Gå til innhold
  • Bli medlem

Store & Lille Brekketind 1/7/2007


g-arnt

Anbefalte innlegg

Det var egentlig Svein som skulle ha vist meg dette fjellet, hans favoritt som det er.

Men siden det dukket opp en invitasjon fra annet hold, var det bare å slå til.

Kort oppsummert - vi var 7 stykker som gikk fra Liasætra og opp Habostaddalen.

Vi valgte å krysse Brekketindbreen i tau (jeg mistenker dog at kjentfolk besøker

Brekketinden solo, og har ikke tenkt å klandre noen for det..)

Vi var spente på den berømmelige snøtungen som skulle gi adgang til Store Brekketind.

Jeg gjetter på at i skrivende stund er forholdene atskillig verre enn de var på søndag.

En liten snøstripe mellom 2 breglepper fikk oss greit opp bakken.

Klatringen opp var betydelig enklere enn jeg hadde antatt. Bortsett fra et 2-2,5m

høyt hjørne, handlet "klatringen" stort sett om å bevege seg med litt forsiktighet.

Etter Store dro vi over til Lille. Dette var en gøyal topp. Bratt, men enkel rygg

som endte i en 2-2,5m hammer på ryggen. Noen vurderte å hoppe. Det ville blitt

presisjonshopping. Vi valgte istedet å følge noen hyller på vestsiden.

Resten av ruten opp til toppen var like greit som nedre del.

På vei ned klatret vi opp vi hammeren. Utrolig lett å klatre opp, men verre ned.

Omtrent samme vanskelighetsgrad som Store.

Vi brukte 9,5 på turen. I fantastisk vær..

Legger ved noen inntrykk. Har jobbet "fælt" med panoramaer som dessverre

ikke lar seg laste her.

De som er interessert kan klikke seg inn her:

http://www.westcoastpeaks.com/Peaks/brekketindane1.html

post-1088-133474475005_thumb.jpg

post-1088-133474475013_thumb.jpg

post-1088-133474475025_thumb.jpg

post-1088-133474475034_thumb.jpg

post-1088-133474475044_thumb.jpg

post-1088-133474475056_thumb.jpg

post-1088-133474475073_thumb.jpg

post-1088-133474475081_thumb.jpg

post-1088-133474475089_thumb.jpg

post-1088-133474475099_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En lekker dag i et lekkert landskap.

Blir bare så sugen når jeg sitter her i juliregnet og ser på dette!

Og slike bratte litt lange klyverygger på grensen til sikring er jo den ultimate tinderangling.

Med luft i håret, og en utsikt som slår pusten ut av de fleste.

Og over det hele en høg blå himmel... (bare det ikke blir for varmt da :roll: )

Ja, noen ganger er det temmelig allright! :oops:

Til felles trøst skal jeg prøve å dytte ut et par rapporter selv i løpet av uka også... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mange år hatt lyst på på disse trakter. Men uten bil blir det for tungt :roll:

Kjenner området meget godt fra gamle dage da jeg hadde bil.

Hvorfor kjøper du deg ikke en bil da, Bjarne?

Er jo nyttig utenom fjellturene også, skulle jeg mene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var egentlig Svein som skulle ha vist meg dette fjellet, hans favoritt som det er.

...(jeg mistenker dog at kjentfolk besøker Brekketinden solo, og har ikke tenkt å klandre noen for det..)..

Vi var spente på den berømmelige snøtungen som skulle gi adgang til Store Brekketind.

Jeg gjetter på at i skrivende stund er forholdene atskillig verre enn de var på søndag.

En liten snøstripe mellom 2 breglepper fikk oss greit opp bakken.

Klatringen opp var betydelig enklere enn jeg hadde antatt. Bortsett fra et 2-2,5m

høyt hjørne, handlet "klatringen" stort sett om å bevege seg med litt forsiktighet.

Jau, det er min favoritt. Var der sist i fjor og har vel egentlig ikke noen planer om å gå dit i år igjen, foreløpig. Vil vel kanskje prøve Lille- igjen siden jeg ikke har vært på den siden... -97 eller -98. Gikk den da fra Geitskaret.

Å gå alene på Brekketindbreen til Brekketinden har jeg personlig sett folk som har gjort, anbefaler det ikke... Via Gullmorbreen, ingen betenkeligheter om man er vant til litt bratt lende.

Bretunga opp til skaret, den såg jeg var smeltet helt vekk i fjor, bare glatte svanabber igjen. Jeg har tidligere vært på Brekketinden ca medio september på det seneste, da har bretunga vært minst et par meter tykk helt oppe. Crux'et har vel da vært å komme seg fra bre til fjell. I fjor hang der noen rappellslynger, så etter smeltingen er det muligens klatring opp fra Brekketindbreen.

Fortsatt en del snø ser jeg.

Skimuligheter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bretunga opp til skaret, den såg jeg var smeltet helt vekk i fjor, bare glatte svanabber igjen. Jeg har tidligere vært på Brekketinden ca medio september på det seneste, da har bretunga vært minst et par meter tykk helt oppe. Crux'et har vel da vært å komme seg fra bre til fjell. I fjor hang der noen rappellslynger, så etter smeltingen er det muligens klatring opp fra Brekketindbreen.

Dette kan ikke lenger kalles en bretunge. Den smelter vekk hvert år. Det er ikke noe problem å komme seg opp svaet, men bregleppa var sikkert vanskelig i fjor når breen smeltet så mye. Jeg var der i september et år. Da gikk det greit, men hadde aldri krysset der uten tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan ikke lenger kalles en bretunge. Den smelter vekk hvert år. Det er ikke noe problem å komme seg opp svaet, men bregleppa var sikkert vanskelig i fjor når breen smeltet så mye. Jeg var der i september et år. Da gikk det greit, men hadde aldri krysset der uten tau.

Nei, nå kan man ikke kalle det bretunge lenger. I fjor var det bare svaene igjen, en måtte helt ned på breflata for å finne igjen breen. På et bilde jeg tok fra Sikholfjellet 23.9.05 ser jeg at snøtunga ( :oops: ) strekker seg nesten opp i skaret, men at der er litt synlige sva i nedre del. Men 2005 og 2006 var nå en smule forskjellige også når det gjaldt snømenger i Sunnmørsfjellene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.