Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin Gps


halvvill

Anbefalte innlegg

jeg har surfet litt og sett på ny gps med kart. men jeg får ikke helt tak i hva som er forskjellen på Garmin gps60 cs / cx, og csx. det er nokså stor prisforskjell, men det er basicly forskjellen jeg finner, er det noen som kan noe om dette, og kan forklare en amatør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg har forstått det er det slik det henger sammen.

c = Fargeskjerm

cs = Fargeskjerm, magnetisk kompass og barometrisk høydemåler

cx = Fargeskjerm - Ny utgave (Bedre mottaker og minnekort)

csx = Fargeskjerm, magnetisk kompass og barometrisk høydemåler - Ny utgave (Bedre mottaker og minnekort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. hvilken er bra nok.. jeg er ikke helt gadgetfreak, gidder sjelden og lese ferdig bruksanvisningen. trenger bare lengst mulig batterilevetid og mulighet for å orientere meg. har en magellan explorist 100 uten kart den brukes kun for å kontrollere farten på hundespannet. men det hadde vært fint å visst hvor jeg er også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en 60c, men solgte den til fordel for en 60csx. Jeg trodde jeg savnet en barometrisk høydemåler og et magnetisk kompass. Det viser seg at cs(x) bruker noe mere batteri enn c(x).

Min anbefaling er at du bør kjøpe den nye utgaven (x), men du kan ofte klare deg uten s til fordel for litt mere batterikapasitet. Om jeg skulle kjøpt på ny ville det bli en cx.

EDIT: Du får 60cx fra gpscity.com for 320 USD. Grovt regnet blir vel dette ca 2500 NOK levert hjem til deg. Eneste forskjell er at du får amerikansk basekart, som er ubrukelig uansett om det er norsk eller ikke. Du fyller GPSen med kart selv uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss - det visste jeg ikke. Du kjenner ikke tilfeldigvis hemmeligheten?

Hemmelig og hemmelig fru Blom. Det står vel i bruksanvisningen. Uansett, kompasset slås av/på ved å holde Page-knappen ned noen sekunder. Barometeret kan vel ikke slås av, vel, eller har jeg gått glipp av noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det var det karen i butikken fortalte meg, men jeg kan heller ikke finne ut hvordan man slår av barometeret.. Har ikke hatt behov for det, så jeg hadde heller ikke prøvd selv før nå.. Jeg vil uansett anbefale 60csx/cx. Det er mye bedre antenne enn på f.eks etrex vista. Med Vistaen hadde jeg ikke dekning hvis skogen ble for tett. Med 60csx hadde jeg dekning i lobbyen på hotellet vi bodde på da jeg kjøpte den i Las Vegas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det karen i butikken fortalte meg, men jeg kan heller ikke finne ut hvordan man slår av barometeret.. Har ikke hatt behov for det, så jeg hadde heller ikke prøvd selv før nå.. Jeg vil uansett anbefale 60csx/cx. Det er mye bedre antenne enn på f.eks etrex vista. Med Vistaen hadde jeg ikke dekning hvis skogen ble for tett. Med 60csx hadde jeg dekning i lobbyen på hotellet vi bodde på da jeg kjøpte den i Las Vegas!

etrex finnes vel i HCX nå, altså med ny type antenne. den burde da duge, bedre batteritid, mindre og mer hendig :):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikkje skuffa uansett hva du velge. Eneste forskjellen på etrex legend og etrex vista, legend har ikkje sånn digitalt kompass, og høydemåler. Men det trengs forsåvidt heller ikkje. Vil du vite høyden, smokke du opp kartsiden på legenden, så står meteren der. Kompasset, der kan du enten gå bittelitt i ein retning, eller dra opp kompasset fra lomma og se på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikkje skuffa uansett hva du velge.
Har du prøvd begge to side om side i skogen så vil du fort merke forskjellen...HCx mister posisjonen oftere enn CSx.

CSx har ekstern antenne og det har ikke HCx. Min erfaring er altså at det er storforskjell på disse i praktisk bruk, og HCx er litt mer knotete å bruke enn den største modellen.

CSx'en imponerer stadig når det gjelder mottaging- den finner posisjonen selv i stua. Men den er noe mer klumpete å pakke ned kanskje. Vekta er den samme.

Om jeg skulle handlet GPS ville jeg vurdert handel fra USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handla csx fra usa, for et par uker siden. den kom på 1800,- med 1 gig minnekort, og frakt. har ikke fått noe momskrav, men det kommer kanskje senere.

Nettbutikken jeg brukte var gpscity.com som ble anbefalt over her. handelen gikk kjappt og greit. var en lett sak å patche over til norske menyer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, joda foreløpig er jeg storfornøyd. har fått lagt inn de mest aktuelle karta og tracket bortimot 40 mil med hundeløyper. i tillegg fant jeg sporlogger på nett over de fleste scooterløypene i finnmark, og finnmarksløpet følger jo de, så da ligger løypa klar på gps til løpet i mars..

Er også imponert over mottagingen.. den finner fint ut hvor den er selv innendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd begge to side om side i skogen så vil du fort merke forskjellen...HCx mister posisjonen oftere enn CSx.

CSx har ekstern antenne og det har ikke HCx. Min erfaring er altså at det er storforskjell på disse i praktisk bruk, og HCx er litt mer knotete å bruke enn den største modellen.

CSx'en imponerer stadig når det gjelder mottaging- den finner posisjonen selv i stua. Men den er noe mer klumpete å pakke ned kanskje. Vekta er den samme.

Om jeg skulle handlet GPS ville jeg vurdert handel fra USA.

I utgangspunktet skal vel de to ha lik antenne, er det ikke Xen som står for sny type antenne antenne? eller tar jeg feil?

Se denne posten litt lengre opp.

Slik jeg har forstått det er det slik det henger sammen.

c = Fargeskjerm

cs = Fargeskjerm, magnetisk kompass og barometrisk høydemåler

cx = Fargeskjerm - Ny utgave (Bedre mottaker og minnekort)

csx = Fargeskjerm, magnetisk kompass og barometrisk høydemåler - Ny utgave (Bedre mottaker og minnekort)

Jeg handla csx fra usa, for et par uker siden. den kom på 1800,- med 1 gig minnekort, og frakt. har ikke fått noe momskrav, men det kommer kanskje senere.

Nettbutikken jeg brukte var gpscity.com som ble anbefalt over her. handelen gikk kjappt og greit. var en lett sak å patche over til norske menyer også.

Hvilken modell valgte du? 60CSX? etrex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.