Gå til innhold
  • Bli medlem

Telttur i regnvær (tørke ytterklær)


kis

Anbefalte innlegg

Annonse

veeeldig forsiktig :D

neida.. hvis det skalltøy (som det bør være), så kan du bare stappe det i en pose og la det ligge til du skal ut igjen

sparer plass og masse bry! tørker jo så fort når det slutter og regne..

ellers så kan du jo sitte og holde litt og litt over primusen e.l. ,men da er det fort gjort å lage søppel av klærne.. tid og plass tar det og, og det blir veldig rått i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger regnjakken i forteltet, brettet slik at jeg prøver å holde innsiden tørr. En våt bukse kan eventuelt tørkes på kroppen. Med stilongs under blir du varmere. Men i kaldt være må du passe på, fordi det tar varme fra kroppen. Som regel er buksa bare halvvåt. Da legger jeg den i teltet og tar den på igjen neste dag (fortsatt klam).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytterklærene vrir du opp så mye som mulig og legger under soveposen, men over liggeunderlaget, sokker legger jeg inn i soveposen og undertøyet har jeg på.

Ytterklærene er tørre dagen etter (selv om bomuld) sokkene er tørre etter ca 4 timer, dette er uten fyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du tørke ytterklærne?! Fortsetter det å regne blir de bare bløte igjen og regner det ikke, tørker de på kropp. Gå i bløtt og sov i tørt! Noen syns det er ubehagelig å dra på seg våte klær om morran(når man er litt småkald etter nattan:), men det går for over. Eller så kjøper du en sånn Bergans jakke, skal visst være fine greier. "Holder deg garantert tørr!" sier reklamen. Det er jo helt supert, en jakke som holder deg tørr uansett vær?! Må være no spesielle greier, for jeg blir bløt samma f... hva jeg har på meg:)

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kjøper du en sånn Bergans jakke, skal visst være fine greier. "Holder deg garantert tørr!"

Morten

Eller GoreTex: "Guaranteed to keep you dry"

Når vi ikke holder oss tørre i slike klær, tror du vi kan kreve erstatning? For tort og svie, ødelagt naturopplevelse, dårlig barndom osv..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag ei klessnor (eller to, da henger ikke klærne så langt ned) og fyr primus. Husk god gjennomlufting for å få ut fuktigheta, også etter at primusen er skrudd av. Ellers så tørker som nevnt over klær fortere når de ligger brettet utover enn nå de ligger i en ball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller GoreTex: "Guaranteed to keep you dry"

Når vi ikke holder oss tørre i slike klær, tror du vi kan kreve erstatning? For tort og svie, ødelagt naturopplevelse, dårlig barndom osv..?

Jeg har lurt på det samme. Bruke helt ny Helsport HS3 skallbukse i sommer i 8-9- timer øsregn. Etter et par timer var jeg våt på beina. Det skal vel ikke være sånn?

Trond Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger får jeg så lyst til å gå inn i en sportsbutikk og klage."Du sa jakka holdt meg garantert tørr, men det gjør den jo ikke?! Jeg vil heve kjøpet!!" I tillegg spille litt dum:) Alle som har vært noe på tur vet at skall klær ikke holder deg tørr....så hvorfor i all verden reklamerer de med sånt som alle turfolk vet er rett av løgn?! Er vel fordi at de fleste kjøperne som kjøper skall klær overhode ikke trenger det, vet ikke hva de kjøper, men det er så "kult" å gå med! Jeg har gjort et par ansatte i div sportsbutikker rimelig frustrerte og forbanna gjennom tidene(siden livet mitt ikke har vart fryktelig lenge begrenser "gjennom tidene" seg til noen år). Var en gang en kar om prøvde å selge meg et par lette hansker som han påstod var helt vanntette og pustet(selvfølgelig), men da fortalte jeg han at han står her og juger til meg. Jeg forklarte han hvorfor de ikke var vanntette og det syntes han nok var mer enn nok ild i målet og forklarte meg at han jobbet der(det var ikke meg som sa G-sport) og jeg var kunde, så det han sa var riktig( han visste vist mer enn meg siden han jobbet der) og jeg tok feil. Så mye til kunde kan jeg ikke si at jeg ble. Er utrolig hvor mye rart en hører i sportsbutikker!

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytterklærene vrir du opp så mye som mulig og legger under soveposen, men over liggeunderlaget, sokker legger jeg inn i soveposen og undertøyet har jeg på.

Ytterklærene er tørre dagen etter (selv om bomuld) sokkene er tørre etter ca 4 timer, dette er uten fyring.

Og en ting bomull sokkene SKAL bli ligende hjemme. Ull derimot SKAL være med. Funker kanskje til tider, men gå våt på beina i flere timer med våte bomull sokker. Det er et helvete. Uansett når på året, hvor jeg er eller hva slags tur har jeg alltid på meg og med ull sokker.

For å tørke ting pleier jeg bare å putte tingene som skal tørke i innertelte å fyre opp primusen. Da får du både bastue og tørket klærne. Sykt digg med + 30 grader i innertelte og - 15 grader uttenfor telte. Funker også å ta på vått tøy om morningen, men det er litt kaldt en periode eller å putte dem mellom sovepose og liggeunderlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting som funker for meg er å legge våte/fuktige sko under sovepose men over liggeunderlag rett ovenfor knæra, sokker, genser osv kan du prøve å tørke i sovepose og så legge våt jakke/bukse oppå soveposen, hvis du har membrantøy nå som det begynner å bli kaldt om natta kan du jo bare vrenge tøyet for å så la fuktigheten fryse til is for å så riste tøyet tørt (såkalt frysetørring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Forsvaret så lærte vi at vått tøy skulle tørkes i sovepose, feltstøvler legges bak knærne (inni eller utenfor posen...husker ikke helt)), osv.

Dette er testet og ikke godkjent!

Det er bedre å ha på normale tørre klær (hvis nødvendig) i posen og få en god natts søvn, og heller akseptere skjebnen, at du må ta på kalde og evt. våte klær neste morgen. Det er pyton i begynnelsen, men etterhvert som du får beveget deg og får varmen i kroppen, så blir det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Forsvaret så lærte vi at vått tøy skulle tørkes i sovepose, feltstøvler legges bak knærne (inni eller utenfor posen...husker ikke helt)), osv.

Dette er testet og ikke godkjent!

Det er bedre å ha på normale tørre klær (hvis nødvendig) i posen og få en god natts søvn, og heller akseptere skjebnen, at du må ta på kalde og evt. våte klær neste morgen. Det er pyton i begynnelsen, men etterhvert som du får beveget deg og får varmen i kroppen, så blir det bedre.

Er helt enig, gikk med en kompis i jotunheimen i sommer og da regnet det 7 av 9 dager. Han puttet det våte tøyet ned i soveposen, mens jeg la det unner soveposen. Resultatet neste morgen var at han hadde sovet dårlig og hadde tørre klær, mens jeg hadde ganske vått tøy, men jeg var opplagt. I en sovepose er det vi som er varmen, og når man skal bruke din egen kroppsvarme til å tørke ting og i tillegg skal holde deg varm så funker ikke dette. Da vil det våte tøyet ta all varmen.

(Normalt ville jeg brukt primus for å tørke, men siden det var han sitt telt kunne vi ikke å gjøre det siden han trodde at telte tok fyr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.