Gå til innhold
  • Bli medlem

Nærmeste parkering på snaufjell fra Oslo?


construct

Anbefalte innlegg

  • 3 måneder senere...
Annonse

Nei, Vikersætra ligger vel i skogen. Den eneste aktuelle veien jeg kan se på kartet er den som går opp til Sandvasskollen. Men om det er mulig eller lovlig å kjøre opp der, vet jeg ikke noe om. I så fall må en kjøre om Vidalen, og da blir det jo ikke så kort vei lenger. Så jeg vil tippe at den nærmeste muligheten til å parkere på snaufjellet er langs veien innover mot Nordstul på Blefjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Det går jo an å kjøre til Sandviksetra som ligger et par hundre meter fra Vikerkoia og Vikersætra, bomvei for betaling. ( http://www.turistforeningen.no/turplanlegger/cabin.php?ca_id=297&x=1&y=1&v=1 ).

Disse utfartene har jeg funnet ut tid og distanse:

*Norefjell Skisenter (om en skal ta skiheis) = 99 km - 1t 28

*Sandviksetra (Vikerfjell) = 99km - 1 t 33 min

*Nordstul (Blefjell) = 114 km - 1t 38 min

*Fagerfjell (Blefjell) = 121 km - 1t 45min

*Tempelseter (Norefjell) = 137 km - 2 t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De stedene ligger i skoggrensen omtrent alle sammen. Samme gjelder Høgfjell som egentlig er litt nærmere Oslo.

Nærmeste skikkelige snaufjell blir Gaustadtoppen tror jeg. Andre kandidater er vel Lifjell eller Golsfjellet. Er vel også en fjellovergang nord for Blefjell. Kanskje den er nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellovergangen Veggli / Tinn ligger 75 km nord for Kongsberg, dvs ca 155 km fra Oslo. Der parkerer du godt over skoggrensa og er på en av tangene til Hardangervidda. Sammenlignet med de andre stedene som er nevn er dette nok det eneste stedet hvor høgfjellet virkelig strekker seg milevis innover.

Veien er ikke vinterbrøyta, så på vinteren må du parkere ca 1,5 km / 150 høydemeter lenger ned. Pr i dag har du skiføre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.