, jeg fikk den på tilbud til en tusing. Den holder meg varm ned til ca 15 kalde.

Ja, med to på tur deler man fellesutstyret, men da må jeg ta med exped teltet som veier 1,2 kg mer, så totalen blir ikke såå forandret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk i dag tak i en vekt, og er nede i 9,2. Men, jeg blir jo litt i tvil på de dataene jeg fant på nettet, er ikke alltid produsentene er like beskjedne. Vekta skal være ganske stabil.

Eks : veide mitt Hel-Sport Rondane 3 telt, er vell oppgitt til 2,5, men det var 2862 (alikevell, de oppgir jo 10% +/-) Noen som har noen gode erfaringer med lette sekker ? om jeg skal f.eks ha en sekk som den gregory´n jeg har satt opp (oppgitt maksvekt 16kg) om jeg da skal på ukestur og vekta blir ca 15-17kg med denne sekken, burde jeg da heller vurdere en kraftigere sekk (f.eks på ca 2kg+) for å få bedre bærekomfort ?

Det jeg skal frem til er vell at vekten kan vell fort føles "lettere" med en kraftigere sekk ?

Jeg har allerede en Norrøna para ranger, og det er derfor jeg funderer på en sekk på ca 45-60 L.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sekk som er lett og man bærer komfortabelt med er Crux AK57.

Se www.crux.uk.com. Selges blandt annet av www.upandunder.co.uk

Har brukt denne sekk på mange turer med telt og det hele. Er nok den beste sekk jeg brukt. Og jeg har brukt mye sekker.

Fleece klær er tungt i forhold til hva de gir i varme. En lett jakke med fiberfyld vil gi mye mer varme, ta mindre plass og altså veie mindre ca halvparten av en fleece.

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.