PrimusMotor Skrevet 14. august 2007 Skrevet 14. august 2007 En kamerat har en gammel Primus 96. Han har prøvefyrt den på parafin, men det virket som dysa ikke var beregnet til dette. Så ut som den fikk for mye fuel og brant med masse gul flamme. Kan denne ha dyse for bensin eller sprit? Ellers er det sikkert noe annet som ikke er i orden. Skal bli med å fyre den opp en dag, og starte med å stake opp dysa grundig. Hvordan er disse primusene ellers? Det er jo en gammel førkrigsmodell. Siter
runegutt123 Skrevet 14. august 2007 Skrevet 14. august 2007 No 96 er Parafinbrenner. Dette bør gjøres: Leppestiften (den som har dysehull) bør vaskes i vann, zalo og sitronsyre. Der er et messingnett inni, ta dette ut og vask det med samme blandinga. Dysehullet skal stikkes opp, men ikke bruk for stor rensenål. Etterhvert blir alle dysehull for store, og leppestiften må byttes. Siden dere får "parafinbål" høres det ut som: 1) messingnettet mangler 2) Pakninga under leppestiften er dårlig 3) Dysa er utslitt 4) For lite forvarming. ( sprit på skåla, lufteskrue åpen, fyr på, steng lufteskruen rett før det brenner ut, pump 2-4 slag) Ut over dette: 96 er en hyggelig sak. Litt kranglete i oppfyringa, men en liten kraftplugg. Vekta er også hyggelig. Jeg har 3-4 forskjellige varianter av den. Se også denne: http://spiritburner.com/ccs/pages/primus96lins.htm Siter
PrimusMotor Skrevet 14. august 2007 Forfatter Skrevet 14. august 2007 Jeg har ikke sett denne primusen enda, men den ser rimelig enkel ut. Det er godt mulig at dysa rett og slett er brukt opp. De er også mulig at noen har montert en feil dyse på den en gang for å prøve å kjøre den på bensin? Vi renser den, blåser den rein og prøver på nytt med ny tennveske. Siter
runegutt123 Skrevet 14. august 2007 Skrevet 14. august 2007 Dysehullet er en del av "leppestiften" Du kan ikke montere andre dyser på en 96. Er dysa gåen, må hele leppestiften skiftes. Leppestiften er det røret som brennerhodet settes på Siter
PrimusMotor Skrevet 14. august 2007 Forfatter Skrevet 14. august 2007 OK. Da vet jeg mye mer om primus 96 enn for noen timer siden. Jeg skal skjekke at alt er på plass før vi tester. Gir rapport etter hvert. Takk for hjelpen! Siter
2takter Skrevet 14. august 2007 Skrevet 14. august 2007 Her er et bilde til dere . Jeg har også et par slike. En 96 og en 97 som er litt større. Siter
vims Skrevet 14. august 2007 Skrevet 14. august 2007 Eg hadde òg litt problemer med å forvarme 96en min i starten, men etter at eg laga ein vindskjerm rundt brennen virka alt bedre. Den originale skjermen mangla ein av tre kantar og var ubrukleg. Den nye laga eg av ein 0.33L ølboks som eg skjærte av bånn og topp. Den passar fint rundt brennaren og får plass i boksen når eg klemmer han flat. Siter
runegutt123 Skrevet 14. august 2007 Skrevet 14. august 2007 2taktar, har du den som er avbilda som avatar. Siter
2takter Skrevet 14. august 2007 Skrevet 14. august 2007 Hei Rune. Nei jeg har bare turkokeapparater. Det bildet er fra en svensk side. Förgasarforeningen. Siter
runegutt123 Skrevet 14. august 2007 Skrevet 14. august 2007 Jeg må skaffe meg en sånn 4-6luss sak. Fælsleg gøy primus Og... helt ubrukelig til anna enn å drive en smelteovn Siter
PrimusMotor Skrevet 23. august 2007 Forfatter Skrevet 23. august 2007 Da den var fikk vi prøvefyrt 96'en. Den brant helt fint etter at den var blitt skikkelig forvarmet. Problemet var nok bare litt lite sprit eller litt mye vind på den forrige prøvefyringen. Siter
runegutt123 Skrevet 23. august 2007 Skrevet 23. august 2007 Prøvefyring skal foregå innomhus (noe kona ikke er enig i) Bra dere har fått liv i No 96. Det er en gøy sak Siter
PrimusMotor Skrevet 24. august 2007 Forfatter Skrevet 24. august 2007 Da er det fordel å ha en lokal MC klubb der vi kan stå å prøvefyre inne uten innblanding fra våre bedre halvdeler:) Primus 96'en var forresten en artig sak. Den var forkrommet eller forniklet og kom i en flat, grønn eske på størrelse med en stor matboks. Det sto "Primus 96 Sport" på fronten. Siter
runegutt123 Skrevet 24. august 2007 Skrevet 24. august 2007 Den mangler jeg i forkrommet utgave. Jeg har egen "Furtebu" til prøvefyring. Siter
Dynabel Skrevet 24. august 2007 Skrevet 24. august 2007 Jeg har en slik brenner men med 3 bluss som 2takter har i avataren sin. En Primus No.742, og den ser ut til å være i god stand. Hva slags drivstoff skal brukes på en sånn Siter
runegutt123 Skrevet 24. august 2007 Skrevet 24. august 2007 Parafin. (tennveske fungerer superbra) Hvorfor har ikke jeg en sånn? Siter
Dynabel Skrevet 24. august 2007 Skrevet 24. august 2007 Parafin. (tennveske fungerer superbra) Hvorfor har ikke jeg en sånn? Ok. Takk for svar Runegutt. Da skal jeg prøve å fyre den en av de nærmeste dagene. Siter
Dynabel Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Prøvde så vidt å fyre opp den gamle Primus No.742'n. Fylte tanken med tennveske og forvarmingsskåla med litt 4taktsbensin. Tente på skåla med bensin og lot det brenne en stund, begynte så å pumpe trykk på tanken. Den fyrte opp og ga fra seg en fin blå flamme fra alle brennerne. Men, ett problem var at det virket som ventilen som sitter nede i "pumpehuset" ikke var tett. Trykket på tanken kom i retur der og presset selve pumpestangen ut igjen. Har du peiling på "fix" til dette Rune, eller andre? Hva kan noe sånt være verd? Noen bilder. Siter
PrimusMotor Skrevet 25. august 2007 Forfatter Skrevet 25. august 2007 Du trenger en spesialnøkkel får å bytte kuleventilen bak pumpa, Art nr 2561. Denne får du f.eks her: http://www.uniflamesupply.no/opt_baat.htm Så trenger du en ny ventil. SIkkert den samme som de andre primusene. Siter
Dynabel Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Du trenger en spesialnøkkel får å bytte kuleventilen bak pumpa, Art nr 2561. Denne får du f.eks her: http://www.uniflamesupply.no/opt_baat.htm Så trenger du en ny ventil. SIkkert den samme som de andre primusene. Tusen takk for hjelpen PrimusMotor! Da blir Uniflamesupply kontaktet på mandag. Blir bra å få denne brenneren i orden. Siter
runegutt123 Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Har du en 111 med den nye regulatornøkkeln, kan den også brukes til å skru ut returventilen. Før du starter demonteringa: Ta ut pumpa, fyll i med CRC eller WD-40 trykk pumpa litt ned La stå over natta Sjekk dagen etter om problemet er løst. Dette trikset fungerer svært ofte. Siter
runegutt123 Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Hva kan noe sånt være verd? Noen bilder. Det er helt avhengig av hvem som vil kjøpe. Det er kun ved å legge for salg på f.eks qxl at du finner den sanne verdien. Jeg kan gjerne kjøpe den. Siter
Dynabel Skrevet 26. august 2007 Skrevet 26. august 2007 Har du en 111 med den nye regulatornøkkeln, kan den også brukes til å skru ut returventilen. Før du starter demonteringa: Ta ut pumpa, fyll i med CRC eller WD-40 trykk pumpa litt ned La stå over natta Sjekk dagen etter om problemet er løst. Dette trikset fungerer svært ofte. Da skal det prøves Rune. Virkelig kjekt med folk som har så mye kunskap. Takk til dere begge Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.