Jens Eriksson Skrevet lørdag kl 18:59 Skrevet lørdag kl 18:59 (endret) Jeg trenger info om min planering vest om Balvatnet och sörvest om Sulitelma på den Norska sidan. Hvordan er terrängen, er det vanskelige bekker/Jåkkar? Semin planläggning. MVH Jens Endret 17 timer siden av Kjell Iver Endret Vest til Øst 1
+ingen87 Skrevet lørdag kl 19:39 Pålogget Skrevet lørdag kl 19:39 (endret) Mener du vest eller øst, egentlig? Punktene på kartet er øst for Balvatnet. Jeg bor vest for Balvatnet 😅 Fra Båtskar, sør på kartet og nordover, skal det være greit å gå uten å forsere alt for store bekker. Noen små bekker er det. Det eneste jeg er litt usikker på langs den ruten med svarte punkt er kryssingen av Vassjajåhkå. Endret lørdag kl 19:41 av ingen87
Jens Eriksson Skrevet lørdag kl 21:59 Forfatter Skrevet lørdag kl 21:59 Hej. Naturligtvis mener jeg öst fra Balvatnet Jeg tenker ikke til og krysse Vassjajåhkå, planlegger att jeg går lit nord för den. Se punkt 884-896-1050 MVH Jens
+ingen87 Skrevet lørdag kl 22:17 Pålogget Skrevet lørdag kl 22:17 Da tror jeg det skal gå fint. Det er utrolig flott område du skal gå i! Jeg har mange helgeturer inn i de traktene. Mange fine fiskevann, og fisken er så rød i kjøttet at det ser uekte ut.
Jens Eriksson Skrevet lørdag kl 22:27 Forfatter Skrevet lørdag kl 22:27 Tack. Flott bilde, vad er det för vann og topper vi ser?
+ingen87 Skrevet lørdag kl 23:21 Pålogget Skrevet lørdag kl 23:21 (endret) Toppene er Nord-Saulo (Nuorttasávllo) og Balleken. Det fjellet du på en måte går rundt på din rute. Du vil se Nord-Saulo hele veien. Vatnet heter Livgajavrasj og ligger rett under G'en i "Gårro" på kartet du delte. Endret lørdag kl 23:22 av ingen87
Jens Eriksson Skrevet i går, 07:29 Forfatter Skrevet i går, 07:29 Jeg kjente igen Ballek, det finns enno en Ballek vid Årjep Svullo, som jeg kommer passera då jeg kommer fra Ikesjaure. Trenger man fiskekort? I min förste plan tenker jeg overnatta i Tjalalveshytta og Muorkihytta, (Skall bli medlem i DNT og få tilgang till Nökkeln) Det virker som det er fine vann lit nord fra Kjertoppen, kansje ändrar planen da man ser det i verkligheten og telter vid dem, innan jeg går til Muorkihytta. Mangen takk för bra info.
Kjell Iver Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Jens Eriksson skrev (7 timer siden): Trenger man fiskekort? Jeg kjøpte nettopp ett selv - du trenger dette - https://www.inatur.no/fiske/51111895e4b039803a95fc40/statskogs-norgeskort-for-innlandsfiske Det er betydelig enklere å følge den merkede ruten - men det kan du jo an etter forholdene. Nydelig område som jeg en dag skal tilbake til.
+ingen87 Skrevet 4 timer siden Pålogget Skrevet 4 timer siden (endret) Kanskje enklere, men jeg tror jeg ville valgt samme rute som @Jens Eriksson. Forbi Stjernevatna og Saulovatnet (Sávllojávrasj) - mulig turen hadde stoppa her 😂 Herfra er det nok mulig at jeg har sluppet meg ned til Dorro, og fortsatt videre nordover på DNT-stien. Henger kanskje litt sammen med at jeg er lite kjent nord for Kjerrtoppen. Jeg hadde trolig valgt å gå gjennom Metskidalen fremfor Båtskar, hvis jeg uansett skulle videre nordover. De to stiene møtes vest for Mávasjávvre. Litt usikker på den svenske delen av ruta til Jens. "Kommer fra Ikes" (vatnet som stikker opp helt sør i dette kartutsnittet) kan være så mangt, men turstien går øst for Ikes opp til Mavas. Å gå langs ved Ikes må være fryktelig ulendt, men vet ikke om det er mulig å få noe båtskyss. Da vil ikke Metskidalen være et godt alternativ. Endret 4 timer siden av ingen87
Jens Eriksson Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden Hej och takk for input. Min förste tanke er att gå från Ikes, upp til vann 1264, därefter runda Årjep Svullo, på södra siden, ta sikte på röse 235, og siden til Balvatnet. Men hvordan det blir i verkligheten beror på vädret og andre ting. Men jeg har en plan i alla fall. Er vant til og gå utenfor merkte leder, vart i Jotunheimen flera ganger.
Kjell Iver Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Litt utenfor emnet kanskje men jeg har aldri skjønt helt hvorfor man ikke går på østsiden av Balvatnet også når man skal gå sørover mot Balvasshytta på nordlandsruta. Det må vel være betydelig kortere egentlig.
ruiCosta Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Jag gick en gång från sandstranden vid Ikesjaure via Säjtvagge och Rr 235 till Tjoarvihytta. Kommer inte ihåg om jag gick väster eller öster om Gårojavrasj, troligen öster för att ansluta till stigen (som var svagt markerad). Det var inga problem att gå sträckan förutom att terrängen är lite obekväm öster om Ballvatnet med många små raviner. Från Ikes till Tjoarvihytta tog det en dag utan brådska.
+sofasliter Skrevet 3 timer siden Pålogget Skrevet 3 timer siden Kjell Iver skrev (1 time siden): Litt utenfor emnet kanskje men jeg har aldri skjønt helt hvorfor man ikke går på østsiden av Balvatnet også når man skal gå sørover mot Balvasshytta på nordlandsruta. Det må vel være betydelig kortere egentlig. Vi passerte Ballvatnet på veg nordover i sommer (Norlandsruta). Vi registrerte at det er kortere på østsiden, men når du ikke er kjent og det mangler sti på kartet så gikk vi på vestsida. Det var kort tid etter at brua var erstattet. Men ja, det var langt rundt, med svermer av innpåslitende hestebrems og stekende sol...
foroll Skrevet 2 timer siden Pålogget Skrevet 2 timer siden 1 hour ago, Kjell Iver said: Litt utenfor emnet kanskje men jeg har aldri skjønt helt hvorfor man ikke går på østsiden av Balvatnet også når man skal gå sørover mot Balvasshytta på nordlandsruta. Det må vel være betydelig kortere egentlig. Jeg var 10 dager i området sist sommer og gikk da østsiden av Balvatnet. Var et dyretråkk et stykke oppi lia så egentlig veldig greit å gå, bortsett fra et par partier med tildels mye kratt. Men det kan vel så gjerne ha vært meg som valgte en dårlig trase.
+ingen87 Skrevet 1 time siden Pålogget Skrevet 1 time siden (endret) Familien min er godt inngift i Mavas, og det gikk skytteltrafikk mellom gården og stugbyen i Sverige. Den gang var det tydelig sti mellom Balvasshytta og Båtskar, og det lå to kåhter nedenfor Klaravatn. Det er greit å gå på østsiden, men du har et ganske strevsomt parti mellom Balvasshytta og østenden. Der er det mye kratt og bratte skrenter. Trikset er egentlig å ta nok høyde rett opp fra Balvasshytta, eventuelt gå i reguleringssona hvis vannet er litt nedtappet. Hvis sistnevnte er mulig, så går det nok fortere å gå på østsiden. Hvis ikke er terrenget såpass slitsomt at du fort taper tid på det. Du må nesten opp på høyden mot Klaravatn for at det skal bli behagelig å gå der. Første gang jeg gikk der, brukte jeg like lang tid fra Balvasshytta til Båtskar (oppe i fjellsida), som jeg brukte fra Mavas og halvveis ned i Skaitidalen (i reguleringssona). Endret 1 time siden av ingen87
Jens Eriksson Skrevet 1 time siden Forfatter Skrevet 1 time siden Mangen takk för all info. Jeg planerer ikke gå till Balvasshytta, från röse 235 er det tenklt att gå til stien vid Båtskaret, ev tälta vid Balbatnet elr i närheten. Siden gå videre nord lit vest om Vuotsas. Men allt kan endres når man står og skal göre ett val, da man ser allt i verkligheten. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå