Gå til innhold
  • Bli medlem

store knutsholstind


vector

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å komme meg opp på denne toppen neste helg. Jeg har hørt at det er svært bratt oppover fjellsiden selv ad letteste vei, fra det nordligste vannet i svartdalen. Er det helt forsvarlig å gå opp her med de forholdene som er i området nå, eller bør man ha stegjern, isøks m.m?

Jeg har forstått det slik at det kan være litt vanskelig å finne den vardede stien man skal ta av ved det nordligste vannet i svartdalen. Jeg husker jeg kikket etter denne stien sist gang jeg var i området men kunne ikke se den. Er det noen her som kjenner denne stien så godt at de kan gi noen holdepunkter jeg kan kikke etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stien er ikke så vanskelig å finne fra Svartdalen. Det er ganske mange varder som er lettere å se enn stien til å begynne med. Stien går nokså rett opp mot en lodrett, glatt(?) fjellvegg. Stien er tydeligere jo nærmere du kommer denne veggen. Hvis jeg ikke husker feil så skal man opp litt til venstre for et vannfall, i et annet vannsig. Vet ikke helt størrelsen på disse vannfallene/ sigene siden vi var der i det verste regnværet i sommer. (Da vi gikk opp hadde det regnet sammenhengende i over 40 timer. Herlig vått :) ) Opp her var det ganske bratt, altså lett klyving. Ellers var det bratt men ikke noe som gjorde noe, selv om nok vi brukte alle fire ganske mye siden det var så vått og sleipt.

Det er temmelig greit å finne stien hele veien opp til toppen/ en grei vei som kommer inn på stien igjen dersom en går av. Det var mange varder oppover så vi klarte det uten for store problemre i tåke og regn, etter hvert også mye vind og sne. Fra under fortoppen og opp vet jeg ikke hvordan stien er. Vi valgte ikke den vardede veien, den så vi ikke helt i tåka... Der vi gikk var det smalt og bratt og vi måtte klyve/ lett klatring. Tror vi kom ut på stien igjen på den siste bratte biten av den. Og ja, vi burde nok ikke ha gått der under de forholdene vi hadde... :oops:

Jeg tror de største problemene kan oppstå på vei ned. Dersom man holder for langt til høyre, dvs følger snøfeltet for langt ned, får man problemer med stup. Tror det er stup der :?

Når du har gått opp første bratte fra Svartdalen kommer man opp på høyre side av en stor svart stein. Derfra går stien skrått mot venstre og ut på sneen. Utpå område med sne skrår stien tilbake mot høyre igjen. Det er her jeg mener man fort kan bomme når man er på vei ned. Altså at man glemmer å gå mot venstre (sett ovenfra) i gleden av å skli på snøen og følger snefeltet for langt ned og dermed kommer for langt til høyre (også sett ovenfra). For å ungå å gå feil kan det være en fordel å speide etter den store svarte steinen og tenke at man skal passere på venstre side av den.

Hvordan forholdene og snøforholdene er der nå vet jeg heller lite om. Tipper det er ganske mange her som kan fortelle deg mye mer om det og stien opp enn det jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, se vedlagt bilde for det jeg mener skal være et bra punkt for å finne stien oppover.

Er du nøye med å se etter neste varde hele veien er turen opp til Knutholstind en flott tur som alle fjellvante klarer fint. Men som nevnt her - bommer du på ruten er det mange vanskelige ruter opp dit.

God tur!

post-527-133474488913_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt til å komme meg opp på denne toppen neste helg. Jeg har hørt at det er svært bratt oppover fjellsiden selv ad letteste vei, fra det nordligste vannet i svartdalen. Er det helt forsvarlig å gå opp her med de forholdene som er i området nå, eller bør man ha stegjern, isøks m.m?

Kona og jeg var på Knutsholstind i juli 2001 under meget gode forhold. Det var en del klyving oppover og vi gikk litt på noen snøfelter som jeg tror er avsmeltet på det bildet jeg har lagt ved. Men jeg husker turen som uproblematisk ikke minst fordi vi holdt oss til "stien" eller i hvertfall i nærheten av den.

Du vil sikkert få snøforhold på turen din. Jeg ville anbefalt å ta med isøks for sikkerhets skyld i tilfelle du roter deg ut på noen litt bratte snøfelter. Hvis forholdene er så dårlige at du trenger stegjern ville jeg kansellert turen - det eneste tilfelle jeg kan tenke meg at du trenger det er hvis det er isglasserte steiner.

På vedlagte bilde ser Knutsholstind avskrekkende bratt ut. Det er litt enklere enn det ser ut til.

post-95-133474488927_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.