Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med softshell.


Djupnes

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal kjøpe ny bukse for helårsbruk og har landet på at det må bli en softshell variant.

Har snust litt på Mammut Extreme Ultimate Windstopper pants og Patagonia Dimension.

Noen som har erfaringer med disse? har ikke mulighet til å prøve så hvis noen kunne si litt om passformen hadde det å vært supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke prøvd mammut, men kan sterkt anbefale marmot's ATV pant. Har hatt den i vel ett år nå og den er brukt både til klatring, topptur og ski. SS er definitivt mer behagelig når en ikke skal gå med stilongs, det ser bedre ut og puster som bare det.

Softshell har sine begrensninger når det regner mye eller er kaldt. Forrige helg ble jeg svært positivt overrasket over hvor bra softshell klærne mine var i "snøstorm" i vengedalen. Det var vel kuldegrader, mye vind og både regn og snø, men jeg var varm og god hele veien. Ville ikke satset på SS for flerdagersturer da det tar tid å tørke, i motsetning til xcr-goretex som omtrent tørker deg dersom du faller i elva og kommer i aktivitet igjen.

-RM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en patagonia model??, dame-variant. Bruksområde er litt kaldere vær, vind og noen regndråper. Den erstatter tykkgenseren og vindjakken. Du bør ta med en regnjakke i tillegg. Legg merke til hvor knottene sitter. Jeg merket på min tur at det sitter noen strammingsknotter omtrend ved hoftebeltet. Litt dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har benyttet tilak si bukse og jakke i 2 år nå.

Opplever de god mtp vind/lett regnvær sommer som vinter.

Bør imperegneres (goretex spray) etter vask for å holde lengre regnperioder "ute".

Simpelt bensinstasjonregntøy i tillegg, gjør Softshell til et suverent helårsantrekk i fjellet/høyfjellet etter mitt syn!

Vurdèr Norrøna's Falketindbukse!!!!

Hempe nederst på buksa til skolissene samt heftegummi på innsiden gjør gamasjer unødvendig.

Schôllermateriale tilsier svært god og holdbar kvalitet.

Softshell, som Goretex/Bomull/ etc isolerer ikke en dritt. Med ull el syntetisk undertøy er alle like gode.

Uansett, gå for softshell og du blir fornøyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker min softshell dress (Arc'teryx Gamma MX Hoodyjakke, og Gamma AR pants) til det aller meste. Bortoverski, vår-/høstturer, på jobb etc. Bruker jakka også til alpine syssler, og den funker til og med i minus 10 med mye vind, så lenge man har godt under. Ved langvarig regn vil det nødvendigvis lekke etter hvert, men alt er jo som kjent et kompromiss. Uansett, jakka er mitt desiderte all-round favorittplagg, og softshell er utrolig behagelig på kroppen og lydløst. Kjøpte min jakke littegrann for stor (disse modellene skal jo vanligvis sitte klistra), slik at jeg kan putte en tjukk fleecegenser under ved behov.

Softshell er digg! :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter også softshell!

Gikk en tur på Hardangervidda for to uker siden, og brukte min deilige Arc'teryx Gamma MX Hoody som eneste jakke. Hadde dog med en Hilleberg Bivanorak til bruk i regnet... Uslåelig kombinasjon :lol: Med skalljakke ender jeg alltid opp ufattelig svett etter en lang dags gåing i fjellet; nå var jeg HELT tørr over alt. Softshell er deilig! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker min softshell dress (Arc'teryx Gamma MX Hoodyjakke, og Gamma AR pants) til det aller meste. Bortoverski, vår-/høstturer, på jobb etc. Bruker jakka også til alpine syssler, og den funker til og med i minus 10 med mye vind, så lenge man har godt under. Ved langvarig regn vil det nødvendigvis lekke etter hvert, men alt er jo som kjent et kompromiss. Uansett, jakka er mitt desiderte all-round favorittplagg, og softshell er utrolig behagelig på kroppen og lydløst. Kjøpte min jakke littegrann for stor (disse modellene skal jo vanligvis sitte klistra), slik at jeg kan putte en tjukk fleecegenser under ved behov.

Softshell er digg! 8)

Terje

Funker Gamma buksa (evt MX) til telemark? Går den over t1 støvler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker Gamma buksa (evt MX) til telemark? Går den over t1 støvler?

Har ikke prøvd de til telemark. Tror det er best at du spør f.eks. på Sportsnett eller Oslo Sportslager om det...

Tror dog at jeg ville gått for Gore-tex i bakken.

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker Gamma buksa (evt MX) til telemark? Går den over t1 støvler?

tør ikke og love att den biter over støvlene dine, men prøv.. hvis den gjør det, så er det bare å kjøre på.

du kan ikke sitte så lenge i snøen, det er vel det eneste.. funker som fjell så lenge det er tørt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda men softshell med membran blir hakket mer vannavvisende enn de uten.

Har snust litt på Arcteryx beta AR proshell også, men usikker på hvor aktuell denne er for toppturer vinterstid.

Beta AR jakka funker den, men siden det er en kort modell ville jeg brukt bukser med høy rygg under (en av BIB'ene til Arc'teryx f.eks).

Kansje Theta AR er et bedre alternativ? Det er nesten samma jakka, men den er litt lengere og harvel bedre snølås mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.