Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med bibler eldorado eller fitzroy?


sam86

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med eldorado eller fitzroy (med fortelt)? står mellom de to teltene, men er åpen for andre forslag. Ønsker et telt som tåler mye vær om vinteren på høyfjellet, er lett og skal brukes av 2 personer, muligens noe solo. med den krav spek'en blir det naturligvis et eks telt.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Har nå ligget et tredvetalls netter i mitt Bibler Eldorado i sommer, og er sånn passelig fornøyd. Har ikke fortelt, og har bare brukt det solo. Om man føler for å legge sekken utenfor er det ganske god plass, med sekk inni litt mindre. Kondens er ikke et problem i varmere vær, og kan reduseres ved riktig lufting i kaldere vær. Jeg har den gule versjonen og det er overhodet ikke egnet til bruk i norske lyse sommere, for det blir aldri mørkt inne i teltet. Det blir ikke j..lig varmt når solen står på om morgenen, men har du en sort sovepose -som meg- blir den varm. Virker som om duken slipper gjennom IR stråling. Teltet er kort, og er du over 1.80 vil både fotenden og hodeenden av soveposen din treffe duk. Ikke noe problem før kondensen blir litt voldsom. Og når teltet først har blitt vått av kondens, som kan skje, tar det litt tid før det tørker siden innersiden av duken absorberer vann.

Jeg kjøpte teltet fordi det så kult ut og fordi jeg fikk det ganske billig. Har til gode å prøve det ordentlig om vinteren, så hvordan det funker da vil være avgjørende for om det blir i samlingen eller om det blir solgt igjen.

H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det ble et Fitzroy. Fikk det shippa det rundt om i verden for 2700kr og 50kr i porto. Så 2750 for et bibler telt er jo ikke så ile. Skal prøve det til helga. Tror jeg kommer til å bli fornøyd:) Merkelig stoff men! Takk for tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fikk testet Fitzroy på Skrim for et par uker siden. Konklusjonen er klar: det er et fett telt. Været var langt over norm fuktig og teltet var under norm fuktig når vi våknet. Det var litt fukt på stengene som gå inni teltet...men der stoppa det! Vanligvis ville jeg vokna med vondt i halsen og en følelse av "fukt" ....men sånn var det ikke med Bibler`n. Lett å slå opp(selv i vind) og enkelt å plassere. Gleder meg til å prøve det til vinteren :D !

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis han kjenner noen i usa som sender det som privat pakke så betales verken toll eller moms med mindre man oppgir dette spesifikt.

i tillegg så er prisen kanskje med hensyn til en delstat med moms, og det er det ikke alle som har, så hvis det blir sendt fra en delstat til en annen så blir momsen trekt fra prisen

evt kanskje det var på salg når han bestilte

*plystre*

du var fornøyd? åssen var det med plass? og hvor høy er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer noen bilder fra de to siste turene mine. Har bare gjort de om til jpg og skalert de, har ikke rukket å redigert de noe mer enn det. Men tilbake til teltet:) Bibler er konge! De andre telta mine får nok ligge lenge! Teltet har vært utsatt for mye vind (ikke sterk storm vel å merke, men er ikke i tvil om at det klarer det og med glans), regn og MYE fuktighet. Vind: Den merker man ikke i grunn før man går ut av teltet, siden duken er stram skal det noe vind til før du merker det. Regn: ikke en dråpe kommer inn. Fuktig vær: Det er ikke fukt inne i teltet for å si det sånn. Mange er nok skeptiske til én duk, men Bibler puster som bare det og holder regnet ute. Når det er fuktig vær blir det litt (les litt) fukt på teltstengene, men der stopper det. Det er vesentlig mindre fukt i Bibler teltet mitt (med alt helt lukket) enn i Hilleberg teltet mitt (med alt helt åpent). Så langt er jeg nyforelsket:) Gleder meg skikkelig til å prøve det på vinterføre! Jeg er sikker på at dette blir favoritt-teltet mitt, ALDRI mer Helsport!

Morten

post-3065-133474502449_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teltet ser veldig stilig ut!

Det er selve teltet som er vindstabilt og tørt? Hva med forteltet - det ser ut til at det er mer luftig og fuktig? Har du erfaring med å lagre sekk etc i forteltet i dårlig vær, eller er det slik at alt bør inn i teltet?

Jeg er 1.90m høy, og lurer også på om Eldorado langt nok for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan lengden er i forhold til Helsport. Fitzroy er vel 236 cm langt...hvis ikke jeg husker feil?! Veggene er ganske bratte, så man får utnyttet lengden godt. Jeg er 180 og har ikke noe problem med lengden...kanskje ikke så rart:) Forteltet er ekstrautstyr og monteres på etter teltet er slått opp. Det er lettere og mer praktisk enn det høres ut som. Forteltet er i vanlig "teltstoff", så der blir det fuktig som i et valig telt. Jeg legger alltid sekken utenfor teltet, med en tung stein oppå (da er jeg sikker på at den ikke blåser bort), den er bare i veien i teltet. Jeg bruker å ha sko, primus ++ i forteltet, skoa er ikke noe mer bløte på morran enn kvelden før, så tett er det jo. Vanntettpose med klær, kamera ++ tar jeg inn i selve teltet, bare for å ha det lett tilgjengelig. Er mye plass inne i teltet når man er 2, så du får plass til en del utstyr der inne. Jeg fyrer primus i forteltet, med teltdøra helt åpen. At telt og fortelt er i 2 deler merker du ikke når du har teltet oppslått, akkurat samme "følelsen", er ikke som om man ligger halveis under åpen himmel:) Er forøvrig god lufting rundt hele kanten i forteltet, er en glippe hele veien når man ligger på barmark. Det syns jeg bare er bra, det gjør det lett å regulere varmen når jeg fyrer uten å risikere CO forgiftning.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.