Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
gramjeger skrev (3 minutter siden):

Det står ingen ting på Garmin sine sider at du ha en Windows PC for å få full nytte av InReach. Så vidt meg bekjent lager de verken Mac eller Linux klient, men en ok Android- og iOS-app. ...

Jeg fikk følgende svar den gangen:

Sitat

Om man har gjort noen endringer i kontakt listen, så trenger enheten å synkroniseres. 

Vi anbefaler at du følger denne guiden:

Oppdatere inReach-fastvare og synkronisere kontoendringer med inReach Sync. https://support.garmin.com/nb-NO/?faq=Y9KTmc33gk70hJwVn5ErO8

Etter man har synkronisert enheten vil også kontakt listen oppdatere seg. 

Dette skal løse problemet du opplever med at det er "ukjent" som avsender og mottaker. 

Det står MERK: inReach Sync kan ikke installeres på en telefon eller et nettbrett. For kompatible Windows- og Mac-operativsystemer, se - inReach Sync Compatibility.

Jeg vet ikke om InReach Sync og app gjør akkurat det samme? Men for min del måtte jeg bruke Windows.

  • Liker 1
  • 4 uker senere...
Annonse
Skrevet

Inreach Suspend Plan til 0 kr er tilbake! Slik jeg leser det må en hver 12. måned ha et aktivt abonnement som koster noe for å ikke miste kontoen. Supert, Garmin!

  • Takk 2
Skrevet

Sjekket nettopp. Stemmer. Takk for at du gjorde oss oppmersom på dette.

Her er hva Garmin skriver:

inReach Suspend Plan

kr 0,00 per måned 

Sett tjenesteabonnementet på pause uten kostnad i opptil 12 måneder om gangen

Viktig: inReach SOS-funksjonen kommer IKKE til å fungere mens tjenesten er midlertidig stoppet.

Sett satellitt-tjenesten på pause, uten månedlig eller årlig avgift

Ingen satellitttilkobling under pause (dvs. ingen SOS-varsler, meldinger, sporing, vær, osv.)

Opprettholder kontodata, inkludert lagrede LiveTrack™-økter og URL-adresser

Flytt til et aktivt abonnement med satellitttilkobling når som helst, uten reaktiveringsgebyr

Blir automatisk kansellert etter 12 måneder med mindre du flytter til et aktivt abonnement

 

Virkelig gode nyheter. Eneste vi nå må huske er ha ett aktivt abb innen 12 mnd etter suspend

  • Liker 2
Skrevet

Takk for info! Endret til Suspend Plan nå. Aktiverer nok igjen neste måned, men veldig greit å spare noen kroner når jeg ikke bruker den. Antar at GPS biten fortsetter som normalt, så på turer innenfor dekningsområdet blir den nok med i sekken likevell som en ekstra sikkerhet.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

"Ingen satellitttilkobling under pause (dvs. ingen SOS-varsler, meldinger, sporing, vær, osv."

uten en betalt plan er vel inreach bare dødvekt på tur, eller?

Endret av bjornsatre
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tolker det som at den ikke har kontakt med iridium satelittene men at GPS vil fungere som normalt. Kan teste når abonnementet mitt utgår om noen dager.

Endret av Urd
Skrevet
Urd skrev (2 minutter siden):

Jeg tolker det som at den ikke har kontakt med iridium satelittene men at GPS vil fungere som normalt. Kan teste når abonnementet mitt utgår om noen dager.

Iridium satelitter = GPS.

Uten iridium, så ingen tjeneste overhode. 

Skrevet

I see, i så fall blir det dødvekt ja. Jeg trodde det var to separate satelittsystemer. Uansett, supert å kunne pause når den ikke er i bruk.

Skrevet
2 minutes ago, GrendelRaptor8 said:

Iridium satelitter = GPS.

Uten iridium, så ingen tjeneste overhode. 

Nei - den kobler mot GPS, Galileo og QZSS så navigasjon, lese av koordinater og følge løype opprettet i Garmin Explore skal virke. Iridium er kun for datasending/mottak.

  • Takk 1
Skrevet
Trig8 skrev (1 minutt siden):

Nei - den kobler mot GPS, Galileo og QZSS så navigasjon, lese av koordinater og følge løype opprettet i Garmin Explore skal virke. Iridium er kun for datasending/mottak.

Hmm Har du noe lenke til dette?

  • 2 måneder senere...
Skrevet (endret)

Erfarenhet av Garmin support och Inrech

Den svenska " supporten" gör inte skäl för namnet får hoppas ni i Norge har bättre.

Köpte en ny Garmin 67i kort innan årets tur i Breheimen, jag han ju inte läsa manual och testa gps i fält före resan och tecknade Inrech i princip dagen innan start av resa.

Jag hade problem med en stark signal som kom vid uppstart av enhet detta tog 1 h för "supporten" att försöka lösa men icke de fick mig att göra en total återställning av en helt ny GPS så signalen kan ju återkomma precis när som helst igen.

Sd kortet har jag inte fått att fungera och att kopiera eller länka in några gratis kartor har jag ej heller lyckats med och den karta som ingår är inte bra.

De vill helst sälja extra karta med abonnemangs avtal med månads avgift. 

Filer med namn som den länkade kommer upp i GPS helt utan namn "supporten"säger att den inte har något filnamn men i egenskaper på filtyp i Windows står ju samma text som nedan,vad kan göras för att få namnet i GPS.

Jag hade 12 filer utan namn och GPS letade ej upp den aktuella GPX filen där man var vid start av GPS utan fortsatte på samma hela tiden.fra-grotli-til-skridulaupbu--route(1).gpx

När man ska använda sms så är det ej så många tecken som ingår i varje sms och de tar lång tid att skicka,

vid väderleksprognos så tar det nog ca 5 min före prognosen kommer till GPS fast fri sikt utan tex stenar och bergväggar som stör signal och i tält eller ute.

De räknar ihop sms och väderleksprognoser för att nå de som är gratis eller i billigaste abonnemanget  per st.

Men det största problemet är hur man administrerar abonnemangen det sker i Garmin mesanger ,när du är på tex Svenska hemsidan så har de översatt den till svenska.

Men när du ska teckna abonnemang växlar man till den US sidan med engelsk text där du kanske med lite bristande Engelska ej förstår de juridiska orden.

För att en ändring i abonnemangsplan eller för pausering så ska detta ske i flera steg och missar du det sista steget så löper det på och du har även tvingats att uppge säkerhetskod på kortet så de kan dra räkningar direkt utan ditt godkännande nästa månad.

Och några alternativ till Garmin som ev är billigare eller bättre har jag ej hittat om man ej söker för marint bruk. 

Slutsats är ju att Garmin Produkterna inte är användar vänliga  och att abonnemangen är svåra att förstå och administrera  och att kunden får ta konsekvenser vid fel och några upp uppgörelser/kompensationer vid missförstånd görs inte.

 

Endret av Håkan S

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.