Jump to content

Recommended Posts

Annonse
Posted

Bare for å presisere litt så er 6,5x55 mauser tillatt til elg så lenge en bruker ammunisjon som tilfredsstiller kravene. Hvis du tenker på 6,5x55 som i den gode og gamle kragen, så er det ikke å anbefale. Før sto det spesifikt i forskriftene at krag ikke var tillatt, men nå satser de på at ingen er dumme nok til å bruke ammunisjon som er godkjent på elg i denne. Det vil i såfall være med livet som innsats, så en kan vel si at kragen fortsatt ikke er lovlig på elg... :roll:

Posted

6.5 x 55 er lov ja og er en fin kaliber. Men du er helt avhengig av å treffe riktig med på stor elg. Husk at en stor elg er flere hundre kg tyngre enn en rein. Har vært med på at oryx sitter i kjøttet.

6.5 x 55 krag derimot er ikke godkjent på storvilt.

Posted

Jeg trodde at grunnen til at krag ikke var lov til å bruke på jakt var at låsekassa var for svak???????

Har ikke skjekket det opp men...

Vil kun at de som er HELT sikker svarer her!

Posted

6.5 x 55 krag derimot er ikke godkjent på storvilt.

Bare for å gjenta det jeg skrev under her så er den spesifikke ordlyden om at det er forbudt å bruke krag fjernet fra forskriften og således er den ikke ulovlig å bruke. Problemet ligger i det at godkjent ammunisjonen vil gi mere trykk enn geværet er godkjent for og det er derfor sterkt frarådet å prøve. I tillegg vil krag ha store treffpunktforandringer i fuktig vær og ellers være lite egnet til jakt i forhold til nyere våpen.

Posted

Bare for å gjenta det jeg skrev under her så er den spesifikke ordlyden om at det er forbudt å bruke krag fjernet fra forskriften og således er den ikke ulovlig å bruke. Problemet ligger i det at godkjent ammunisjonen vil gi mere trykk enn geværet er godkjent for og det er derfor sterkt frarådet å prøve. I tillegg vil krag ha store treffpunktforandringer i fuktig vær og ellers være lite egnet til jakt i forhold til nyere våpen.

Da er vi enige :shock: !!!

Posted

Javel da :shock:

Jeg mente kragamo. Grunnen til at de ikke er godkjent er fordi de ikke er kraftige nok ladet.

Det er ingenting i veien for å jakte med krag, men da må du bruken annen amo, men det er vel ikke å anbefale.

Som gamle karan sier. " Det er en stor blink, sikt midt på" Ja så blir jo kjøttet ferdig marinert også.

Posted

vil ikkje anbefale for mye trykk i krag nei... hadde en uheldig episode med sjøl-lada godskudd på folkehøgskolen; sluttstykket (på krag'en selvsagt...) satt som et skudd etterpå, og hylsa og tennhetta kom ut hver for seg... det var litt psykende...

for øvrig er det fantastiske børser å skyte med... kassa mi er laga av steyr i 1897, og glir perfekt :) med baneløp og rekruttammo er det som å skyte med et bråkete luftgevær som treffer på 300m! og kolbekappa mi er av metall... :wink:

ifølge gamlekara er forresten trikset å skru opp og til høyre ca 30cm hver når det blir vått tror eg det var...

• 3 months later...
Posted

6,5x55 er godkjent på elgjakt!!!!!!!!!!!Den gamle kragen derimot tåler ikke ladninger som har høy godkjent anslagsenergi.Angående endret treffpunkt i vått vær.Vanlig triks blant gamlegutta var å skyte inn børsa med våt amunisjon,og oppbevare skuddene i en våt stoffpose.Så lenge skuddene var våt slapp man treffpunktsendringer ved værskifte :shock: