Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
Bryggekar skrev (1 time siden):

Jeg er kanskje litt kjedelig, men hos oss er alt turutstyr samlet på ett sted ...

Heldig du. Hjå meg trur eg det ville fordra ei tørr og mørk bod på 120 kvm ish...

Mi erfaring er at oppbevaringskrava til ulike typar turutstyr er forskjellig, og eg har ikkje plass til å oppbevare absolutt alt tørt og mørkt. 

No har eg ikkje like mange aktivitetar som før, då eg ikkje bur ved kysten lenger. Eg har difor kvitta meg med havdlepadle - og dykkerutstyr. Men det er likevel en garasje full av trekkhund utstyr, og bodene/kjellar full av klatreutstyr, jakt og fiskeutstyr (med det som krevst av oppbevaring av våpen og optikk), alle variantar av ski, syklar, sekkar og pulkar i fleirtal, samt alt av overnattingsutstyr for sommar og vinter.

Når eg tenker meg om hadde det vore mest fornuftig å flytte turutstyret inn i huset og sjølv bu i telt i hagen 😆

• Liker 1
  • Hehe 2
Skrevet
Kjell Iver skrev (3 timer siden):

Du har pakket Entrecote - du trenger smør til steking

IMG_3246.thumb.jpeg.ad7dc6198c9aaae74fa7c96a54880f79.jpeg

Vant ei gratis overnatting med DNT-hytta på hjul.Så middag i dag var Entrecôte med smør🥳. Pakket helt uten KI🤓

I bakgrunnen har jeg utsikt til Mørkgonga - Normarkas artigste ravine. Men DNT sin sti opp er fjernet. Mye løse masser og stein, krever klyving siste stykke.

• Liker 1
Skrevet
Tessatroll skrev (5 timer siden):

Heldig du. Hjå meg trur eg det ville fordra ei tørr og mørk bod på 120 kvm ish...

Mi erfaring er at oppbevaringskrava til ulike typar turutstyr er forskjellig, og eg har ikkje plass til å oppbevare absolutt alt tørt og mørkt. 

No har eg ikkje like mange aktivitetar som før, då eg ikkje bur ved kysten lenger. Eg har difor kvitta meg med havdlepadle - og dykkerutstyr. Men det er likevel en garasje full av trekkhund utstyr, og bodene/kjellar full av klatreutstyr, jakt og fiskeutstyr (med det som krevst av oppbevaring av våpen og optikk), alle variantar av ski, syklar, sekkar og pulkar i fleirtal, samt alt av overnattingsutstyr for sommar og vinter.

Når eg tenker meg om hadde det vore mest fornuftig å flytte turutstyret inn i huset og sjølv bu i telt i hagen 😆

Jeg kan ikke svømme og driver ikke med våte aktiviteter, og har ikke hund. Men vi har en hel bod som er bare tur og friluftsliv ja ....

• Liker 1
Skrevet

Normalt brukar jag skriva en lista på papper och bockar av när det ligger i säcken.

Exel ark eller webbaserade beräknings sidor med länkar till web shoppar tilltalar nog en del kanske framför allt de helt utan egen erfarenhet.

Men i år på turen i Breeheimen så var jag upptagen med att få ned allt i säcken och i packpåsen ovan på rolltopplocket samt mat för tåg och bussresan och fick med extra bärremmar men glömde som tur var inget.

Jag har ofta haft 2 större påsar eller papplådor med utrustningen i rummet jag packar samt en våg.

Jag har listor på vad de tyngsta utrustningen väger men utgår från senaste väderleksprognosen för vad som jag tar med med större hänsyn till säkerhet än vikt men försöker ej få med något " bra att ha" som normalt ändå ej blir anv.

I år var jag tvungen att köpa en ny sovsäck pga att den andra inte gick att få jämn fördelning av dun på och därmed blir för kall.

Den nya sovsäcken var endast 60 gr tyngre 810 gr mot 750 men med +900 FP mot 800 FP och då inte gick att komprimera lika mkt och fick rådet av en här på fjellforum som varit i området ca 20 gr att ta med HB unna och det har ju större packvolym än HS 2p sl samt + ca 800 gr.

Liggunderlag tidigare Trang....750 gr mot nya Nemo All season 550 gr då netto +660 gr viktökning från tidigare på basutrustningen.

Jag tog även med ett nyköpt Optimus vega som såldes ut i år dock saknar jag Pietzo tändning det väger ju mer än MSR pocket rocket dl jag haft de senaste gångerna men behållit MSR bytta i AL med (pfas)teflonbeläggning inv tid haft Trangia stora HA  med gb 74 med största bytta och stekpanna.

Med hänsyn till området som kan få (och fick) oväder extra gas och med propan blandning EJ 100% butan som tex Biltema nu har utan Jula gröna box ca 100 gr mer gas än testad förbrukning på aktuellt kök samt att gänga och ventil på box fungerar till aktuellt kök.

Jag testar all utrustning före resan inkl sovsäck i den temp som förväntas eller lägre dock var det i andra tältet men även det solitt inner tält.

En annan förändring var 2l ull underställ Ulvang överdel och Bergans under kompl med Ulvang hero varm sockar som verkligen var varma men dyra.

Jag har före resan bestämt vad max start vikt inkl mat på 22-23 kg på 12 d,blir det för tungt drar jag på mat och godis.

Det jag fick som negativ överraskning pga Pfas förbudet var ju mkt blev blött inkl helt nya Gore-tex stället och även sk vattentäta påsar och det som räddade turen var några plastpåsar jag fick med som maten var packad i som fick anv till sovutrustningen och elektronik.

Ny strömsnål elektronik kan spara många hundra gram PB batteri samt nya PB som kan lagra märkt AH,tidigare angivet ca 660 gr ökning kom ned ca + 300 gr dvs ca 1/2 dags mat/godis som jag har på ca 700 gr/dag som max inkl kryddor och solrosolja.

I år drog jag ned på långbyxor och vindjacka och hade Goretex ställ med mkt ventilation fungerade bra mot vind och duggregn dock inte regn(jag reklamerade köpet och fick pengarna åter från en av största märkena på marknaden ps jag träffade en med äldre ställ med Pfas som vadade med byxorna på och de drog ej åt sig vatten som mitt)

Skulle jag köpa ny ryggsäck och tält är det endast Dyneema som fungerar i regn(mitt gamla HB unna med 5000 VP har med 100% kvar sin Pfas baserade impregnering och gick bra att skaka av vattnet  på yttertältet.

Slutsats gå ej över din max start vikt och chansa ej med säkerheten tag med tex extra tändstickor eller tändstål(pietzo går förr eller senare sönder) samt mkt reputrustning och sjukvårdsutrustning som tex stor och ny kompressions binda typ Dauer och vattenfilter samt piller med loperamid som tex Imodium samt ta med bipacksedlar till dina piller även sutur tejp mot större sår.(ca 500 gr inkl bra väska med många fack). 

Går man förbi DNT hyttor kan man köpa mat och då kanske komma ner ca 10 kg på 12 d startvikt och gå nästan lika fort som de som även sover i hytta och ev skippa kök och gas och endast ha tändstål och någon tändbrikett för nöd tillfälle samt ev vindsäck som nöd tält.

• Forvirret 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.