Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til tur på Hardangervidda telt eller hytte til hytte

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei 

Jeg har mulighet til å bruke opp til10 dagers på fjelltur.  Hadde tenkt meg Hardangervidda  og da gjerne fra A-B feks.

Dyranut og nedover mot Rjukan eller andre ruter. Rundtur kan også være aktuelt. Ser også at vidda på langs er anbefalt som vintertur. 

Jeg  hadde opprinnelig tenkt å benytte mitt nye enmanns-telt og takle fjellet på egenhånd.

Har ikke gått med telt i fjellet før, og det er mange år siden jeg gikk fra hytte til hytte.  

Sekken blir ca 9 kg for sovesystemet og før resten nødvendig legges i.

Har blitt anbefalt å droppe teltingen og i stedet gå fra i hytte til hytte. 

Jeg er gjennomsnittlig utholdende for alderen, men ikke særlig sterk. Uten telt kunne jeg kanskje prøvd på en lengre tur. Evt med hviledag. 

Anbefaler dere foresten gåstaver på fjellet?

Har dere noe forslag til hvor jeg kan legge ruta for en fin tur på vidda? 

Takknemlig for om dere har tid til å svare. 

Endret av Hoppe
stort tomt felt etter skrivingen, har krympet feltet
Annonse
Skrevet

Anbefaler heller telt enn hytte til hytte ;) Selvfølgelig helt subjektivt... Med erfaringsgrunnlaget i bakhodet her er det sikkert ikke dumt å likevel følge stinettverket til DNT som tar deg fra hytte til hytte. Da kan du bestemme selv om du vil telte eller ta inn på hytte - Eller ligge i telt utenfor hyttene og likevel nyte noen av godene på de betjente hyttene som f.eks. en pils, middag, frokost osv.

Med 10 dager til rådighet har du god tid over Hardangervidda uten for lange dagsetapper. Den "vanlige" ruta går fra Finse til Haukeliseter, begge to kan nås enkelt med kollektivtransport.

Gåstaver kan være fint det, men absolutt ikke noe man må ha. I lett terreng, som over mye av Hardangervidda synes jeg det blir for masete når man holder en litt høyere fart. I mye kuppert og bratt terreng, og ved elvekryssinger synes jeg én stav har ganske stor nytte for seg for støtten. To blir mer for å "powerwalke" imo.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.