Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

I ett år har jeg nå jevnling postet turvideoer på YouTube. En opptelling viser at jeg siden 6. mai 2024 har lagt ut 44 videoer, der de fleste av disse er turvideoer. Så hva har jeg lært i løpet av dette året? Først og fremst: YouTube er ikke enkelt. Hvis du ser for deg tusenvis av abonnenter og hundretusener av visninger i løpet av kort tid, så er sjansen stor for at du blir skuffet. Her er det egentlig bare å gå inn med lave forventninger og ta det som det kommer. Det viktigste er at man trives med det man gjør.

Selv om du følger rådene som alle "eksperter" gir, med gode titler og tumbnails, utfyllende beskrivelser og godt innhold, så er det ingen garanti for at du vil lykkes. Men plutselig ut av ingenting, så er det en video som fanges opp av algoritmene, og får tusenvis av visninger og mange nye abonnenter. Men hvilken video det er som slår an, er etter min erfaring umulig å spå. Personlig så lager jeg videoer uten tale, såkalt silent hiking, der jeg prøver å vektlegge lyd og bilde. Det er en stil jeg er komfortabel med, og som jeg vil fortsette med.

Det fine med å lage videoer, er at man stadig lærer noe nytt. Både hvordan fotoutstyret virker, hvordan man skal få det beste ut av utstyret man har, og ikke minst lære seg nye knep innen redigering av bilde og lyd. Og er det noe man lurer på, så har man jo YouTube!

Personlig har jeg et prosjekt der jeg sover ute minst en gang i uka, noe jeg nå har gjort i 142 uker. Det gjør at jeg er "nødt" til å dra ut, der man mange ganger heller hadde blitt liggende på sofaen uten dette prosjektet. Det har også gjort at jeg regelmessig har blitt å lage videoer. Nå bor jeg sånn til at det er kort vei ut i naturen og flere av videoene har blitt laget rett opp i skogen her. Det har også gjort at det har vært lettere å ta med seg fotoutstyret, selv om man ikke alltid har vært så gira på det.

Men når man først har kommet seg ut, så angrer man jo aldri på det etterpå, når man sitter ved bålet og koker morraskaffen!

https://www.youtube.com/@janrolsenfoto

• Liker 1
Annonse
Skrevet
Espen Ørud skrev (8 minutter siden):

Du skulle lagt ut denne tråden i november. Nå har jeg ikke YouTube-tid før til høsten igjen, men setter den på lista til da...

Seinhøsten er en fin tid for sånne ting!

Skrevet

Videoer som bare "tar meg med på tur" uten å selge meg noe eller forklare hvordan alt fungerer er det som resonerer best her. Desverre er YouTube blitt som podcaster for meg. Det er for mange jeg følger og gjerne skulle holdt meg oppdatert på, men tiden strekker sjeldent til så det blir mer til en tilfeldig titt her og der i blant.

Jeg følger kanalen din fra før, og synes innholdet treffer ganske bra på behagelig ikke-noe-mas innhold!

Jeg kan relatere til det med å sette seg konkrete mål. Jeg har i de siste årene hatt og har et lignende mål med å ha minst 50 utenetter i året. Noen ganger drar man på tur selv om man kunne trengt en helg på sofaen eller gjort andre sosiale ting, men til syvende og sist er man som oftest glad for at man klarte å komme seg ut. Man "måtte" det jo uansett :D

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.