Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal reise og krysse Hardangervidda på tvers nå om noen dager. Blir der i nesten 10 dager. Er meldt regn hele turen, nesten konstant. Noen av dagene er det opp imot 26mm nedbørz med 9 m/s vind og 6 grader på dagen. Og 3-6 grader på natta..

Er Nordmarka Comfort v soveposen nok her ? Er T-Limit på +6 grader. Ble mye mer regn og værtung tur enn jeg trodde/planla for...

Annonse
Skrevet
34 minutes ago, Ludden said:

Nei. Det vil bli ukomfortabelt i beste fall, farlig i verste. Vil sterkt anbefale en bedre pose!

Mhm. Har den å velge mellom, eller Sarek vinter V, med T-Limit på -10...

Skrevet

Da er jo problemet løst. Du vil heller ha sju grader å gå på i forhold til T-comf en å dra på tur der du du i utgangspunktet går ut i fra å mangle like mange grader.

• Liker 2
Skrevet
13 minutes ago, Ludden said:

Da er jo problemet løst. Du vil heller ha sju grader å gå på i forhold til T-comf en å dra på tur der du du i utgangspunktet går ut i fra å mangle like mange grader.

Helt enig. Men er et problem da, sekken er smekkfull nå som det er og den andre soveposen er 1 kg tyngre. Tror ikke jeg for plass selv om jeg komprimerer den kraftig...

Skrevet
7 minutes ago, LitekH said:

Når man er sliten, sulten og alt er fuktig. Da er det godt å vite at man har en varm og god sovepose,  man kan krype nedi.

Yes. Tror bare jeg ikke får den med i sekken..

Skrevet (endret)

Om du har vatt/ dunjakke og bukse hjelper det på. Dun bukse og jakke kan veie halvkiloen.

Silkelaken issolerer med 5-6 grader og veier 100g.

Vind suger ut varme fra innertelt(får håpe du ikke har så mye mesh)...da kan en bivuakpose hjelpe. En med pustende membran veier ca 300g. 100g om du har en nødbivuak-foliepose å ha innerst.

Endret av Myriameter
Skrevet

Ta -10 posen

Og sørg for en vanntett pakkpose å ha den i i sekken. 

Som de nevner over så er det en ting man ønsker på slutten av dager med vandring i slikt vær og det er et tørt ig varmt sted å overnatte. I Finnmark bruker jeg -6 pose til alt som foregår om sommeren med mindre det er meldt tropevarme. 

• Kjell Iver endret tittelen til Valg av sovepose på Hardangervidda nå
Skrevet

Takk for svar folkens... Jeg ser jo på værmeldingen, og det er meldt nesten 30mm nedbør og nesten 10 m/s vind og 6 grader noen av de dagene. Er vått og grått hele turen uten sol meldt, er det forsvarlig å gå her da ? Hvordan skal man evt tørke ting, fiske osv. Noen råd?

Skrevet

Blir jo sannsynligvis ikke noe veldig kosetid med fisking og bading og filming i de værforholdene som er nå. Har vært ute i hardt vær før, og har blitt veldig fokus bare på å nå målet, og ikke nyte naturen. Blir mye tåke, regn, vind og kulde. Så endte opp med å forskyve turen til midten av Juli neste år. Og heller loffe en uke på Hardangervidda sørøst og oppover forbi helberghytta, litt mildere vær der.

Håper jeg ikke angrer på det. Men virker som værforhold rundt Stavali hytta og Sandhaug hytta, de områdene jeg skal gå... Virker som det er regn konstant der de neste ukene meldt...

• Liker 1
Skrevet

Det er en del åpne steinbuer og koier på Hardangervidda. Sjekk litt om det er slike i området du skal. Det er gull å kunne ta ei natt eller noen timer på dagen under tett tak. 

• Liker 1
Skrevet

Selv om det er meldt konstant regn på vidda kommer det i byger, så helt konstant er det nok ikke. Lurt å ha margin å gå på på posen når man skal være ute en stund. Posen jeg bruker mest har en komfort på omtrent -6, da er jeg trygg og fornøyd så lenge det ikke går langt under null. Har også eksperimentert med for tynn pose, sove i alle klærne og gjøre situps i teltet om natten. Ville heller hatt en varm nok pose. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.