Jump to content
IGNORED

drivstoff til multifuel.


puuse
 Share

Recommended Posts

har blitt anbefalt renset bensin til multifuel grunnet lite sot og høy effekt. Men renset bensin er jo jævla dyrt(89 kr literen på oslo sportslager) Er det noen som har et billigere alternativ som er nesten like bra? Er det stor forskjell mellom soting og effekt på for eksempel parafin og renset bensin?

Takknemlig for alle seriøse svar og synspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Noen (kanskje de fleste) Statoil stasjoner selger miljøbensin (4 liters kanner) til en langt rimeligere penge enn 89 kr. Felleskjøpet er også et alternativ (5 liter). Her er det etter det jeg husker litt rimeligere enn hvis du handler hos Statoil.

Link to comment
Share on other sites

Husk ventilasjon i teltet, bensin avgir andre gasser en parafin, soting blir det lite av ved riktig fyring.

Vi har jo ikke fult så lang erfaring med bensinprimus i telt, men miljøbensinen skal jo være litt mer miljøvennlig enn vanlig bilbensin.

dsk

Link to comment
Share on other sites

hei rune123.

Det endte opp til slutt med å bestille den kinesiske kopien av primus omnifuel som du tidligere omtalte for meg. anser dette som et testprosjekt.Får den i morgen og prøver den førrst med gass tenker jeg. Så får heller kjøpet ende opp med enten fiasko eller lykke. har kun brukt forsvarets primus med parafin i flere år og har derfor ikke peiling på dette med forskjellige typer drivstoff angående soting og effekt.

takk for god informasjon forresten.

Link to comment
Share on other sites

Gode gamle 111 med bråkebrenner, ingenting over, ingenting ved siden av.

Beste brennerkonstruksjon noensinde!!!

Og.... tenk på all den ekstra mosjonen man får.

Har forresten en engelsk parafinsak på 6,5 Kg, beregna for brittiske forsvaret., Burde være tingen for endel av de mest "rastløse" her inne.

Gåtempoet ville ihvertfall blitt redusert litt.

Link to comment
Share on other sites

Har forresten en engelsk parafinsak på 6,5 Kg, beregna for brittiske forsvaret., Burde være tingen for endel av de mest "rastløse" her inne.

Gåtempoet ville ihvertfall blitt redusert litt.

Den er vel strengt tatt ikkje laga for å berast eller ...? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Uansett, dere med slanger: Skift pakninger først som sist.

Og.... prøverfyr nytt utstyr, og la det brenne ihvertfall 1 time før du tar det med på tur.

Kan bli litt vel gøy når den eneste maten blir Øl.

Og som sagt, er det noen som får for lite mosjon, kan jeg glatt låne ut min udmerkede British army Stove No 12

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg kjører Omnifuel med renset bensin (grønn kanne miljøbensin fra Statoil - 189,- for 4 eller 5 liter). Funker som juling.

Gass på Omnien bråker ganske bra, mens bensin + kjele oppå ikke er så hakkandes gale...

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Ser det blir mykje diskutert ang. drivstoff til Omnifuel.

Eg har tilgang på lab kvalitet av Heptan, Heksan og oktan.

Dette er vel noko eg kan bruke ?

Nokon som har prøvd ?

Takk for hjelp

Heptan i lab- kvalitet er kanskje en aning bedre enn primusbensin på litersflaske i sportsbutikken.

Den som er tappet av eterfabrikken står med innhold: heptan!

Prima hvis prisen er ok.

4-takt Miljøbensin er bra nok, hvis den er billigere.

dsk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy