Gå til innhold

Beinkald tur på Hardangervidda i månedsskiftet januar/februar

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Frisk tur det der! Og vært på tur vinterstid der turkamerat bryter. Alltid like kjedelig! Når det kommer til telting vinterstid og mange kalde, så foretrekker jeg to i teltet. En voksen kropp genererer 100watt, så blir hvertfall halvparten så kaldt innafor duken. Odden der du hadde leir ved Øvre Hein, var det 28 minus, men kun ni kalde i teltet med to...da jeg tok turen for noen år siden. Prøvde ei natt i steinbua litt sør for Heinseter på retur og. I såpass med minus blir snøen som sandpapir å dra pulken på. Helt noe annet enn nærmere null. Takk for turrapport.

Endret av Myriameter
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Flott turrapport fra noe som ser ut til å ha vært en fin tur. Jeg digger å gå på ski når det er skikkelig kaldt. Da føler jeg at jeg endelig for valuta for alle de kronene jeg har lagt i utstyr pluss at man ofte er mutters alene.

Hvordan fungerte liggeunderlagene i -30?

Jeg må si jeg var overrasket over at du var kald i de to posene dine. Min -11C comfort, WM Kodiak, med halite overbag pro holdt meg god og nesten for varm i samme temperatur. Det var utenfor hytteveggen så jeg hadde ikke slitt meg ut og blitt kald før jeg la meg i posen så ikke helt sammenlignbart. Mulig jeg «sover varmt» også, for jeg trodde posen min hadde -18C comfort før jeg fant tabellen som produsenten har gjemt på nettsiden sin.

Endret av DrKneipp
  • Liker 1
Skrevet
DrKneipp skrev (9 timer siden):

Flott turrapport fra noe som ser ut til å ha vært en fin tur. Jeg digger å gå på ski når det er skikkelig kaldt. Da føler jeg at jeg endelig for valuta for alle de kronene jeg har lagt i utstyr pluss at man ofte er mutters alene.

Hvordan fungerte liggeunderlagene i -30?

Jeg må si jeg var overrasket over at du var kald i de to posene dine. Min -11C comfort, WM Kodiak, med halite overbag pro holdt meg god og nesten for varm i samme temperatur. Det var utenfor hytteveggen så jeg hadde ikke slitt meg ut og blitt kald før jeg la meg i posen så ikke helt sammenlignbart. Mulig jeg «sover varmt» også, for jeg trodde posen min hadde -18C comfort før jeg fant tabellen som produsenten har gjemt på nettsiden sin.

Takk! RidgeRest-Mattene fungerer som bare det. Etter at jeg supplerte med et tynt teltgulv i tillegg er det ikke lenger der det står i hvert fall. Veldig fornøyd så langt i sesongen.

Overbag Light er noe mindre varm enn Pro, da den ikke har noe fyll i "baksiden", men rating-messig på tallene var det nok riktig at det ble litt kaldt. Dunposen talte jeg 70 og noe netter i, så uken etter ble det en velfortjent tur til renseriet. Det gjør underverker med posen, og den har nok fått igjen "flere grader" i ytelse bare på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.