Gå til innhold
  • Bli medlem

Slapp dagens ungdom!


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

Med den økonomiske situasjonen vi har i dag, så er det ikke så rart at kostholdet blandt ungdom er dårlig. Vi har elever på vår skole som daglig bruker 50-100 kr. i kantina. Matpakke er det skjelden vi ser. Jo mer penger foreldrene har, jo mer drypper på barna. I tilegg har mange av ungdommene i den alderen jobb ved siden av skole.

18-19- åringer tenker stort sett ikke lenger enn til nesa(meg innkludert på den alderen). Hadde jeg hatt råd til å kjøpe cola og snop hver dag i den alderen, så hadde jeg gjort det. Jeg hadde et aktivitetsnivå på den tiden som hadde gjort at jeg ikke hadde blitt feit likevel, men sunt er det ikke uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At du kjiver ikke stoler på en du kaller "lokal forsvarsmann på Hamar" (altså fra Vernepliktsverket som sitter på alle data vedr soldater) er jeg forsåvidt ikke overrasket over. Det tilligger en liten andel av befolkningen å ikke ha tiltro til denslags info. Forsåvidt greit det.

Nevnte undersøkelse skulle vel tilsi en vektøkning og fysisk forfall (forventer ikke at du kjiver svelger dette som fakta):

http://www.mil.no/multimedia/archive/00058/HF-oppgave_Anders_Aa_58956a.pdf

Når det gjelder vektøkning blant folket forøvrig finner du masse på nettet hvis du virkelig vil finne det?

Vet ikke om det er av personlige årsaker du tilsynelatende har så positive tanker om landets "helsetilstand" 8)

Når det gjelder statistikk ifm sykeligheten i Norge, vet muligens du også at det ikke finnes.

Personidentifiserbart sykdomsregister opprettes nå i 2007, så det vil nok ta noen år før dette gir god statistikk.

Dog skulle vel økt medikamentbruk, store økte kostnader vedr dette etc ikke tilsi positive tegn i tiden.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5799:0:15,3409:1:0:0:::0:0

Når Hjerte-/karsykdommer inngår i livsstilsykdommer, skulle en vel uten alt for mye fantasi forstå at tobakk, alkohol, dårlig kosthold, overvekt etc er svært avgjørende på "landets helsetilstand".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er ett generelt forfall, men at bildet selvfølgelig er nyansert.

Støtter Håvard og de andre på det.

kjiver : Hva er det SSB måler når du sier at hjerte/karsykdommer går ned, jo de måler de som var i "knallform" i 20 års alderen. Når dagens 20 åringer blir 50-60 kommer dette til å eksplodere igjen. Å ekstrapolere statistikk kan fort bli ball.

Det som kanskje er like interessant er at ungdommen bare er ett speilbilde på samfunnet ellers, og at vi som er 40 åringer nå har økt med 6-7 kg i snitt. Vi begynner å bli en hel nasjon med feitinger, og skillet begynner å bli stort med de som "frislepper" godis inntaket og de som kjører mer moderat linje. Jeg veit ikke svaret, men vi har det komfortabelt og "unner" oss stadig noe ekstra "fordi vi fortjener det"...osv. Det er ikke småtteri som den enkelte av oss må kjempe imot når en ser på de store matidustriene rundt sukker, fett osv, samtidig som info på hva som bra skifter hele tiden. Men kanskje det aller vanskeligste er at mye at det som suger smaker veldig godt, og at vi fra naturens side har smakssanser som idagens samfunn er helt rævkjørt mht hva som er det beste for oss (sukker hmm, fett hmmm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Den store forskjellen slik jeg ser det er de grunnleggende forskjellen på dagens unger og de som var unger for 20-30 år siden.

Før var ikke unger så mye i barnehagen, det vil si at unger var flinkere til å finne på ting selv, og da helst uteaktiviteter. Unger dro mere på besøk til hverandre og kjøring på besøk og slikt var kun i enkelte tilfeller. Var ikke vanlig før med 2 biler i familien.

Ikke var det så mye regler og farlige ting heller.

Klatring i trær, fjell og springing i fjæra var vanlig. Og ikke fullt så farlig som i dag.

Ett annet moment er pc og tv/data spill.

Mye av barnas tid idag går til pc og spill, dette er nokk ikke med på å bedre helsetilstanden heller. Foreldre mener vell generelt også at barnas bruk av pc er av det gode, for pc må man kunne i dagens samfunn.

Er enig til dels at vi har en økning begge veier.

Sportye folk i god form, og tjukkinger med fare for alskens livsstilssykdommer.

Det kan man se på medlemstall i foreninger, antall jegere og alt. Samtidig som man ser antall med sukkersyke og andre livsstilssykdommer øker.

Folk var mere jevne før vil jeg tro, mere fysiske jobber på alle. Mindre maskiner og færre kontorjobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med SRX. Jeg priser meg lykklig for at jeg akkurat misset data alderen. Det vil si det var en i byggefeltet som hadde pc. en 286 til 50 000kr, men det ble smått med spilling på den. Etter skoletid var vi oppslukt med å bygge trehytter, olabiler, uteleker som politi og røver på sykkel og til fots. Cowboy og indianer lekte vi ofte i skogen, og vi elsket å gå på oppdagelsesferder i områder av skogen der vi ikke hadde vært før. Om vinteren var aking og lage snøhuler en vinner. I dag på samme sted er det fremdeles barn, men man ser dem ikke ute 8) Skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bryte sammen og tilstå at jeg hadde mye morro med en Commodore 64 i barneåra. Blei noen timer på den til sammen. Jeg brukte likevel mye mer tid ute, enn inne med den eller fjernsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kanskje er like interessant er at ungdommen bare er ett speilbilde på samfunnet ellers, og at vi som er 40 åringer nå har økt med 6-7 kg i snitt.

En undersøkelse som jeg husker fortalte om en vektøkning for førtiåringer fra en gang på 70-tallet og til i dag på HELE 9 KILO.

Når det gjelder forventet levealder så er dette sammensatt. Den medisinske fremgangen gjør at sykdommer, lidelser og ulykker som man daua av tidligere blir man nå helbredet for slik at levealderen stiger.

Et mer interessant spørsmål er hvor gamle dagens ungdom kommer til å bli. Det var en artikkel i DN for noen år siden fra en øy utenfor Japan der befolkningen skal ha verdens høyeste levealder. Men det ble gjort et poeng av dette gjaldt dagens generasjon av eldre mennesker som har spist mye fisk og ellers hatt en sunn livsførsel. Dagens ungdom derimot spiser fastfood og sitter foran PC'n halve dagen, og man regner med at de ikke vil få like høy levealder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bryte sammen og tilstå at jeg hadde mye morro med en Commodore 64 i barneåra. Blei noen timer på den til sammen. Jeg brukte likevel mye mer tid ute, enn inne med den eller fjernsynet.

Den hadde mange fete spill altså! Var noen i nabolaget vårt også som hadde det, og selv om det ble litt tid med joysticken i henda, var timene med aktiviteter som Alek nevner, adskillig flere. Lurer på hvor mange kvadrat med snøhule vi har gravd gjennom årene?

Det er dette som er den store forskjellen ifht tidligere. Det var ikke så vanlig å "mosjonere" tidligere som det er i dag, likevel blir den fysiske allmenntilstanden dårligere.

Kom til å tenke på min bestefar som bodde i Rogne i Øystre Slidre. Han trente aldri, men fikk av legen høre at han hadde et hjertet som en hest. Ikke rart, for han jobbet noen år (rundt 1940) på smelteverket i Øvre Årdal, og bodde altså i Øystre Slidre. Hvordan kom han seg på jobb? Jo, det var sykkel det. Syklet avgårde søndag kveld (12-13 mil) på grusveier med sykkel uten gir, over fjellovergangen Tyin-Årdal, og rett på jobb mandag morgen. Sånn holdt han på noen år. Ellers syklet han mye til Fagernes (ca 20 km èn vei), om det så var 30 minus det. Uten bil kom han seg fra A til B, selv om det tok noe lenger tid. Og treningsturene var det altså lite av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Hadde en Commodore 64, Press play on tape.

En kompis hadde en Commodore 128, det var voldsomme greier.

Etterhvert var det ett par som hadde Amiga var det 500 eller 600 eller 1000 (husker ikke)

Men da hadde jeg vokst ifra det dær.

Var uansett mere ute og lekte enn inne med spill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten vits i å komme med at gjennomsnittlig levealder auker for tida. Det er ikkje ungdommen som dør nå. Det er 68 generasjonen. Og dei hadde 2 glass rødvin til middagen da de var unge, ikkje to liter brus som nå. Når brusgenerasjonen nærme seg pensjonistalderen vil gjennomsnittlig levealder gå ned, dramatisk.

Flott dag i dag forresten. Høytrykk, sol og snø på heia. Kan ikkje bli bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.