Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Edit:

Er det noen tips til hvor man kan få brukt fjellskia i sør-Norge fra nå og fremover denne høsten? Kan noen av sommerskisentrene funke? Først og og fremst for å forbedre skiferdighetene mine, det har blitt lite skiturer de siste årene, pluss at jeg vil gjerne gå inn nye skisko. Blir kanskje til at jeg bare drar rett på tur i februar/mars, hvis jeg går i relativt flatt terreng, så går det fint.

Endret av thomas christensen
Annonse
Skrevet

Tvilsomt med den varmen vi har hatt i sommer. Sånn ser det ut på Folgefonna skisenter https://www.nrk.no/vestland/skiheis-pa-folgefonna-sommarskisenter-har-kollapsa_-_-dette-er-berre-starten-1.17553163

Har ofte vært på topptur på Breifonn i oktober, da det fortsatt gikk ann å kjøre på breen, men den er nå bare en isklump igjen og mange av de store snøfonnen rundt og nedfor er nå borte.

Du kan være heldig å få et godt snøfall i oktober/november på Haukeli med greit skiføre, men dette er vanskelig å spå. Temperaturen skal falle neste uke. Så krysser fingrene :-)

Sett på en del bilder fra høyfjellet fra 80 og 90 tallet fra reinsdyrjakta i august. Mye mer snø på den tiden i høyfjellet kontra nå...... Husker også jeg var med på rypejakta som gutt og vi måtte nesten ha truger for krysse snøfenner som var store og lå lavt i terrenget. Har aldri skjedd på 2000 tallet.

• Liker 1
Skrevet
Dompappen skrev (11 minutter siden):

Tvilsomt med den varmen vi har hatt i sommer. Sånn ser det ut på Folgefonna skisenter https://www.nrk.no/vestland/skiheis-pa-folgefonna-sommarskisenter-har-kollapsa_-_-dette-er-berre-starten-1.17553163

Har ofte vært på topptur på Breifonn i oktober, da det fortsatt gikk ann å kjøre på breen, men den er nå bare en isklump igjen og mange av de store snøfonnen rundt og nedfor er nå borte.

Du kan være heldig å få et godt snøfall i oktober/november på Haukeli med greit skiføre, men dette er vanskelig å spå. Temperaturen skal falle neste uke. Så krysser fingrene :-)

Sett på en del bilder fra høyfjellet fra 80 og 90 tallet fra reinsdyrjakta i august. Mye mer snø på den tiden i høyfjellet kontra nå...... Husker også jeg var med på rypejakta som gutt og vi måtte nesten ha truger for krysse snøfenner som var store og lå lavt i terrenget. Har aldri skjedd på 2000 tallet.

Ja, is er ikke spesielt stas å gå med ski på..Må til Svalbard eller Grønland, men er jammen ikke sikker på forholdene der heller, det blir liksom litt omfattende hvis poenget mitt er å "gå meg inn" til pulktur i februar/mars, forhåpentlig skiføre i Jotunheimen eller Hardangervidda 😅

Takk for tips om Haukeli, skal følge med der!

Skrevet
sneakyowl skrev (2 minutter siden):

Hehe, jeg er enig. Jeg tar heller vanlige styrkeøkter og "bratte" turer på tredemølla for å komme i fjellskiformen. Det tror jeg gir mer for mindre innsats enn å dra på Snø med pulk :D 

Ja 😊 Jeg forklarte litt dårlig hva formålet var; Jeg har gått så lite med ski de siste årene, merka det spesielt på pulktur i vinter når jeg skulle ploge med pulk etter meg, så var det noen muskler som ikke hadde vært i bruk på lenge! ;) Flatt terreng går jo fint, kan jo oppsøke det på Hardangervidda evt :)

Pluss at jeg gjerne skulle gått inn nye skisko som jeg har bestilt nå.

Skrevet
thomas christensen skrev (1 minutt siden):

Ja 😊 Jeg forklarte litt dårlig hva formålet var; Jeg har gått så lite med ski de siste årene, merka det spesielt på pulktur i vinter når jeg skulle ploge med pulk etter meg, så var det noen muskler som ikke hadde vært i bruk på lenge! ;) Flatt terreng går jo fint, kan jo oppsøke det på Hardangervidda evt :)

Pluss at jeg gjerne skulle gått inn nye skisko som jeg har bestilt nå.

Trekke dekk da, det gir i allefall trening av riktige muskelgruppe. Skal du gå inn sko kan man gå små turer med dem på beina. 

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.