Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ til Paris Expedition?


Utpåtur

Anbefalte innlegg

Har 2 stk. Paris Expedition som jeg bruker som pakkpulk mellom hytta og veien. Men som turpulk må jeg ærlig talt si at jeg synes den kunne vært bedre. Synes den er både for lang og for bred. Spesielt når man går i løs snø har den en tendens til å "entre" på den ene siden og bli liggende skjevt i sporet.

Har leita høyt og lavt etter et smalere (og gjerne litt kortere) alternativ. Sånn ca som Fjellpulken "Birken" men ikke til de fantasiprisene de skal ha... Noen som har funnet noe slikt? Tips? Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, men for det første er "Birken" smalere, noe som er viktig når man stort sett går i åpen fjellbjørkeskog med ganske løs snø, og trakker sporene selv. Og viktigere, 3000,- for et glassfiberskall og litt nylonduk er helt bort i gamperæva. Man kan jo få en glassfiber havkajakk for 10.000. Prisen på pulk er helt på trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulk er svindyrt! Et alternativ kan være å henvende deg til fjellpulken å høre om de har noe andresortering du kan få billig. På forsvarsutslag kan du også få billige pulker, men de er store og tunge. Et tredje alternativ er å støpe selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er dyrt eller ikke kan vel diskuteres, men det kommer vel an på hva markedet er villig til å betale. Både pulker og kajakker er derimot blitt billigere de siste åra, og det er jo bra.

Når det gjelder "snerten" og "birken" er de nøyaktig like brede, "birken er bare drøye 10 cm lengre, og "snerten" til prisen XXL selger den for er etter mitt syn et godt kjøp.

Selv lagde jeg min egen pulk, men kjøpte drag og sele fra fjellpulken, i tillegg til fester og glideskinner. Det ble faktisk dyrere enn det koster å kjøpe "snerten" i dag, så jeg vil ikke anbefale det. Synes også at 1200,- for et drag er mye mer hårreisende enn 3000 for en komplett pulk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også enig i at pulker og kajakker er dyre. Man må der som ellers huske på at dette er ting som er lagd for å vare en stund, og det er til for og brukes. Bare se på innfesting av duken på en profesjonelt laget pulk, opp i mot det man kan klare selv. Se på meier og feste til draget. Dette er gjort med tanke på at det skal vare . Det krever voldsomt mye arbeid for å få ting like bra som det som er ferdigprodusert. Hvis man ser for seg at pulken skal var 10 år, så er ikke prisen avskrekkende. Det tar tid og produsere, og arbeidstimer er dyrt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Birken er 6cm smalere enn de andre pulkene (37cm, de andre er 43cm), jfr. fjellpulken.no. Ikke mye, men alle monner drar. For det andre så synes jeg kanskje ikke 10.000 for en kajakk er særlig dyrt når man tar hensyn til materialkostnader, produksjon og transport. De har også blitt betydelig billigere de siste årene. Poenget mitt er bare at det må bety at Fjellpulken må ta ut en ganske heftig avanse på produktene sine, og at med en reell konkurranse hadde nok prisene prisene blitt halvert. Nå er vel det lite sannsynlig siden det virker som om pulk er et ganske sær-skandinavisk fenomen, og Fjellpulken og Acapulka virker å være godt fornøyd med måten de har delt markedet mellom seg.

Paris har hatt noen mindre utgaver av "tupperware"- pulker, men det virker ikke som de er i produksjon lenger, dessverre.

Så det ender nok med at jeg forsøker å dele den gamle barnepulken, og så plaste den sammen igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpe meg en Fjellpulken Veteran i ekspedisjonsmodell, med stivt ekspedisjonsdrag og ekspedisjons-sele. Dyrt -men du verden for en gjennomtenkt løsning. Mange fester i stål, surrestropper. Meier som enkelt kan byttes ut. Det eneste jeg har og bemerke er at det ikke var noe foring inne i pulken - der er det mye nagler. Kjøpte et 10 mm billig liggunderlag som jeg tilpasset. Veldig godt fornøyd så langt. Håper det blir den siste pulken jeg skal kjøpe. Den er sikkert ikke vanskelig og selge hvis jeg vil bytte heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-) Jeg har sett brukte transportpulker (Fjellpulken) og andre merker både her på forumet, og på FINN.no til salgs for alt i fra kr. 1000 til 3000 i løpet av den siste måneden. Da har i noen tilfelle drag og sele kommet i tillegg. Har også sett en komplett for 1000 kroner, så det er muligheter. Men det er allikevel ikke langt opp til kr. 3000 for en ny, da...... :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg skal være så veldig påståelig, men ifølge fjellpulken.no er begge pulkene like brede:

Art 202 Birken Varepulk

( Fjellpulken AS )

Birken ART 202

Birken er den typiske løype/hundepulk som er retningstabil og med god glideflate. Skrog i glassfiber. Glidemeier i polyetylen. Romslig nylonduk (belagt), hendig strikkoversnøring samt snor- og antennefeste. Tilkobles drag for person, snøscooter eller hund.

ART 202

Vekt

Lengde 130cm

Bredde 43cm

Lastehøyde 40cm

Pakkevolum 175 ltr

Skroghøyde 18cm

Når det er sagt, kan jeg skjønne ønsket ditt om smal pulk. Min er vel drøye femti cm, stort sett opplever jeg at det skal være veldig mye løs snø og tung pulk før den ikke flyter oppå, men det har vært tilfeller da det har vært tungt å dra den. Ulempen med for smal pulk er at en får høyere tyngdepunkt og mindre stabilitet i ulendt terreng.

Ellers er det vel ikke tvil om at en får mer vare for pengene ved kajakkkjøp, men markedet er vel også veldig mye større.

Ideen din om å splitte og lime sammen igjen en barnepulk har jeg faktisk tro på, ser ingen grunn til at det ikke skal bli like sterkt i skjøten hvis en gjør dette grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver
:lol: ...og da kan du ta din gamle pulk, lage den om til form, tilpasse den og støpe dine egne i pulker i glassfiber og polyester, så kan du selge pulker til andre trengende............... :D

God ide :D Slå dere i hop noen og bygg egne pulker. Den tiden vi drev en aktiv trekkhundklubb byggde vi et tjuetalls pulker i klubbregi. Dvs vi skaffet et sted å være og ordnet former, plast og duk, og hjalp på dugnad de som byggde sine egne pulker med litt veiledning. Jeg skaffet meg en flott to-hunds-pulk da, men nå har jeg bare en hund så den har ikke blitt brukt på noen år. Det tar tre kvelder og fire fem timer å få en pulk ferdig når man har fått teken på det. Billig ble det i alle fall den gangen.

Vi tok avstøp av en Segerbaden-pulk. Den har utskrånende sider (Fjellpulken har rette sider) og er mye bedre i skråkjøring. Velter aldri fordi den bare flyter på den skrå siden når det haller for mye.

Glemmer ikke så lett den pulkbyggingen nei. Jeg var ansvarlig for innkjøp og vaktlister og slikt, og hjalp til ved flere kvelder. Mens jeg hjalp en ung kar fortalte han at han var jagerpilot på Starfighteren, og spurte om jeg ville bli med på en tur. Jeg min tulling sa NEI :) Kan tro jeg har angret på det noen ganger ja. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg skal være så veldig påståelig, men ifølge fjellpulken.no er begge pulkene like brede:

Art 202 Birken Varepulk

( Fjellpulken AS )

Det er en skrivefeil på siden med norsk tekst... Den ER 6cm smalere.

Og tanken om å støpe egne pulker hvis jeg klarer å lage en bra form er absolutt til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.