Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg har arva ei noko medtatt Toz salongrifle (22. long) og er i gang med å ruste opp våpenet med formål om å jakte fjellrype, først og fremst på ski i januar og februar. Børsa treng eit nytt kikkertsikte. Sjølv er eg haglemann utan erfaring med riflejakt og dertil eigna utstyr, men børsemakaren meiner at eit sikte med forstørring 3 til 9 gonger vil duge samt 32 til 40 mm opning foran er nok. Om nokon kan tipse meg vidare herifrå, blir eg særs glad!

Annonse
Skrevet

Noe å tenke på er jo parrallaksefeil (retikkelet/trådkorset flytter plass avhengig av hvor øyet ditt er plassert, selv om rifla står i ro). På de fleste kikkerter er ikke dette justerbart, og kikkerten er stilt inn så den er nøytral på 100 m avstand. 22. LR vil ikke ha rekkevidde over så veldig mye mer enn 50-60 m, og man skyter gjerne på små mål. 

Enkelte kikkerter kommer i egen "rimfire"-modell som gjerne har parallakse stilt inn for 50 m eller noe sånt. Leupold har noen slike modeller, men de koster rundt 5000 kr nytt som er i drøyeste laget for ei salongrifle vil jeg si. 

Skrevet
borgern skrev (1 time siden):

Jeg har brukt noe ala denne. https://www.bmwear.no/produkt/optikk/kikkertsikte/hawke/hawke-vantage-ir-3-9x40-mil-dot

Mitt er mange år så det er ikke i salg lengre. Synes ikke det trenger være altfor dyrt på salong. Kikkert trenger ikke motstå så mye rekyl som på større rifler bl.a. 
Hvilke type retikkel du ønsker må du tenke litt på selv. 

Til formålet TS skildrer er jeg helt uenig.
Ryper er små mål og gir generelt lite kontrast, men i vinterdrakt på hvit snø er god optikk enda viktigere for å få øye på fuglen. Lysforholdene på fjellet kan også være vanskelige, litt ekkelt motlys i en billigkikkert = ødelagt sjanse. 

Jeg har ikke jaktet mye med billige kikkertsikter, og det er det en grunn til. Knapt noe jaktutstyr du får så mye tilbake for å legge i ekstra penger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.