Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har etterhvert hatt noen tunnell, kuppel og andre mer eller mindre selvstående telt og alltid beholdt en forkjærlighet for de selvstående modellene. Denne gangen har jeg shoppet et Keb Dome 3 tiltenkt bruk for 2 med kajakk og bil og... tja, ikke bæring på ryggen antakelig -vekta er oppe i 4.8k.  Til det har jeg noe lettere - et Barents Trollheimen 3 UL. 

Men Keb Dome 3 har det meste en kan forlange av et top notch kuppeltelt for 2: dønn solide materialer, forberedt for doble stangsett, plenty av detaljer som fungerer. Matrialvalg ser ut til å være minst  tilsvarende HB's Black Label, HS X-trem eller BO's Polar serier. 3 like lange DAC 10.2mm stenger og 20 Dac V-peg Medium plugger. Vannsøyle 3000mmm yttertelt og 10000mm bunnduk. 

Jeg har hatt Hilleberg Staika og Hilleberg Allak 2 som solotelt og likte godt begge, men når vi ble 2 begynte det å bli trangt. Staika ble litt tungt å bære på med sine 4 kg, Allak for trangt for aldrende mennesker med større behov for armslag. Allikevel topper Keb Dome konkurransen med bl.a. myggnett i begge ytterdørene og ekstra ventiler på sidepanelene og gjennomgående til innerteltet. Etter overnatting ( 2personer) nå sist helg i skjærgården i Telemark var teltet knapt nok fuktig på innsiden på morgenen. Det luftet litt ute, og det bidro tydeligvis til god gjennomlufting i teltet. Må nevnes at teltet stod støtt uten bardunering, uten støyete blafring selv i litt vind.

Svenskene (både HB og FR) satser på å krysse alle stenger i toppen mens de norske produsentene Helsport og Barents Outdoors begge har valgt to parallelle stenger som krysses 90grader av en tredje stang. Det gir større panelflater, sæørlig på 3-mannsversjonene, og det er løst med ekstra bardunering av disse flatene. Jeg foretrekker de svenske løsningene, men om de er noe bedre i litt dårlig vær vet jeg ikke ut fra egen erfaring...

Plassen er god: innerteltet har grunnflate på rause 225x180cm og med relativt bratte endevegger burde selv virkelig lange personer ha problemfri liggelengde. Høyden i innerteltet er 115cm og detf ulgte med et "tørkeloft" - funker til lys også. Vi kunne sitte 2 stk i innerteltet i hver vår Helinox Chair One type stol! Skikkelig luksus for en stiv skrott...

Ytterteltet spenner ut til 80 cm og åpner symmetrisk som Staika og andre.

Prisen er ikke avskrekkende i konkurransen. Veilledende 13000 - I skrivende stund fås teltet hos Fjellsport til 12000,- (2-manns utgaven 11000,-)

VS HB Allak 3: Allak 3 koster et "eye-watering"  17600,- og har mindre plass og noe lavere grad av materialer. Mangler myggnett i yttertelt.  Bare 3.7kg

VS HS : tja, Reinsfjell ser ikke ut til å være tilgjengelig i noen heavy duty versjon akkurat nå på HS sine websider. Gamle Reinsfjell Pro3 kan fortsatt skaffes og er billig i sammenhengen. 4500 hos Fjellsport. Like stort som Keb-teltet, men noe lettere med ca 4.2kg. Mangler bl.a. myggnett i yttertelt?

VS BO Stetind Polar 3: stetind koster 13500 -har litt mindre areal . Stetind veier ørlite mer, men er i det store og hele temmelig sammenliknbart

Veldig positiv opplevelse av Keb-teltet. Kanskje en oversett teltmodell?

Noe negativt? hmmm ikke mye. Litt rar løsning på snorsystemet som skal holde stengene i posisjon. Ikke noe problem, men du må følge med litt når du setter det opp. Også verdt å bemerke at myggnett og duk i yttertelt er adskilt og ikke kan zippes sammen. Separate oppsamlere, dog, for myggnett og duk. En kan rulle opp og feste myggnettet ute av veien og la det være opprullet mens en bruker yttertelt-døren som normalt.

IMG_5637.JPG

IMG_5638.JPG

• Liker 4
  • Takk 1
Annonse
Skrevet (endret)

Fin erfaringsoppsummering! Mye av det samme jeg opplever med mitt Abisko Dome 3. Så lenge man ikke bruker Dome-teltet mest på vinterfjellet har jeg egentlig ikke sett helt "nytten" med Keb-utgaven over Abisko-utgaven. Sterkere materialer og stenger, men Abisko teltet i seg selv er et fjell av stødighet fra før.

Myggnetting-ytterdørene høres ut som er av samme type som i Keb Endurance-teltet jeg har. Hadde den "solide" døren sine glidelåsdragere vært mer tilgjengelige med myggnett-døra igjen hadde de vært litt mer anvendelige for finjustering av ventilasjon, ellers virker det som om myggnett-ytterdørene i Keb-serien er der bare fordi "de kan" og ikke nødvendigvis fordi det er så passende for modellen som er siktet inn mot vinterbruk.

Urelatert: Ellers er det få telt som stiller i nærheten av samme materialstyrke som Keb-serien. Før trodde jeg at Polar Endurance 3 bare var et oransje Keb Endurance 3 med to ekstra ventiler i dørene, men nylig fant jeg ut at det er et helt annet teltmateriale (polyester i ytterduken), spesifikt for å slippe duk som trekker fukt og endrer karakteristikk i veldig lave temperaturer. Ble litt interessert i å prøve det ut og se om man får det like stramt og blafrefritt som Keb Endurance...

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet (endret)
5 hours ago, sneakyowl said:

Myggnetting-ytterdørene høres ut som er av samme type som i Keb Endurance-teltet jeg har. Hadde den "solide" døren sine glidelåsdragere vært mer tilgjengelige med myggnett-døra igjen hadde de vært litt mer anvendelige for finjustering av ventilasjon, ellers virker det som om myggnett-ytterdørene i Keb-serien er der bare fordi "de kan" og ikke nødvendigvis fordi det er så passende for modellen som er siktet inn mot vinterbruk.

Tja, uten at jeg eksperimenterte spesifikt med dette, så mener jeg at det lar seg gjøre fra innsiden- men man må jo da først åpne myggnetting-døre for å komme til "solid" delen. Såkan mam sette den på "gløtt" - enten oppe eller nede, før en drar igjen myggnettingen. Jeg tenker hovedgevinsten ligger i at en kan ha yttertelt-myggnettingen igjen og innerteltdørene helt åpne uten å få så mange flyvende gjester inn. Det gjør jo noe med romslighetsfølelsen.

Et ord om farger: kombinasjonen blå ytterduk og grågrønn(?) innerduk viste seg å gi et veldig behagelig og relativt "nøytralt" lys inni teltet, i motsetning til hva f.eks. rød/gule materialer erfaringsmessig har gitt.

Endret av DFM62
  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.