Jump to content

Recommended Posts

Posted

En kamerat har en gammel Primus 96. Han har prøvefyrt den på parafin, men det virket som dysa ikke var beregnet til dette. Så ut som den fikk for mye fuel og brant med masse gul flamme. Kan denne ha dyse for bensin eller sprit?

Ellers er det sikkert noe annet som ikke er i orden. Skal bli med å fyre den opp en dag, og starte med å stake opp dysa grundig.

Hvordan er disse primusene ellers? Det er jo en gammel førkrigsmodell.

Annonse
Posted

No 96 er Parafinbrenner.

Dette bør gjøres:

Leppestiften (den som har dysehull) bør vaskes i vann, zalo og sitronsyre. Der er et messingnett inni, ta dette ut og vask det med samme blandinga.

Dysehullet skal stikkes opp, men ikke bruk for stor rensenål.

Etterhvert blir alle dysehull for store, og leppestiften må byttes.

Siden dere får "parafinbål" høres det ut som:

1) messingnettet mangler

2) Pakninga under leppestiften er dårlig

3) Dysa er utslitt

4) For lite forvarming. ( sprit på skåla, lufteskrue åpen, fyr på, steng lufteskruen rett før det brenner ut, pump 2-4 slag)

Ut over dette:

96 er en hyggelig sak. Litt kranglete i oppfyringa, men en liten kraftplugg.

Vekta er også hyggelig.

Jeg har 3-4 forskjellige varianter av den.

Se også denne:

http://spiritburner.com/ccs/pages/primus96lins.htm

Posted

Jeg har ikke sett denne primusen enda, men den ser rimelig enkel ut. Det er godt mulig at dysa rett og slett er brukt opp. De er også mulig at noen har montert en feil dyse på den en gang for å prøve å kjøre den på bensin?

Vi renser den, blåser den rein og prøver på nytt med ny tennveske.

Posted

Eg hadde òg litt problemer med å forvarme 96en min i starten, men etter at eg laga ein vindskjerm rundt brennen virka alt bedre. Den originale skjermen mangla ein av tre kantar og var ubrukleg. Den nye laga eg av ein 0.33L ølboks som eg skjærte av bånn og topp. Den passar fint rundt brennaren og får plass i boksen når eg klemmer han flat.

  • 2 weeks later...
Posted

Da den var fikk vi prøvefyrt 96'en. Den brant helt fint etter at den var blitt skikkelig forvarmet. Problemet var nok bare litt lite sprit eller litt mye vind på den forrige prøvefyringen.

Posted

Da er det fordel å ha en lokal MC klubb der vi kan stå å prøvefyre inne uten innblanding fra våre bedre halvdeler:)

Primus 96'en var forresten en artig sak. Den var forkrommet eller forniklet og kom i en flat, grønn eske på størrelse med en stor matboks. Det sto "Primus 96 Sport" på fronten.

Posted

Jeg har en slik brenner men med 3 bluss som 2takter har i avataren sin. En Primus No.742, og den ser ut til å være i god stand. Hva slags drivstoff skal brukes på en sånn :)

Posted
Parafin. (tennveske fungerer superbra)

Hvorfor har ikke jeg en sånn?

Ok. Takk for svar Runegutt. Da skal jeg prøve å fyre den en av de nærmeste dagene.

Posted

Prøvde så vidt å fyre opp den gamle Primus No.742'n. Fylte tanken med tennveske og forvarmingsskåla med litt 4taktsbensin. Tente på skåla med bensin og lot det brenne en stund, begynte så å pumpe trykk på tanken. Den fyrte opp og ga fra seg en fin blå flamme fra alle brennerne. Men, ett problem var at det virket som ventilen som sitter nede i "pumpehuset" ikke var tett. Trykket på tanken kom i retur der og presset selve pumpestangen ut igjen. Har du peiling på "fix" til dette Rune, eller andre?

Hva kan noe sånt være verd?

Noen bilder.

Gamle_Primuser_-_Brennere_001_(Medium).jpg

Gamle_Primuser_-_Brennere_002_(Medium).jpg

Gamle_Primuser_-_Brennere_003_(Medium).jpg

Gamle_Primuser_-_Brennere_005_(Medium).jpg

Posted

Har du en 111 med den nye regulatornøkkeln, kan den også brukes til å skru ut returventilen.

Før du starter demonteringa:

Ta ut pumpa, fyll i med CRC eller WD-40

trykk pumpa litt ned

La stå over natta

Sjekk dagen etter om problemet er løst.

Dette trikset fungerer svært ofte.

Posted

Hva kan noe sånt være verd?

Noen bilder.

Gamle_Primuser_-_Brennere_001_(Medium).jpg

Gamle_Primuser_-_Brennere_002_(Medium).jpg

Gamle_Primuser_-_Brennere_003_(Medium).jpg

Gamle_Primuser_-_Brennere_005_(Medium).jpg

Det er helt avhengig av hvem som vil kjøpe.

Det er kun ved å legge for salg på f.eks qxl at du finner den sanne verdien.

Jeg kan gjerne kjøpe den.

Posted
Har du en 111 med den nye regulatornøkkeln, kan den også brukes til å skru ut returventilen.

Før du starter demonteringa:

Ta ut pumpa, fyll i med CRC eller WD-40

trykk pumpa litt ned

La stå over natta

Sjekk dagen etter om problemet er løst.

Dette trikset fungerer svært ofte.

Da skal det prøves Rune. Virkelig kjekt med folk som har så mye kunskap. Takk til dere begge :arrow:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy