Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage tovet ullvotter


Marcen

Anbefalte innlegg

Hjemmestrikka tovede ullvotter er det beste å bruke uansett vær og temperatur! Er de tykke nok har de god motstand mot vind. Og ull varmer selv om det er vått. Ulempen er at det fester seg snø på vottene, derfor er det praktisk å bruke vindvotter utenpå.

Når jeg strikker ullvotter bruker jeg enten to tråder med tykt ullgarn (vamsegarn e.l.) og strikker mønster, eller 4 tråder med tynnere ullgarn og strikker da med to og to tråder i mønster. Jeg strikker IKKE med veldig store pinner, bare litt løsere enn vanlig. Strikker vottene en del større enn det som trengs. Vottene blir ganske tykke i seg selv, men vasker de i maskin med grønnsåpe på 40 grader et par ganger - til de blir passe store. Ved senere vask, vasker jeg de på ullprogram, men det er lurt å strekke de i fasong mens de er våte. Dette blir veldig tykke votter - veldig gode og varme :)

Legger ved et bilde av en votte-modell bestemor brukte på å strikke til alle karene i familien. Strikket med to tråder i striper. Gammel strikkemetode for å få tykke votter.

Den votten du har avbilda kan toves mye mer. Jeg kan se strikkemønsteret for hver knute eller hva det heter :) De jeg har blir glidd sammen når de toves. Regner med at det er samme måte bare at jeg er litt hardere i vasken for å tove de skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg tør påstå at Fuglehunden har rett og Friluftsliv tar feil.

Hvis du - Friluftsliv - gjør som Fuglehunden sier å leser tråden litt bedre vil du se følgende:

Toving av votter og luer er et gammelt håndtverk som er i ferd med å gå i glemmeboka. Kvaliteten på "våre" hjemmelagede som Fuglehunden sier er helt topp. De er vann- og vindtette akkurat som gammelt vadmelstoff og supervarmt. Vi definerer ikke de lefsene du får kjøpt hos G-sport og andre som toving i det hele tatt.

Hvorfor det er et utdøende håndtverk? Svaret er enkelt. Fordi kundene ikke er villige til å betale det det faktisk koster å lage produktet. Det er ikke mange uker siden jeg tok opp dette med en som driver stort med kvalitetsstrikkeplagg. Jeg viste ham mine hjemmetova luer og votter etc. og spurte hvorfor ikke dette er å få kjøpt? Han bekreftet bare det jeg allerede har sagt. At vaskemaskiner er uberegnelige og at håndtoving gjør produktene for dyre til å satse på storproduksjon.

Så det er flott at Marcen og andre får gleden av slike produkter ved rett og slett å lage det selv. At du - Friluftsliv - ikke lærer deg kunsten men gjør det feil er ditt problem.

Astrid

Hei Kong Fjellhvil

Beklager dersom jeg tråkket på stoltheten din, det var ikke intensjonen...... :roll:

Men jeg må få understreke at jeg ikke føler jeg har gjordt noe 'feil' som du skriver. Jeg må ha noe utenpå ulla uansett, ellers risikerer jeg å måtte gå og drasse på 2 kg snø som fester seg på hver hånd etterhvert... Det blir HVERTFALL 'feil' for meg.

Vottene mine slik jeg beskrev over fungerer helt perfekt, de holder hendene mine varme ned til 23 minus grader, det er det behovet jeg har. Om du definerer dette som lefser er meg helt revnende likegyldig. Du må lære deg å respektere at andre finner løsninger som dekker behovene deres. Synes du er utrolig sneversynt i innlegget ditt over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh

Det er vel angora kanin og Kashmir geit???? Siste kan du vel finne på Golsfjellet og barbere litt??

Uansett mente fiskerne på Vestlandet at votter av ull fra utgangsfår blannet med hundeull, strikket eller bundet efter metoden nevnt ovenfor(runegutt) og godt tovet var det varmeste også i våt tilstand.

2 tommeltotter hadde de og, slik at det ikke var høyre og venstre votter!

En gang med god tid skal jeg forsøke meg med filte-toving, alltså uten å strikke først. Jeg har forsøkt med Tove-tøfler/kartanger før og det blir skam meget bra.

En bruker karteflor-ull over form - mye for stor - og krymper, tover med grønsåpe/sunlight på tovefjøl = brett med trekantlister på. Efter mye gnigging kommer du fra størrelse 50++ til ca. 40.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Friluftslivs siste innlegg: Skyt ikke budbringeren :wink: Og handler ikke denne tråden om å LAGE tovede votter ? Jeg synes det er artig jeg. Om praktisk bruk vet du sikker like mye om ikke mer enn meg. Men krymper de kjøpte fra voksen størrelse til 10år etter etpar gangers bruk som mange her hevder så hadde nå jeg levert dem tilbake for da holder de ikke hva de lover. Jeg hadde bare moro av å forsøke å forklare hvorfor jeg. Det er så altfor mye historieløshet og tilslutt tar vi til takke med dårlige produkter fordi vi er sulteforet på kvalitet og faren er at etterhvert vet vi ikke bedre :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Friluftslivs mislykkede toveprosjekt. Du har gjort et grundig prosjekt og det står det respekt av og jeg mistenker at svaret er som følger: Hvis noen mener jeg tar feil er jeg bare glad for korreksjoner :?:

Har du tenkt over at kansje det er kvaliteten på garnet / stoffet i plaggene du har prøvd å tove som gjør at det ikke lar seg tove? At ditt prosjekt egentlig er beviset på hvor flinke industrien er på å bearbeide ull slik at det holder fasongen ikke tover eller nupper og er slitesterkt og kan vaskes gang på gang og fremdeles er like fint og attpåtil er antimøllbehandlet? De norske ull/garnfabrikkene vet jeg ihvertfall er blitt kjempeflinke på dette. Garn av denne type kalles visstnok "superwash kvalitet". Industriplagg er sikkert av samme kvalitet. Men man mister nok endel av varmeisolasjonseffekten i prosessen. Skal man ha halvvarme plagg også vanlige votter som tåler slitasje er dette et godt alternativ.

Men ønsker man å bearbeide råvaren selv ved toving må man bruke ull som er minst mulig bearbeidet altså det motsatte av "superwashkvalitet". Og det ER varmere. Som nevnt mye om i denne tråden.

Bruke råull eller be om garn til toving i garnbutikken så får man ubearbeidet garn. Islandsk Lopi elelr Eskimo fra Garnstudio eller Misti fra DusStoreAlpkakke osv. Hvorfor ikke spørre damene i butikken om de vet om noen som kan hjelpe til med strikkinga?

Men altså målet med tovinga er : jo tykkere jo varmere. Der ligger styrken men også svakheten ved tovinga etter gamlemåten. DET ER IKKE MULIG Å TOVE TYNT! Enhver slitasje gjør at det tover og tover til det blir fornøyd liksom. Så spørsmålet er om Ullvang har funnet om noe radikalt nytt så de klarer å tove tynt? Jeg tror ikke det. Også er ikke disse råvarene møllsikra for eksempel tror jeg. Så alt gammelt er ikke bedre. Men ved forsiktig bruk vil nok Ullvang-vottene holde seg nogenlunde men kjøpe dem store er nok et godt råd.

Nuno-filt er nyeste nytt for å forsøke å tove tynt. Fremdeles på håndtverk/hobby-stadiet. Man tar et tynt stoff silke, bomull eller liknende og kliner tynt på med råull og tover etterpå. Jeg kan det ikke:). Klarer industrien å masseprodusere dette kan det bli spennende.

Jeg håper dette svaret var litt mer utfyllende:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.