Gå til innhold
  • Bli medlem

Turisthytte i Rondane i brann (Rondvassbu)


FU

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Otto Støver
Lurer på om det kan bli en skikkelig debatt ettersom vanlig folk blir kritisert for å gå i Rondane.

Den der skjønte jeg ikke. Sitter kanskje litt unna og følger ikke med i lokale aviser rundt Rondane. Kan du fuglehunden eller noen annen forklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver litt for meg selv også da :) Det er og har vært debatt ulike steder, kanskje tv også, om turisme i Rondane, for mange mennesker, slutt med løypekjøring osv pga villrein.

Men soldater kan boltre seg som de vil. I Rondane. Da er det noen som tabber seg ut. Og det er vel ingen andre enn en uviten politiker igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:roll: Det er faktisk britiske soldater som går på ski i norske fjell. Dette er en del av utdannelsen deres, og mange er gode til og gå på ski, samt at de har utdannelse i å overleve ute , og det på et nivå som overgår mange andre. Disse har vel strengt tatt like stor rett til og gå der som alle andre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg vet ikke noe om hyttebranne, men slik er jo alltid dramatisk og trist.

Til gjengeld har jeg i rikt mål delt hytter med engelske soldater på skikurs i norske fjellheimen i januar-februar, gjerne i Rondane - Ringebufjell og vistt også på Dovre ovenfor armeen på Dombås til særlege overlevelseskurs. De er jo NATO-partner. Selv danske marinejegere og Sirius patrulie folk til Grønland får slike kurs.

De engelske soldatene øver sig bl.a. i GPS blinn-navigasjon, snøhule mm. De går alltid med dønnlikt utstyr med plaststøvler og Fischer 109? med tusche nr. på, men som regel i sivil dvs. svarte bukser og svarte/blå jakker. De går i grupper på 12-mann og når de tar sig inn på selv/ubetiente DNT-hytter overfylles hyttene lett!

På Gråhøgd i absolutt tåke lå en 12- mannspatrulie, da jeg og elginnen kom. De var meget høflege og overlod straks og uoppfordret køye til os eldre sivilister. Pulken vår imponerte dem noe også. Så kom 1 gruppe mer og endeligen 6 unge norske på ut-på-tur-opplegg med mye god mat opplegg. + en enkelt australier ut av tåken. Dette ble da veldig folksomt!

De norske jentene, som hadde ganske store sekker og geberdet sig ganske hyttevant imponerte de engelske soldatene veldig mye - de forsøkte selvsagt en større sjarmeoffensiv! Samme norske gjenget møtte vi i Påsken i Jotunheimen sør. De husket oss som de "gamle med pulken".

Allt fungerte faktisk OK - tross folksomheten. De engelske soldatene sørget for all vedfyring, snøsmelting, rydding, oppvask også av middagen vår, gulvvask mm. bare en senior-sergeant løftet et øyebryn.

Dette er jo yrkessoldater, ofte av de røffe typen. Men her var de alltså meget all-right, høflege, observante mm. Ikke noe dårligt å si, men mye snorking ble det på natten!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal være nedbrent nå. Engelske soldater oppdaget brannen. Men hva i h........ gjør engelske soldater i Rondane? Lurer på om det kan bli en skikkelig debatt ettersom vanlig folk blir kritisert for å gå i Rondane.

Vil tippe du sikter til forslaget til nye regler for ferdsel i Rondane nasjonalpark? Er blant annet foreslått at mye av parken stenges for organisert ferdsel. F.eks. turgrupper, skoleklasser, hundesledeturer etc. (De vanlige merka løypene vil imidlertdi stort sett bestå)

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/gudbrandsdalen_og_lillehammer/1.4472577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tippe du sikter til forslaget til nye regler for ferdsel i Rondane nasjonalpark? Er blant annet foreslått at mye av parken stenges for organisert ferdsel. F.eks. turgrupper, skoleklasser, hundesledeturer etc. (De vanlige merka løypene vil imidlertdi stort sett bestå)

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/gudbrandsdalen_og_lillehammer/1.4472577

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.