Gå til innhold
  • Bli medlem

Over vidda og heim te jul, eller ikkje?


Ambros

Anbefalte innlegg

Vi er et par karer som har planer om å gå over hardangervidda rett før jul, Finse- Haukeli evt andre veien om det er raskere. Vi har kun mulighet fra 19-23 desember på å ta turen . Er det noen som har noen formening om hvor lang tid denne turen bør/kan ta? Dagene er jo veldig korte på denne tida, holder det da med 4-5 dager å gå på(11-12 mil?) selv om man er i god form? Litt værforbehold vil vi ta, meldes det en meter med snø og sterk motvind tar vi turen en annen gang.

Hvilken vei er raskest å gå, fra eller til Finse? Og er det noen DNT-hytter som er åpen på denne tida? Vi skal i hovedsak bruke telt, men en av nettene på hytte kan jo også være greit.

Helsing Ambros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vi er et par karer som har planer om å gå over hardangervidda rett før jul, Finse- Haukeli evt andre veien om det er raskere. Vi har kun mulighet fra 19-23 desember på å ta turen . Er det noen som har noen formening om hvor lang tid denne turen bør/kan ta? Dagene er jo veldig korte på denne tida, holder det da med 4-5 dager å gå på(11-12 mil?) selv om man er i god form? Litt værforbehold vil vi ta, meldes det en meter med snø og sterk motvind tar vi turen en annen gang.

Hvilken vei er raskest å gå, fra eller til Finse? Og er det noen DNT-hytter som er åpen på denne tida? Vi skal i hovedsak bruke telt, men en av nettene på hytte kan jo også være greit.

Helsing Ambros

Jeg mener det er ganske likegyldig hvilken rute du vil ta. Faktorer som spiller inn er buss/togtider, vindretning, værmelding. Ellers så er Finse på 1222 moh og Haukelisæter på 985, sånn sett er det ca. 250 høydemeter med stigning du kan spare ved å gå fra Finse. Da får man også sola imot seg på turen! Når det gjelder tid kommer det an på formen og vær/føre etc. Generellt på juleføre går det ikke spesielt fort på ski, påskeskaren er bedre sånn sett. Fra Finse til Haukeli ville jeg beregnet ruta Finse-Kjeldebu-Sandhaug-Litlos-Hellevassbu-Haukeliseter (=5 dagsetapper, 6-7 dager med reise) om dere går i ganske raskt tempo. Hvis ikke ville jeg plusset på med et par dager til med tanke på føret og været, noe man må planlegge på forhånd. På vidda kan det alltid skje overraskelser på en årstid som desember.

Får håpe du får en fin tur, dette er en kjempetur om du får været og føret med dere.

God Jul! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Finse til Haukeli ville jeg beregnet ruta Finse-Kjeldebu-Sandhaug-Litlos-Hellevassbu-Haukeliseter

Jeg spekulerer lidt på at lave turen senere på vinteren - sandsynligvis i marts - kanske i påsken, som falder veldigt tidligt i 2008. Jeg vil gerne undgå at skulle ind omkring Sandhaug - terrænet er ikke så interessant der inde på den flade del af vidda. Kjeldebu-Sandhaug er vel bare en lang og kedelig transportetape. En mulighed kunne være Finse-Kjeldebu-Liset-Hadlaskard-Litlos-Hellevassbu-Haukeliseter, men andre muligheder findes sikkert også. Om alle de steder, jeg har nævnt, repræsenterer en overnatning, tager turen på denne måde en dag længere end den, som du foreslår. Kjeldebu-Liset bliver en veldigt kort etape. Man kunne kanske fortsætte samme dag til Hedlo og næste dag gå direkte fra Hedlo til Litlos. På den måde er jeg igen nede på samme antal dage som i dit forslag. I Veigdalen ligger overnatningsstederne tæt, så man kan lade vejret, føret og dagsformen afgøre, hvor langt man går. Er der nogen, der har en mening, om det kunne være en brugbar plan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruten er nok mye finere og variert om Hadlaskard, men da må man også belage seg på en del stigning mot Litlos. I så fall tar man vel ruta via Åramot hvis den er mindre kupert. Må vel si meg enig at traseen mellom Dyranut og Besso er i det flateste laget. Jeg har ikke gått på vidda i desember, men vet at rutene kan bli lange på trått føre.

post-3251-133474507967_thumb.jpg

post-3251-13347450799_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville anbefalt å gå fra Finse, det er noen strekk på ruta som jeg tror går mye fortere denne veien enn den andre. Det burde gå fint på 4-5 dager når du sier at dere er litt i form. De fleste steder kan også gåes selv om det er relativt dårlig vær siden det er ganske mye sletter, dette må jo dere bare se ann selvfølgelig.

Dagene er lange nok til at dere kan gå i 8-9t hver dag når det er brukbart vær og da går milene fort. Det er heller ikke så langt som 10-11mil. Jeg gikk om Hårteigen og da ble det vel rundt 10mil minns jeg, dette er jo en grei omvei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med andre ord kan det fort bli litt kort tid hvis man må gjøre turen på fem dagsetapper selv om formen er god? Er det noen som har gått denne turen i desember, hvor lang tid brukte dere evt?

Jeg har gått turen på fire dager (+1 reisedag) i desember, fra Haukeliseter til Finse. Det var tunge dagsetapper, men det gikk greit for meg. Gikk sammen med folk som var i mye bedre form enn meg, så jeg var vel egentlig sinka i følget. Jeg vil kalle meg selv sånn ca middels god form. Ruta gikk via Hellevatn - Hansbu (ved Kvenna) - Sandhaug - Kjeldebu, tror vi regna det ut til å være ca 12 mil. Hadde to overnattinger i telt og to i DNT hytter (Sandhaug og Kjeldebu).

Midt i desember på Hardangervidda begynner grålysningen ca kl 8 og det blir mørkt ca kl 16.

Jeg er enig i at det nok er greiest å gå fra Finse til Haukeliseter, det var også planen vår når jeg gikk ruta. Men værmeldinga dagen før gjorde at vi ombestemte oss i siste liten. Det var meldt kuling fra sørvest, så for å unngå å få den forfra valgte vi heller å få gå fra sør og få vinden bakfra. Det viste seg å være et klokt valg, da det blåste sterkt i flere dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Jeg gikk Finse-Kjeldebu(overnatting)-Sandhaug(overnatting)-Litlos-Hellevassbu(overnatting)-Haukeliseter på fire dager for en påske eller to siden. Litt lengre dager enn i desember/januar, men vi brukte ikke all verdens tid på dagsetappene.

Ønsker en riktig god tur!

Hej Nina.

Du kan vel ikke uddybe dine erfaringer? Var det i telt, kvistede ruter osv?

Har du evt. et billedegalleri fra turen?

Vi skal selv gå turen i februar og sætter pris på alle de erfaringer vi kan tage med os.

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.