Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagstursekk - noen å anbefale?


aker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal kjøpe meg en ny dagstursekk etter at min trofaste Norrøna begynner å skrante.

En sekk jeg har sett meg ut er Bergans Helium. Er det noen som har erfaringer med denne?

Ellers er andre tips til dagstursekker på 30-40 L velkommne! Viktig med feste for ski og annet utstyr.

Aker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en bergans helium 55l og er fornøyd med den.

Brukt den på en hyttetur til nå, ett par overnattinger i skogen og noen turer ut på klatrefeltet.

Den er svært lett, men alikevel god å bære med vekt opp mot 15 kg. Den er ikke så stabil som en storsekk med kraftigere bæresystem så den er litt mer følsom for hvordan du pakker den(ubehagelig å få høyt tyngdepunkt).

Den kan kanskje virke lite slitesterk med det ekstremt tynne stoffet, men bunnen er en del forsterket.

Når jeg hadde den smekk full av overnattings utstyr og klatreutstyr fryktet jeg at noe skulle ryke når jeg løftet den opp, men det er nok solid. ser bare litt spinkelt ut.

Ett tips for å spare 500 kr er dnt butikken i oslo, men veit ikke om de har 40l utgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har erfaring med Norrønas Combat Pack eller Bergans sin stridssekk? Er på utkikk etter en passelig sekk til jakt, og disse virker greie og tilnærmet identiske. Den eneste åpenbare forskjellen er i prisen (200kr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god hjelp! Tar gjerne imot flere tips! :wink:

Ang. Norrønas Combat Pack eller Bergans sin stridssekk så har jeg selv brukt den militære utgaven av disse(vet ikke helt hvem produsenten er, men mener de skal være svært identiske).

Om bærekomfort skal det sies at de ikke er de beste å bære tungt i, men med flere gode detaljer som gode festemuligheter og delt hovedrom med egen åpning til det nederste har den god tilgjengelighet. Kjekk snølås.

Vet det finnes en del andre sekker beregnet for jakt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mer eller mindre landet på disse 4, der de 2 øverste er favoritter.

Noen som har noen erfaringer med noen av disse?

Helsport Munin 45 L: http://forbruker.no/pengenedine/pristester/article1421015.ece

Bergans Helium 40 L: http://forbruker.no/pengenedine/pristester/article1417280.ece

Norrøna Intergral 45 L: http://forbruker.no/pengenedine/pristester/article1421119.ece

Bergans Alpine Guide 50 L: http://forbruker.no/pengenedine/pristester/article1421087.ece

Til syvende og siste skal jeg prøve dem og det er nok da jeg endelig bestemmer meg(men venter på perm, det er nemlig ikke det største utvalget i Kirkenes), men alle erfaringer kommer godt med! :?

- Aker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode erfaringer med Norrøna Integral 45 l. Det beste med den er at det er mulig å åpne den i ryggen. Opplever at det er mye enklere å finne ting i sekken pga dette.

Festemulighetene for ski, isøks osv er også gode. Sekken sitter også godt på ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Bergans Alpinist guide 50L, og er meget godt fornøyd. Meget gode festemuligheter for alt mulig rart. En fiffig detalj er at kompresjonsreimene kan brukes til å feste forholdsvis uhåndterlige gjenstander til sekken.

Ulempen er relativt høy vekt (ca. 2 kg). Glidelåsåpning på siden kunne gjerne vært større for enda mer lettvint adkomst til sekken.

På min rygg kan jeg faktisk bruke denne sammen med kryssreimer til fjellpulken (av den upolstrede typen), jeg bare setter sekken litt lenger opp på hofta.

Jankj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.