Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fiske fra packraft var ikke så silkemykt som jeg hadde sett for meg. Det blir litt ekstra plundring, særlig hvis det er litt vind. 

I går støtte jeg på en ny problemstilling. Når man har montert sekken i front, hvor gjør man av fisken? I mitt tilfelle ble den liggende oppi håven, i fanget, mens jeg løsnet krok og avlivet den. Dette førte til at jeg ble veldig våt, samtidig som at jeg følte at jeg ble fryktelig tilgrisa med fiskeslim. 

Nå er kanskje ryggsekken montert veldig langt bak, men fant en god festeanordning på denne måten. Kanskje burde jeg hatt sekken lengre frem i baugen, for å få mer armrom foran meg til å hamle opp med eventuell fisk? 

20250707_201025.thumb.jpg.137a9834c27ffddf3f49268d118a0a10.jpg

Bildet ble så som så..

Annonse
Skrevet (endret)

Ja, men blir den ikke veldig topptung å bære? Synes den ble veldig behagelig å bære når jeg fikk sekken litt opp på packraften? Må også sies at dette er en Osprey Atmos 60L, så sekken i seg selv er ganske liten, og at packraften er en Kipara Javri med fast trekk

Kunne kanskje snudd den 90 grader ja. Hadde jeg visst at jeg skulle fiske såpass lenge som jeg gjorde, hadde jeg nok satt sekken på land.. men det ble "litt til" i to timer 😛 

Endret av ingen87
Skrevet

Jeg brukte en trollhetta 95l sekk på javri 235. Vi er kanskje forskjellige, men å flytte på sekken for å fiske og får å bære er en smal sak tenker jeg :P Enig at det er mere behagelig å bære ja men tar jo ikke lang tid å flytte litt på den ;)

Skrevet (endret)

Jeg knotet litt med å få den festet på en god måte, så når jeg først fant en god festeanordning, så beholdt jeg den bare slik. Hadde vært enklere med Recon Packen det jeg har mange festepunkter. Men innser jo at jeg burde gjort mer for å lage den plassen jeg trenger. 

Endret av ingen87
Skrevet (endret)
7 hours ago, fjellræv said:

Jeg fester den så langt fram jeg kan, så kan du kanskje snu den 90 grader?

Noe av tanken med å ha den fremme slik er jo at man kan gå i land, ta på seg sekken og så bærer man packraften på ryggen. Mister litt av den muligheten hvis man monterer på en annen måte. Det er også rett frem som jeg føler gir mest stabilitet. 

Men kort fortalt, dette er en av mange årsaker til at jeg bruker packraftene mine lite. Den beste løsningen er å ha med seg håv. Men da blir often den våte håven liggende i fanget ditt i stedet. 

Fullt  sprayskirt og sekken litt lenger fremme vil hjelpe. Men igjen, da plasker fisken rundt i sprayskirt og kan gjerne komme seg av kroken samt falle tilbake i vannet. 

Jeg fisket mye fra packraft for noen år siden når jeg ødela kneet, nå fisker jeg mest fra land igjen. 

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har med en pose som jeg har mellom beina. Legger fisken i den. Sekken er lagt på tvers foran og stanga har jeg stikkende ut skrått bakover. Da er jeg fri til å padle, og har mye rom rundt bena til å legge fisk og utstyr. 

• Liker 1
Skrevet

På våre Kipara char har vi hatt gode erfaringer med å legge stangtube eller vandrestaver på tvers av packraften før vi legger sekken oppå og stropper den fast. Dermed blir ikke spraycover presset ned mot fanget når man padler, og man får bedre plass til fiskeveske, pose med fisk etc. 

Har også i enkelte tilfeller brukt et tynt tau med en liten karabinkrok i ene enden og en løkke i den andre festet bak på packraften, der løkka tres gjennom gjellene på fisken og tilbake til karabinkroken, og fisken får henge på slep i vannet rett nedfor ripa.

87410D43-863F-4017-9C9A-D8BF187749E6.jpeg

• Takk 1
Skrevet

Om man har spruttrekk er jo det nærmeste et perfekt sted å håndtere fisk. Og skal man sette ut fisken kan man fukte det litt først. Spruttekket er også en fin «snørekurv» om man fisker med flue. Den fisken man vil ta vare på kan man legge i en pose under trekket. 

• Liker 1
Skrevet

Har en hyssingstump med en liten karabinkrok i hver ende festet på siden og klipser fisken på der. Prøver å unngå fiskesøl oppi packraften.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.