Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling av truger til skogsbruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte tråle finn etter noen truger da jeg savnet det ved noen anledninger sist vinter.

Skal brukes av en kar på 100kg/skostr 45 på Østlandet i lavlandet/skogen når stiene er nedsnødd og det er tungt å gå uten. Jeg går med bikkja hvis det er nok skare, så de bør ikke være for skarpe i ytterkantene (hvis noen av de er det da, jeg vet ikke) 

Så en plass noen anbefalte noen korte, finske felleski, men de ble i dyreste laget syns jeg. Blir bare brukte noen få ganger i sesongen så derav finn.. 

Noen som har noen tips? 

Annonse
Skrevet

Tubbs Mountaineer 36, mvh 115kg på sokkelesten. Har prøvd Atlas også samt noen no-name truger. Tubbs er aldri feil - det vil du nok få bekreftet dersom du gjør et google søk. 

• Liker 1
  • Takk 1
Skrevet

Tubbs Mountaineer er sikkert veldig bra, men TS kommenterer jo også at feks Trugeski blir litt i overkant dyrt. Da bør man kanskje utelukke mountaineer også? De koster jo 3-4 000. 

Selv har jeg ikke så alt for mye erfaring med truger, jeg har et par fra fjellsport men de er kun brukt når det er fysisk umulig å gå uten, og kun i høyfjellet feks til isfiske eller til og fra hytte. I de forholdene jeg vanligvis har gått i, så har det gjerne vert bortimåt såpass tykt med snø at man bokstavlig talk kan drukne i det. Det er da jeg trenger truger, har jo ikke noe valg. 

Men det du bør tenke på er hvor løs snø og hvor mye snø du faktisk skal gå i, og hvor langt. Truger er jaggu i meg tungt å gå med, spesielt når du begynner å komme opp i 100 kilo + utstyr eller drar en pulk bak deg. 

Det er også er spørsmål om hvor gode bindinger du trenger, det kan være veldig ubehagelig å gå i truger hvis du har en svær isklump under føttene. Men truger med gode bindinger har en tendens til å koste en del. 

Og er det relativt flatt og du skal gå litt langt, så skader det virkelig ikke å gå på ski i stedet, det er mangfoldige ganger raskere. 

Kan jo så absolutt være en god ide å låne seg noen først og prøve? Sikkert mange du kjenner som har et par liggende. 

• Takk 1
Skrevet

IMG_1862.thumb.jpeg.2f230d1edbab64e0f4031834033f4a97.jpeg

Link til innlegget om Forsvarets nye truger

IMG_1863.thumb.jpeg.0a1a049bbf9f36acdf9a9321abb45943.jpeg

Jeg har testet en del truger. Link til innlegg og test på truger .

Det er ikke noe fasitsvar på dette. Hvordan snøen er avgjør veldig mye. Men disse til Forsvaret vil jeg nok anbefale til ditt bruk, tåler å gå i hugstfelt uten at de blir skadet, lette å gå med.

Det finnes veldig mye truger og mange av de er ikke bra til noe. Mange av de rimelige tåler ikke vekta av oss fullvoksne. Veier 96 kg før klær og sekk, så ender ofte opp mot 115-118 kg. Mange truger bøyer seg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.