Gå til innhold
  • Bli medlem

Rense primusslange? og jakten på forskjellen mellom to like brennere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at jeg skaffet meg enda en Omnilite Ti i fjor merket jeg hvor mye hissigere den var enn min første. Jeg mistenkte slangen, siden ved forvarming er det en tydelig forskjell mellom de to når man "skrur på krana" til det kommer bensin ut. På den eldste tar det gjerne 1-3 sekunder før det kommer kontrollert ut, mens på den nyeste kommer det _øyeblikkelig_ man rører ventilen.

Verdt å nevne: Det er generelt en ganske stor forskjell på ventilen på disse to brennerne. Den første er mer finjusterbar i det lavere sjiktet, mens den nyeste krever forsiktigere og små omdreininger for å justere tilsvarende mengde. Den er mye mer "rett på".

I mangel på noen gode testverktøy for slangene tok jeg huleboermetoden og prøvde å blåse igjennom de selv. Her kom det frem en tydelig forskjell. Jeg må ta i mye mer for å blåse luft igjennom den gamle slangen vs den nye, og jeg får ikke i nærheten samme mengde luft igjennom.

Så: Jeg lurer på hvordan jeg kan rense slangen mellom brenner og flaske for en Primus Omnilite (samme som for Omnifuel, MultiFuel osv.)? Sannsynligvis har slangen helt fra start og ikke utypisk fått noe av produksjonsrestene fra fuelflaska inn i seg og som aldri har kommet seg videre ut. Den har i hvert fall alltid vært som den er. Det var først når jeg hadde en lik brenner å sammenligne med jeg bet meg merke i det.

Jeg bestilte og har allerede fått ny slange som er byttet, den gamle kan være fin som en backupslange på langtur, men da er det fint å ha den i tipp topp stand først.

Bonustema: Med den nye slangen er det lettere å blåse igjennom (check!), men den gir mer eller mindre identiske koketid-resultater som slangen som virker "tettere". Hvor tror dere da den reelle forskjellen kan ligge? Jeg har enda ikke gjort koketester hvor jeg låner enten pumpe, slange eller begge deler (eller til og med hele ventilnåla?) fra den nyeste brenneren, men det kunne vært interessant å gjort.

Og bare for konteksten: Koketestene mine er relativt enkle, men jeg prøver å holde de så like som mulig hver gang for sammenlignbare resultater: Innendørs på kjøkkenet i stabil temp, nyrenset dyse, 1 liter kaldt vann (rennende i minst 20 sekunder før det tappes av), samme kjele og flaske og 17 pump på full flaske. Klokka startes når brenneren er i full guffe og kjelen er satt på, og stoppes så snart det er noe som "bobler" opp ala koking (ikke fosskok). Raskeste tid på Omnilite Ti er 05:39, og det er med den nyeste brenneren. Den gamle ligger konsekvent rundt 06:15-06:30. Jeg bryr meg fint lite om selve koketiden i det virkelige liv, men det er nyttig som målepunkt for å se om brennerne leverer optimalt.

Skrevet (endret)

Jeg tok meg likesågodt bryet med to tester til nå. En test med nyeste Omnilite sin pumpe, det ga egentlig ikke noe tydeligere svar. Koketiden gikk faktisk litt opp, men det kan ha vært tilfeldigheter.

For den andre testen tok jeg ventilnåla/armen fra den nyeste og satt inn i den gamle. Ved litt nærmere inspeksjon av begge to ser man at det er en tydelig forskjell mellom de. Her har nok Primus gjort noen endringer med årene!

IMG_7893.thumb.JPG.39d403517de2d54cd85317aadb48c45a.JPG

Eldste nål til venstre, nyere til høyre. Istedenfor 3 ganske små kanaler igjennom gjengene på den gamle har den også 3 men mye større og lengre kanaler, uten at jeg vet helt hvilken funksjon det har.

Koketest med sistnevnte bytte ga et ganske stort hugg i koketiden, og havnet på 05:56 (første under 06:00 for denne brenneren). Med andre ord er nok mysteriet om hvor forskjellen ligger mellom de to brennerene sannsynligvis løst.

Endret av sneakyowl
Skrevet

Høres fornuftig ut. Da er valgets kvaler der: Lett å regulere på svak varme, eller litt lenger tid på å koke opp vann/smelte snø etc.
Jeg liker å kunne kjøre på svak varme og lage mat som ikke bare er pose som tilsettes varmt vann. (Selv om det kan være veldig bra :-) )

Skrevet

Om de er "identiske" og du har to stykk er det jo bare å bytte delene frem og tilbake? 

Det bør være den enkleste metoden for å finne frem til hvor differansen ligger, og når du vet hvilken del som utgjør forskjellen så har du et godt utgangspunkt for å finne ut hva du bør gjøre videre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.