Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå satt av en snau uke for å vandre rundt i Lahko nasjonalpark. Planen er ikke alt for lange dagsetapper, med regelmessige fiske- og foto-pauser. Stikkordet er rekreasjon - samt og få oppleve et område jeg aldri har vært i før. Jeg har tidligere tilbragt en del tid i andre nasjonalparker i "området"; hhv Saltfjellet-Svartisen og Junkerdal. Jeg har noen spørsmål til tips; dersom noen er kjent i området rundt Lahko / Glomfjellet.

1) Jeg kommer med fly til Bodø, og tenker grunnet turens varighet i utgangspunktet ikke å leie bil. Hvordan er mulighetene for å "reise kollektivt" til en tur i nasjonalparken? Ser at det er en buss 200 som går flere ganger daglig til Glomfjord. 

2) Gitt at kollektivtransporten går til Glomfjord, er dette et OK utgangspunkt for en rundtur i nasjonalparken? Ser på kartet at det går sti fra toppen av slalombakken som kan følges til Øvre Glomvannet - og videre innover i fjellet. Eller er det et "must" å starte turen fra Storglomvassdammen? Her går det vel ikke buss? Eller finnes det andre startsteder som er OK utgangspunkt med kollektivtransport?

3) Hvordan er fisket i området?

Annonse
Skrevet

1. Det går buss til Glomfjord. Det er jo et stykke derfra opp til Láhko, men du kommer ikke nærmere med kollektivt ser jeg. 

2. Det er et stykke fra Glomfjord til Láhko.  Synd ikke bussen stopper på Fykan, for da kunne du fulgt rørgata opp til Papphuset ("ny" DNT hytte). Derfra er det fint å gå en rundtur i nasjonalparken. De aller fleste starter ved Storglomvatnet eller Namnlausvatnet (litt lengre ned). Eventuelt fra Langvatnet opp fra Sundsfjord, men dit er det enda lengre inn fra Kystriksveien/kollektivforbindelse.

3. Fisket.. Ja nei, hva skal man si? I Norgestoppen?

Skrevet

Takk for tilbakemeldingen! 

Det er da slik jeg forstår det mulig, om enn litt knotete å ta rundturen fra Glomfjord, med utgangspunkt buss. Et  muligens bedre alternativ kan kanskje være å hoppe av bussen på Ørnes, og ta taxi videre til Storglomvatnet? Turen på 3 mil vil vel koste litt - men antakelig ikke mer enn at det bør være vel verdt pengene.

Ser da for meg at et mulig alternativ kan være: tur fra Storglomvatnet - til Glomfjord. Og buss tilbake fra Glomfjord. 

Fisket høres for øvrig forlokkende ut👍 

Skrevet (endret)

Det er kortere fra Glomfjord til Storglomvatnet, så anbefaler at du tar bussen dit. Eventuelt at du tar taxi fra Glomfjord til Fykan. Derfra går du "Rallarmarsjen" :) Blir  noen høydemeter, men du slipper unna med en timinutters taxitur, istedenfor en halvtime.

Screenshot_20250721_162114_Norgeskartfriluftsliv(Outdoors).jpg.1f74f4bad89c7c7b7b5787d0f9afb91d.jpg

https://ut.no/kart/tur/1112181203/glomfjord-rallarstia#11/66.7929/14.0038

Endret av ingen87

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.