Gå til innhold
  • Bli medlem

Store stigesvatn; mulighet for matfisk?


StianK78

Anbefalte innlegg

Vurderer en tur i mai der utgangspunktet er turen opp til Hallbrekknuten (opp fra øvstabø/hunnedalen) , og videre innover, muligens opp mot Tomansbu hvis jeg gidder. Ser det er mye småvatten i området, men finnes det egentlig fisk? Gidder ikke dra med stanga hvis det er null sjans for fisk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse
On 3/20/2023 at 1:44 PM, StianK78 said:

Vurderer en tur i mai der utgangspunktet er turen opp til Hallbrekknuten (opp fra øvstabø/hunnedalen) , og videre innover, muligens opp mot Tomansbu hvis jeg gidder. Ser det er mye småvatten i området, men finnes det egentlig fisk? Gidder ikke dra med stanga hvis det er null sjans for fisk:)

Jeg har aldri vert der, men snakker du tidlig mai eller sent mai?

 

Det første spørsmålet er jo om isen vil ha løsnet før du skal opp der, rundt 1 mai risikerer du at de fleste vannene er islagte.  Men det er ikke så høyt oppe så vil forvente isløsning i løpet av Mai. Vanskelig å få fisk hvis sluken ligger oppå isen mens fisken er under.. :)

 

Det sagt, hvis det er isfritt så ser jo det der ut som et fantastisk fiskeområde. Mange vann i ulik størrelse betyr gode muligheter for å få napp. For meg er det helt utenkelig at det slikt område skal være fisketomt, det eneste spørsmålet er hvor stor fisken eventuelt er. Om vi snakker tusenbrødre eller halvkilosfisk. Fisken kan også være veldig aktiv rett etter at isen har gått, så da er et gode muligheter i seg selv.

 

Ser ingen grunn til å ikke ta med stangen hvis forholdene ligger til rette for litt fiske. Så nære på sivilisasjonen så kan du omtrent garantere at noen har satt ut fisk, så fisk er det. Og noe av morroa med fjellfiske er jo å teste ut diverse vann selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (1 time siden):

Jeg har aldri vert der, men snakker du tidlig mai eller sent mai?

 

Det første spørsmålet er jo om isen vil ha løsnet før du skal opp der, rundt 1 mai risikerer du at de fleste vannene er islagte.  Men det er ikke så høyt oppe så vil forvente isløsning i løpet av Mai. Vanskelig å få fisk hvis sluken ligger oppå isen mens fisken er under.. :)

 

Det sagt, hvis det er isfritt så ser jo det der ut som et fantastisk fiskeområde. Mange vann i ulik størrelse betyr gode muligheter for å få napp. For meg er det helt utenkelig at det slikt område skal være fisketomt, det eneste spørsmålet er hvor stor fisken eventuelt er. Om vi snakker tusenbrødre eller halvkilosfisk. Fisken kan også være veldig aktiv rett etter at isen har gått, så da er et gode muligheter i seg selv.

 

Ser ingen grunn til å ikke ta med stangen hvis forholdene ligger til rette for litt fiske. Så nære på sivilisasjonen så kan du omtrent garantere at noen har satt ut fisk, så fisk er det. Og noe av morroa med fjellfiske er jo å teste ut diverse vann selv.

Heisann, og takk for svar:)

Ang tiden jeg tenker opp så er det en gang mellom 14. og 18.mai. Godt poeng dette med is eller ei, så det må sjekkes i forkant. Tror jeg har mulighet for å få dette sjekket med bekjente som vanker i områdene på jevnå 😆👍

Blir nok stang på sekken ja, så sant isen er "gone"🌞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, StianK78 said:

Heisann, og takk for svar:)

Ang tiden jeg tenker opp så er det en gang mellom 14. og 18.mai. Godt poeng dette med is eller ei, så det må sjekkes i forkant. Tror jeg har mulighet for å få dette sjekket med bekjente som vanker i områdene på jevnå 😆👍

Blir nok stang på sekken ja, så sant isen er "gone"🌞

 

700-800 høydemeter, Stavangerområdet, 14-18 Mai? Vil i alle fall tro at vannene er delvis islagte. Men om du finner varmere vann da, feks grunne områder med solskinn sent på dagen (grunt vann varmes opp fortere enn dypt vann) eller en elv med varmt vann som renner inn i et annet kaldere vann, da kan du oppleve helt eventyrlig fiske. Det samme gjelder hvis det bare er en liten del av vannet som er isfritt, kan stå mye og stor fisk i kanten mellom åpent vann og isen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om, så var jeg i samme område og ca samme høyde (700-900) på 16.mai i 2022... lå en god del snø, og flere vann var delvis islagte. 

Men som du er inne på, så tenker jeg muligheten er der med at noen vann kan være delvis åpne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, StianK78 said:

Men som du er inne på, så tenker jeg muligheten er der med at noen vann kan være delvis åpne:)

Kan sjekke https://www.iskart.no/

Faktisk er helt fantastisk kart, viser ofte hvilke områder som vil smelte fortest eller om isen har gått. Samt Varsom.no er hovedsiden, som også gir isvarsler basert på landsdel, høyde og størrelse på vann. (Så feks Vestland -> 700m -> Lite Vann = Full Isløsning)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.