Kjellis Posted December 20, 2012 Share Posted December 20, 2012 Jeg har brukt lyseblå hammerslagslakk på to 111 som jeg har pusset opp. Jeg brukte kost når jeg lakka de, og resultatet ble egentlig bra nok til turbruk, men jeg er ikke 100% fornøyd. Men bevares, de ble mye penere enn de var. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gisle Uren Posted December 20, 2012 Share Posted December 20, 2012 Ja, kunne egentlig tenkt meg tilsvarende farge som spray for å få et bedre resultat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjellis Posted December 20, 2012 Share Posted December 20, 2012 Helt klart. Jeg lette lenge etter spray, men jeg fant ikke... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phaser Posted December 20, 2012 Share Posted December 20, 2012 http://www.hammerite.co.uk/products/direct_to_rust_metal_paint_aerosol_smooth_finish.jsp Veit ikke om det er samme blåfarge. Eventuelt om Hammerite kan tynnes ut så selger de Lakk/malingsprøyte/airbrush fra kr 99 på bilteama, Link to comment Share on other sites More sharing options...
christ3103 Posted December 21, 2012 Share Posted December 21, 2012 Jeg bruker renset bensin til min primus omnifuel, plutselig stoppet den å virke og skjønte at den må være tett på et vis, så jeg renset dysa og inne på motsatt side av det lille hullet var det ikke bare litt men masse gørr, har stort sett renset med rensenåla etter hver bruk, skyldes dette uren bensin eller dårlig forbrenning på et vis? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gisle Uren Posted December 21, 2012 Share Posted December 21, 2012 http://www.hammerite...ooth_finish.jsp Veit ikke om det er samme blåfarge. Eventuelt om Hammerite kan tynnes ut så selger de Lakk/malingsprøyte/airbrush fra kr 99 på bilteama, Lakksprøyte er absolutt ett alternativ å vurdere, men er ikke sikker på hvordan hammerslagslakk oppfører seg etter påsprøyting. Den blir jo "buklete" av seg selv uansett hvor fint en stryker den på med pensel, så det er vel ett eller annet stoff i malingen som forårsaker nettopp det. Kanskje hensikten med å spraye den på forsvinner litt da? Noen som har prøvd og kan dele sine erfaringer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
christ3103 Posted March 3, 2013 Share Posted March 3, 2013 Pumpen på omnifuelen min riper seg opp og graver en grop og man kan høre og kjenne at det er noe som skraper inn i den, det er noen 0,5 -1,0mm riper innover i selve pumpestangen. har alltid smurt med den medfølgende smøringen, er dette noe som eventuelt kan bli farlig og at jeg bør legge den fra meg? (uaktuelt å kjøpe ny pumpe, da den koster nesten like mye som jeg betalte for primusen i seg selv med flaske) Hva bør jeg gjøre? noen tips? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaukraft Posted April 29, 2013 Share Posted April 29, 2013 Har en minipumpe til Optimus 8R, kan jeg dyppe den i olje så den varer lengre eller er det bare å vente på at den blir for gammel? Et lite tips i farta. O-ringer og gummipakninger kan smøres inn med dette fettet fra Biltema. Dette er samme type fett som selges til en laaangt høyere pris av div. idustrileverandører for smøring av o-ringer og pakninger i diverse industriaplikasjoner: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsehydraulikk/Bremsecaliper/Bremsesylinderfett-361826/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
HakonJ Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Har en gammel Høvik Standard 41 som har fått en god dose kjærlighet, og som nå brenner og skinner som bare det. Den er likevel litt halt: festene til kjelestøttene er løse, så disse vagler litt vel mye under bruk. Tenkte jeg skulle forsøke å lodde disse fast igjen, men her har jeg virkelig null erfaring. Det jeg frykter mest er at jeg skal varme godset for mye, og ødelegge andre loddinger på tanken. Er det noen som har noen gode tips til fremgangsmåte for denne operasjonen? Eventuelt om det bor noen kyndige i Trondheimsområdet, som synes sånt er morsomt å styre med, i bytte mot en flaske vin eller en vennlig klapp på skulderen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gisle Uren Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Loddeteknikken du tenker på kalles slaglodding og er en svært sterk sammenføyning. Til tider sterkere enn sveis på stål. Jeg har ikke loddet mye, men tror oppvarmingen blir størst lokalt der du varmer opp. Det skal mye til at du klarer å varme opp så mye rundt tanken at loddingene går opp på andre siden av tanken. Evt kan du jo legge kjøling i form av våte kluter el. som buffer. Jeg kjenner ikke til noen i Trondheim, men husker at det i gamle dager i Bergen fantes noe som het Radiatorservice. De drev blant annet med reperasjon av gamle radiatorer og var dyktige på slaglodding. Kanskje noe lignende finnes i Trondheim. Gisle Link to comment Share on other sites More sharing options...
HakonJ Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Hei , takk for svar. Vil ikke tinnlodding være tilstrekkelig for denne jobben? Loddingen kommer i prinsippet ikke til å måtte takle mye stress/varme, så jeg trodde ikke hardlodding var nødvendig. Skal sjekke om det finnes noen profesjonelle, men tror jeg våger meg på et forsøk selv, før jeg betaler særlig mye for en slik jobb. Sent from my LG-P880 using Tapatalk 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gisle Uren Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Jeg vet ikke om tinnlodding vil være sterkt nok, så mye erfaring har jeg ikke. Du må nesten bare prøve deg frem, holder det så holder det. Den gang jeg fikk slagloddet på verksted var det ikke radiatorrelatert, så det var bare en kar som hjalp meg i en lunsjpause. Tror ikke jeg betalte stort for det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
REs Posted September 20, 2013 Share Posted September 20, 2013 Et lite spørsmål om Optimus 8R: Den veken som ligger i tanken, skal ikke den stikke inn i fuelrøret som går til brenneren? Leste det et sted, og det virker jo fornuftig. I min 8R ligger den bare og skvalper rundt tanken, men primusen fungerer glimrende likevel. Det eneste jeg stusser på er at det kan brenne voldsomt når tanken er under halvfull. Minner mest om et tradisjonell bråkebrenner fra Optimus 111 på full guffe, selv om tanken aldri virker farlig varm. Kan dette skyldes at drivstoffet får "fri flyt" gjennom fuelrøret? Har ikke lyst til å begynne å åpne forbindelsene (skru av røret) for å dytte på plass veken dersom det ikke er nødvendig. Kanskje du finner svar her. Ikke så lett å lese, men noen har påstått at et bilde forteller mer enn tusen ord. Du kan forsøke google translate fra japansk til norsk. Det blir en elendig norsk, men kanskje det hjelper deg litt. http://minkara.carview.co.jp/userid/173781/blog/11487358/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
dsk Posted September 21, 2013 Share Posted September 21, 2013 Tinnlodding har holdt for meg når det gjelder en gammel Optimus 00. Jeg er ikke spesielt rutinert på slik lodding, jeg fikk det til med loddefett og loddetinn for elektronikk sammen med en gammel 100W loddebolt, ulempen var at tinnet sèg litt utover utenfor området jeg ville lodde, dsk Link to comment Share on other sites More sharing options...
akt Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Loddingane er opprinnelig tinnlodding og bør reparerast med det. Slaglodd, sølvlodd eller lignende, er sterkare, men krev langt meir varme, og faren for at andre loddingar går opp er større. Eg er sjølv ingen loddeekspert, men har etter kvar fiksa ein del primusar med ein liten gass loddelampe og tinnlodd. Messing er ein god varmeleiar, så pakk resten av primusen inn i ein fuktig handduk eller liknande for å hindre at andre loddingar går opp. Du finn masse informasjon om primusfiksing på www.spiritburner.com. Lykke til. Link to comment Share on other sites More sharing options...
akt Posted October 10, 2013 Share Posted October 10, 2013 Her er eit par linkar om lodding på primus. Kanskje ikkje akkurat same som du, hjaad, har, men kan kanskje ver til hjelp likevel: http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/19186 http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?fid/403/tid/4974 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MeFF Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Min kjære Optimus Nova har nylig fått et lite problem. Merket her om dagen at selve brennehodet satt litt løst i brennerhuset. Så tenkte å stramme til den mutteren som sitter på undersiden. Så fort jeg pirket borti mutteren med universalverktøyet, knakk likegodt hele mutteren og bunnen av brenneren av (gjengene). Vet ikke om det var en god nok forklaring... Spørsmålet mitt nå er om det er mulig å sveise selve brennehodet fast i brennerhuset fra undersiden? Tenkte først og fremst på i forhold til de forskjellige metallene osv... (jeg er helt grønn på både sveiseområdet og hva primusen er laget av). Og ja, jeg hadde tenkt å delegere oppdraget til noen mer kyndige. Bildet vedlagt er hentet fra nettet. Min er et hakk eldre, fra 2003. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjellis Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Det er mulig å fikse dette, men jeg tror kanskje det må loddes og ikke sveises. Du bør nok høre om noen i nærheten av deg driver med lodding og få de til å se på brenneren din Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balle Posted October 11, 2013 Share Posted October 11, 2013 Min kjære Optimus Nova har nylig fått et lite problem. Merket her om dagen at selve brennehodet satt litt løst i brennerhuset. Så tenkte å stramme til den mutteren som sitter på undersiden. Så fort jeg pirket borti mutteren med universalverktøyet, knakk likegodt hele mutteren og bunnen av brenneren av (gjengene). Vet ikke om det var en god nok forklaring... Spørsmålet mitt nå er om det er mulig å sveise selve brennehodet fast i brennerhuset fra undersiden? Tenkte først og fremst på i forhold til de forskjellige metallene osv... (jeg er helt grønn på både sveiseområdet og hva primusen er laget av). Og ja, jeg hadde tenkt å delegere oppdraget til noen mer kyndige. Bildet vedlagt er hentet fra nettet. Min er et hakk eldre, fra 2003. Hei. Det der var et utbredt problem på Novaene før, og er det tydeligvis. Tror jeg fikk 4-5 nye brennere fra Optimus i løpet av min Optimustid. Klag til fabrikken og hør hva de har å si. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristian123 Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Kan noen fortelle om hvor man får kjøpt noe å forvarme Coleman 442/550 med? Vet at man får pasta hos XXL og magasinet, men er usikker på om de er egnet til denne typen primus. Blir det igjen noen rester etter disse pastaene? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dsk Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Alle pastaene etterlater noe, litt toalettpapir med rødsprit etterlater aske, men det er jo lett å blåse bort, toalettpapir med bensin soter en del, men det blir jo også nesten borte. Hvordan går det forresten med den nye 111T'n? dsk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristian123 Posted October 14, 2013 Share Posted October 14, 2013 Den er meget rar, tanken blir ganske varm, flammen er oransj og den har en ganske dårlig tid på å koke en liter vann. Har prøvd å bytte dyse og art: 2180 og 2183, men det hjalp ikke stort. Er nok dette man må regne med når man får en gratis brenner med på et kjøp . Tror jeg bare bytter tilbake til bråkebrenneren som var der og bruker den istedenfor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
André B. Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 Den er meget rar, tanken blir ganske varm, flammen er oransj og den har en ganske dårlig tid på å koke en liter vann. Har prøvd å bytte dyse og art: 2180 og 2183, men det hjalp ikke stort. Høres ut som brenneren er tett av koks. Det går an å åpne tette brennere ved å varme dem opp til de blir rødglødende og så blåse trykkluft igjennom. Koksen brennes da bort. Sent from my GT-N7000 using Tapatalk Link to comment Share on other sites More sharing options...
dsk Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 111T er en fin, men litt følsom brenner. Både den perforerte hatten, og den løse ringen under kan passe på noen brennere, men ikke på andre, eller i ulike kombinasjoner. Det er verdt å prøve ut. Runegutt hadde et par enkle avkoksingsøvelser før han gikk til så drastiske tiltak som å gløde brenneren. Han fylte brenneren med forgasserrens, og lot det virke et døgns tid, for så å prøve å få ut kos og forurensninger. På den annen side så er jo bråkebrenneren helt utrolig driftsikker, og enkel! Kan du leve med bråket så vil jeg anbefale det. dsk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kristian123 Posted October 15, 2013 Share Posted October 15, 2013 Vil nok bytte til bråkebrenner igjen, den nye 111T brenneren var ubrukt og er derfor merkelig at den har symptomer på koks og avleiringer. Har sett oransj flamme før, men dette på en meget brukt Primus 96. Edit- har ogå byttet ut delene dsk nevner og en dyse uten noen merkbar forandring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts