Gå til innhold
  • Bli medlem

Hytte til hytte i alpane


odd

Anbefalte innlegg

Har vore mykje i alpane siste 20 åra, men har til sommaren lyst til å gå frå hytte til hytte med 5 og 7-åring. Det har eg ikkje gjort før, men kanskje andre har tips til aktuelle område?

Varighet 3-4 dagar. Distanse mellom hyttene tilsvarande max 3 timar for vaksne. Høgde under 3000 meter. Via Ferrata er uaktuelt, men litt stigar innimellom handterer vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei !

Jeg har gått noen ganger i Alpene sammen med en tysk venn, og kan ikke huske å ha truffet barn på 5 og 6 år. Etter min mening egner heller ikke det terrenget jeg har gått i (Karwendel og Berchtesgaden) seg så godt for mindre barn. Mye bratt opp og ned, men hyttene er store og fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har vært mye i Alpene, kjenner du jo problemet selv. Enten er det store avstander mellom hyttene eller det er pass opp til 3000 meter eller begge.

Har du vurdert muligheten til enten å gå opp til en hytte for deretter å ta en eller to dagsturer derfra og/eller eventuelt dele de tre-fire dagene i to deler? Da er det nok masse flotte steder som egner seg utmerket for barn.

I utkanten av Alpene har du f.eks. Monte Baldo ved Garda-sjøen. Det er en veldig fin kam som er lettgått også for småbarn. Flott sti, men pass på litt ved en ganske bratt helling halvveis. Jeg har sett foreldre som der for sikkerhets skyld har småbarn i tau. Dere kan overnatte ca. halvveis i Rif. Telegrafico. Kjempefin utsikt både der og underveis 2000 meter ned til sjøen. Rett bak hytta kan man gå opp en lett gressbakke ca. 50 meter til nest høyeste toppen i kammen. For å ta turen er det absolutt lettest å ta taubanen opp ved den ene enden av kammen og ned den andre kanten. Det er sikkert spennende for barn. Vet ikke helt hvordan det er med buss tilbake til utgangspunktet. Jeg husker heller ikke hvor mye tid vi brukte. Den nordlige halvdelen tar noe mer tid enn den sørlige.

Ellers likte jeg området ved Rif. Benevolo i NV-Italia godt m.h.t. barnevennlighet. Det er ca. 400 høydemetere opp fra dalen til hytta på lett sti langs en elv. Oppe ved hytta er det fine gressletter hvor man nesten ikke kan unngå å treffe på murmeldyr (heter de ikke det på norsk?, på italiensk marmotta). Veldig morsomme dyr og sikkert gøy for barn. Man kan fra hytta prøve seg på en tur opp til Lago Gelato ca. 400 høydemeter videre opp. Igjen fin sti, men ikke så mye morsomt underveis. Oppe ved vannet er det en virkelig fin sandstrand og en bekk for å leke og utmerkete muligheter til pick-nick med utsikt mot bre og topper.

Et plusspunkt med Italia er at italienere er veldig glade i barn. Det merker du godt på hyttene. Ellers liker jo barn som regel pastaretter, og det får du nesten garantert (bortsett fra i Syd-Tirol selvsagt).

Vår egen erfaring er at barn i den alderen du har vanligvis ikke er interessert i å gå på tur slik som voksne. Hvis det er nok morsomme ting å se og gjøre underveis og barna selv bestemmer farten, kan de riktignok gå skikkelige avstander på en dag. Men hvis de finner en bekk eller noe annet som er gøy, kan de også tilbringe hele dagen der. Jeg ville satse på at turen er målet og ikke neste hytte. Det gjør det atskillig lettere å vurdere når det er bedre å snu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.