Gå til innhold
  • Bli medlem

Monte Cevedale (3769), Hohe Wilde (3482) m.m. Alpene sept. 2007 (del 2)


Kjell-Erik

Anbefalte innlegg

Den forrige beskrivelsen (del 1) ble temmelig lang, så jeg tar resten i litt mer telegramstil. Det er alltid mulig å spørre etter mer informasjon selvsagt.

Turer fra Düsseldorferhütte ved Sulden.
Flott liten hengedal med turer i all kategorier: meste prima merket. Utsikten fra terrassen på hytta mot Ortler og Königsspitze er kjempeflott. Etter kjøring fra Martelltal og videre gåing opp til hytta, var det 6 september for meg kun tid til en kort tur opp til 'hyttefjellet' Hinteres Schöneck (3143, tur opp 1.05). Lett tur vanligvis, men nå med litt forsiktighet p.g.a. sne. Prøvde å følge kammen et stykke videre, men ga meg to topper videre: ingen sikt og hindring av sne. Neste dag tur til Tschenglser Hochwand (3376, tid opp 2.40 p.g.a. en del roting med veien). Flott vær. Første mann på toppen etter snefallet, så kostet en del tid å finne ruten. Går opp gjennom en bred kanal og deretter over en kam. Underveis sikrede steder med fast tau og deretter en liten slags stige. Veldig grei topp under gode forhold. Kjempeutsikt mot hovedkammen av Alpene hvorav bl. annet Bernina imponerende. Dette er kun en halvdagstur, så jeg ville ha med meg litt mer. Tok ikke sjansen på bregåing alene og gikk derfor under Tschenglser Hochwand skrått over dalen og oppover en temmelig bratt ur mot Kleine Angelus (3316). Dårlig valg! Veldig løst. Etter 200 hm løst og farlig kom jeg opp på fint fast fjell og deretter var det helt fitn opp til toppen. Jeg skjønte hvorfor ingen beskrivelser var gitt for Hochovenwand (nabofjellet): den så temmelig tøff ut. Lurte litt på et forsøk på Schafbergspitze også (nabofjell på andre siden), men ruten opp så litt for skummel ut med sne. Neste dag, 8 september, ble det en kremtur til Hoher Angelus (3521, tid opp 2.10). Kjempesmart rute lagt opp gjennom veggen over hyller osv: Reinstadtlersteig. For øvrig anlagt av faren til den nåværende hytteverten. Oppe på kammen er det fint og greit videre opp til fortoppen. Et par steder var det sikrest å gå litt ut på bre/firn-siden i sneen. Fortoppen passeres greit rett under toppen på venstresiden. Sikkert flott utsikt på toppen, men det var litt for mye skyer. Fikk en del fine gløtt av og til. Da jeg var kommet ned igjen på hytta klarnet det selvsagt opp. Vertainspitze er høyeste topp her. To klatreruter fra hyttesiden eller ruter via bre eller normalrute (letteste) via østryggen via stor omvei.

Schaubachhütte ved Sulden
Düsseldorferhytta var overfylt for lørdag til søndag, så jeg ble høflig sparket ut. Ned til Sulden og opp igjen til Schaubachhytta. 9 sept. via litt mindre bra angitt rute opp til Eisseespitze (3243, tid opp 1.20). Rett under kammen så jeg opp og der sto en flott stenbukk i profil med soloppgangen bak seg. Før jeg hadde fått rotet frem foto-apparatet var den selvsagt vekk. Men bildet står på netthinnen. Fra toppen vurderte jeg ruten videre mot Suldenspitze, men uten kikkert kunne jeg ikke se om det var noen klatresteder. Gikk derfor andre veien mot Butzenspitze (3300, 2.10). Nydellig terreng a la opp og ned fra Midtre til Store Teverrbottinden. Prøvde meg videre mot Madritschspitze, men ga meg etter to mislykte forsøk på å komme meg ned i passet. For løst og farlig for meg. Dagen var ung så bestemte meg for å nyte livet på toppen av Butzenspitze. Kjempevær. Solte meg og beundret gang på gang den flotte omgivelsen med temmelig mange topper jeg hadde nådd og mange andre som står på ønskelisten.

Stelviopasset: sted for kjapp toppsamling
10 september var igjen flyttedag. Som vanlig ville jeg ikke godta for mange 'tapte' dager. Stoppet på passet og tok en kort tur til Rotlspitze (3026, 0.45 opp) på nordsiden. Deretter tilbake til passet og opp til Monte Scorluzzo (3096, 0.40 opp) på sydsiden. Kun et par hundre hm for hver topp. Inn i bilen igjen og et stykke nedover på Bormio-siden til Umbrail-passet. Derfra tredje 3000+ topp: Piz Umbrail (3033, 1.10 opp). Hvis det er noen som vil begynne en toppsamling for 3000+, tipper jeg denne kombinasjonen er en av de aller letteste i Alpene for å få med seg tre skikkelige selstendige topper på en kort dag. Flotte stier, fin utsikt osv. Fra Umbrail kan man antageligvis greit komme seg over til nabotoppen, Piz Chasfora, i Sveits. Sti ned. Kammen opp ser grei ut. Jeg droppet ideeen for å ikke komme for sent til neste hytte.

Rifugio Ghiacciaio di Forni
11 sept. var det spådd hard vind og en del skyer. Satset på en forholdsvis grei tur til den vestligste toppen på den vestlige kammen fra Königspitze. Fulgte greit sti opp til Lago Manzina. Herfra er det veldig lett å ta feil vei. Det er varder oppover rett mot en bred dal under Cima Manzina. Det er ikke riktig vei (selv om jeg kom meg greit over til riktig rute litt lengre oppe). Fra vannet følger man 300 grader mot NV og runder under en utløper fra Manzina. Litt bort på sletta finner man allered spor. Ruten videre er da helt grei opp til en bivacco mellom Manzina og Confinale. Lett opp til toppen av Monte Confinale (3370, 3.10). Tilbale til passet og litt mindre koselig over løs ur eller kam til toppen av Cima Manzina (3362, 4.15, høyden må være feil anngitt på kart, målte selv atskillig lavere). Lettere rute til toppen går i en bue fra passet og opp via sydhellig og deretter kam. Kjempepause ved Lago Manzina for da var været blitt fint. Flott og enkel inngåingstur.
12 september sto egentlig Suldenspitze på programmet. Via vei innover dalen langs Rif. Pizzini og opp over ypperlig sti gjennom veggen opp til Rif. Casati som ligger ganske spektakulært på kanten mellom bre og vegg. Verten + en fjellfører sa begge at forholdene var bra nok for en solo-tur over breen til Monte Cevedale. Jeg tvilte ikke lenge. På med stegjernene og i full fart oppover. Et kort stykke er ganske bratt og toppkammen er smal, men ellers veldig greit. Monte Cevedale (3769, 1.10 fra Casati, 4.20 fra Forni) er det tredje høyeste fjellet i området. Utsikten er fenomenal. Særlig med det kremværet jeg hadde. Eneste begrensning av utsikten var et lite stykke i nord p.g.a. Königssp. og Ortler. Ellers lå alt rundt meg i full sikt. Fra Dolomitene via Adamallo / Presanella, resten av Stelvio nasjopnalpark med de flotte breene og toppene, grensekammen osv osv. Etter nyting av utsikt ned igjen til velfortjent lunsj på Casati-hytta og deretter kjapt oppom den lette Suldenspitze (3375). Tidligere var det en snehelling opp til toppen, men nå er alt smeltet bort.
13 september var målet Monte Pasquale. Ville prøve en egen rute. Brenneis (noen av dere kjente sikkert site'en hans) hadde beskrevet en rute via en ur med 40 grader helling. Jeg liker ikke ur, så ville prøve via hele kammen. Gikk greit opp til Baita del Forni over sti. Deretter gresshellinger videre. Havnet så i noe løs ur og et kort klyvepunkt i fast fjell før jeg nådde kammen. Videre er det egentlig helt greit. Et stykke av kammen ser nedenfra temmelig vanskelig ut, men er det ikke. Enten passering på høyresiden eller klyving over kammen selv. Rett under toppen begynner et snefelt. Ser ut som det kan passeres både til venstre og høyre: ruten til høyre er riktig. Rundt selve toppen ligger rester av et piggtrådgjerde fra 1. verdenskrig som man må komme seg over. Utrolig hvor mye rester det er å finne fra den krigen i dette området. Monte Pasquale (3553, 3.45) ligger litt i skyggen av Cevedale og andre topper, så utsikten er litt mindre. En bedre rute opp fant jeg på tilbakeveien. Det er fra Rif. Forni opp via vei til Rif. Branca. Derfra rett bak hytta opp til en bekk / elv. Denne krysses lettest rett ved punktet der den møter en annen bekk. Opp på og videre langs toppen på midtmorenen i dalen via flott sti til morenen slutter. Her til venstre og over bekken. Skrått mot venstre opp mot gresshellinger og opp på underste delen av ryggen. Resten som beskrevet.
Anbefaler gjerne Rif. Forni. Bra rom, nydelig og rikelig mat og (i hvert fall i september) en oase av ro og fred. Hyggelig vert.

Enkelte tips for dem som vil ha vanskeligere / lengre turer i Ortler-området.
Königsspitze (3851) fra Casati-hytta er sikkert en utrolig fin tur og Ortler (3905) også. Ortler via normalruten fra Payer-hytta går over en ganske stor bre. Hintergrat-ruten er visstnok mye flottere over blandet firn og fast fjell. (Coni har tydeligvis vært på begge: se hans reaksjon med bilder på første del av beskrivelsen min av disse to ukene i Alpene).
Ellers er vel den mest berømte turen i området ”13 Cime”. Denne turen går i en bue over 13 topper over 3500 meter. Normalt tar det tre dager så vidt jeg husker. Det er kun ett klatrepunkt underveis, men temmelig mye bre-passeringer.

Ötztaler Alpen fra Pfelders
Dette området ligger på grensen mellom Italia og Østerrike vest for Brenner. Sydsiden (Italia) er bratt og nesten uten breer, mens nordsiden har mange store fine breer. Overgangen er enorm og viser effekten av Alpe-hovedkammen på vær og snefall. Pfelders, med 200 innbyggere og 300 hotellsenger, er et fint utgangspunkt også for den flotte Texel-gruppen på sydsiden. Vanskelig å velge turen min. Kun en dag igjen, så kun ett fjell. Hintere Seelenkogel eller Hohe Wilde. Begge nesten 3500 meter høye og begge med flott utsikt. Det var mere sne her enn i Ortler-området, så jeg satset på den letteste: Hohe Wilde, som ligger helt innerst i dalen. Litt inntrykk a la Store Urdadalstind fra Spiterstulen. Rute: Først over vei innover i dalen og deretter gammel militærvei / sti av utmerket kvalitet opp til Stettiner-hytta på 2875. Hyggelig, men travel fordi den ligger på Meraner Höhenweg. Fra hytta begynner den fine ruten opp til toppen. Veldig greit opp til en skulder på ca. 3300 meter der breen ligger på nordsiden. Høyere lå nå sneen og dette var særlig nedover grunn til å være svært forsiktig. Normalt (ved tørt fjell) en fin lett tur. Hohe Wilde (3482, 4.10 opp) har flott utsikt særlig nordover og mot Texel-gruppen.

STATISTIKK FOR SOMMEREN 2007: ALPE-TUREN I SEPTEMBER OG TUR TIL NORGE I AUGUST

Alpene: 12 turdager, 20 nye 3000+ topper, ca. 15.840 hm, ca. 155 km
Norge: 15 turdager, 45 nye 2000+ topper (36 med PF > 30), ca. 18.300 hm, ca. 250 km
Totalt: 65 nye topper, ca. 34.140 hm, ca. 405 km.

En sommer jeg burde være veldig fornøyd med, tror jeg........

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.