GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Nordmarka kan tas i alle retninger. Det er sÄ mange vann som ligger tett. 

Jeg har hatt flere varianter, enten med base ett sted og padla og utforsket ting Ä land, eller gjennompadling. 

Man kan, som jeg gjorde i sommer f.eks ta buss+taxi opp til Damtjern. StorfÄtan (ta med seg Loka og VesleflÄtan, Skamrek Nordre og SÞndre Heggelivann. 

Fra VesleflÄtan kan man komme seg ned til Svarten, og enten opp til Sandungen eller over til Fyllingene. 

Man kan Langevann (ta med TrehÞrningen og Elvannet) Helgeren, S og L GÞrja, Fortjern og BjÞrnsjÞen, Fyllingene og gÄ ned til SÞrkedalen. Eller man kan komme seg over KalvsjÞen og gÄ ned til Øyungen. 

Har ikke fÄtt vÊrt pÄ Fyllingene enda, siden jeg er sÄ mye rundt over alt bÄde til lands (til fots og pÄ hjul) og til vanns bÄde fjord, elv og vann, at jeg fÄr ikke gjort alt jeg vil. 

Og selv Østmarka har jo mange muligheter en den klassiske Losby-ruta som alle padler. 

Selv hadde jeg helgetur nÄ, HalsjÞen (fÞrste natt der rett fra jobb)-Drettvann-RÞyrivann ned til Kroktjern, over til BÞrtervanna (natt to). Litt ustabil vÊrmelding, og mangel pÄ dekning, sÄ ble ikke helt som planlagt, sÄ endte opp med Ä gÄ tilbake til RÞyrivann, opp igjen til GeitsjÞen, liten avstikker pÄ Morterudvann og tilbake, inn til nord-Þstre krok pÄ MÞnevann, og gikk til LÞrenskog kirke. 

Har tidligere tatt Losby-ruta + Grinderen til BÞrtervanna. Og er man der, er det jo ikke langt over til RaudsjÞen og MosjÞen. 

Bare fantasien setter grenser. Jeg liker ogsÄ fÄ med meg ting pÄ land pÄ bÄtturer. Som da jeg tok meg fra Damtjern til S. Heggelivann, Da hadde jeg en natt pÄ StorflÄtan med dagstur pÄ VesleflÄtan og Loka etter at camp var satt opp. 

Dag to var jeg pÄ Skamrek, utforska Nordre Heggelivann, og et par topper der og ved Skamrek, og litt utforsk av en Þy Ä SÞndre pÄ siste dag, og et en topp og et ar gamle KM-poster pÄ vei ned til SÞrkedalen. 

Kan godt dele mer detaljert privat om det er Þnskelig. 

• Liker 2
  • Takk 1
Skrevet

Mange gode forslag her. De fleste av turene egner seg ogsÄ med kano eller kajakk og man bÞr da ha med tralle. 

Skrevet
1 hour ago, DenGladeVandrer said:

Nordmarka kan tas i alle retninger. Det er sÄ mange vann som ligger tett. 

Jeg har hatt flere varianter, enten med base ett sted og padla og utforsket ting Ä land, eller gjennompadling. 

Man kan, som jeg gjorde i sommer f.eks ta buss+taxi opp til Damtjern. StorfÄtan (ta med seg Loka og VesleflÄtan, Skamrek Nordre og SÞndre Heggelivann. 

Fra VesleflÄtan kan man komme seg ned til Svarten, og enten opp til Sandungen eller over til Fyllingene. 

Man kan Langevann (ta med TrehÞrningen og Elvannet) Helgeren, S og L GÞrja, Fortjern og BjÞrnsjÞen, Fyllingene og gÄ ned til SÞrkedalen. Eller man kan komme seg over KalvsjÞen og gÄ ned til Øyungen. 

Har ikke fÄtt vÊrt pÄ Fyllingene enda, siden jeg er sÄ mye rundt over alt bÄde til lands (til fots og pÄ hjul) og til vanns bÄde fjord, elv og vann, at jeg fÄr ikke gjort alt jeg vil. 

Og selv Østmarka har jo mange muligheter en den klassiske Losby-ruta som alle padler. 

Selv hadde jeg helgetur nÄ, HalsjÞen (fÞrste natt der rett fra jobb)-Drettvann-RÞyrivann ned til Kroktjern, over til BÞrtervanna (natt to). Litt ustabil vÊrmelding, og mangel pÄ dekning, sÄ ble ikke helt som planlagt, sÄ endte opp med Ä gÄ tilbake til RÞyrivann, opp igjen til GeitsjÞen, liten avstikker pÄ Morterudvann og tilbake, inn til nord-Þstre krok pÄ MÞnevann, og gikk til LÞrenskog kirke. 

Har tidligere tatt Losby-ruta + Grinderen til BÞrtervanna. Og er man der, er det jo ikke langt over til RaudsjÞen og MosjÞen. 

Bare fantasien setter grenser. Jeg liker ogsÄ fÄ med meg ting pÄ land pÄ bÄtturer. Som da jeg tok meg fra Damtjern til S. Heggelivann, Da hadde jeg en natt pÄ StorflÄtan med dagstur pÄ VesleflÄtan og Loka etter at camp var satt opp. 

Dag to var jeg pÄ Skamrek, utforska Nordre Heggelivann, og et par topper der og ved Skamrek, og litt utforsk av en Þy Ä SÞndre pÄ siste dag, og et en topp og et ar gamle KM-poster pÄ vei ned til SÞrkedalen. 

Kan godt dele mer detaljert privat om det er Þnskelig. 

konge forslag! konklusjon: jeg er ennÄ ikke ferdig med marka! 
hva med noen elvelÞp, kynna? men den er litt kort? 
padlet en del elver i sydsverige da jeg bodde i kÞben saver det litt! 

Skrevet (endret)

Ja, det er uendelig med muligheter i alle retninger, bÄde A-B eller en runde. En fin runde med enkel tilgang kan vÊre fra buss/tog til Hakadal, gÄ ca 5 km, opp til Elvannet, og padle seg mot klokka mot Hakloa, og gjennom BjÞrnsjÞen-Fortjern-GÞrjene-Helgeren-Langvannet...

NÄr det gjelder Kynna.. Vi har hytte ved HolsjÞen (like nedenfor Kynnbrua), vÊrt veldig lite der de siste 10 Ära, stort sett en gang om sommeren pÄ familietreff. Men har da ved to anledninger kommet padlene. Da er det tog til Hamar, buss til Elverum, og taxi opp til vestsiden av LisjÞen like ved SÞrskogbygda. Padla til stranda pÄ Þstisiden, og bÄret bÄten ned mot Storbekkoset, fÞrste gang, 21 var vel,  var det lite vann, sÄ mye ut og inn og vassing. Tok bÄten opp, og gikk nesten ned til KynnsjÞen, og palda siste bit ned. Campa der, og loffa litt rundt, og videre ned neste dag. MÄ bÊre over Þvre Kynndam, og Þverste del av SilkÄa ned mot SilkesjÞen var steinete og mye subbing. Fra SilkesjÞen til nedre Kynndam er det fint. Tok fra hytta til nedre dam som en dagstur, og gikk opp langs veien. Tok samme tur i 22 ogsÄ, men klok fra gangen fÞr, bar jeg ned til nesten KynnsjÞen, Hadde pÄ den turen dagstur med fattern (har to bÄter), fra campeplassen helt nord i KynnsjÞen og ned til hytta. Lite vann da ogsÄ, men med kun enkel lunsj som oppakking, var raftebiten ned mot SilkesjÞen ganske grei.

Om du ikke tenker overnatting er er Glomma en fin elv. Tog/buss til Skarnes/Årnes/RĂ„nsfoss/SĂžrumsand og ned til Fetsund. Nitelva fra Bjertnestangen til LillestrĂžm. Vorma fra Eidsvoll til Årnes (bĂŠre ved Svanfoss sluser)

Det er ogsĂ„ kurant Ă„ ende tur ved Årnestangen i RĂŠlingen, eller pĂ„ spissen av Nordre Øyeren  nat.res. 

Langen til VÄg i SÞrmarka, (buss til Bru, padle til Vik (Esso) og busse hjem).

Forrige sÞndag, hadde jeg dagstur, tog til Harestua, padla opp sÄ langt det gikk pÄ begge tilsigselvene/bekkene i nordenden, ned og liten runde pÄ Vesle Skillingen, og sÄ ut igjen og over til Store Skillingen, tilbake igjen og pÄ Strykenvannet og avslutta pÄ Strekan, og gikk langs RV4 ned til avkjÞringa til Varpe og bussa fra Kongskog. (Hakadalselva er litt for rÞff Ä ta alene for meg, men har gÄtt litt langs den, og ble inspirert til en stÞrre utforsking) Og selve padlinga skal jeg utvide pÄ en overnattingstur senere med Ä gÄ opp til Gjerdingen, TverrsjÞen og opp til Mylla og gÄ ned til Grua f.eks) 

Dette er bare en liten brÞkdel av steder  jeg ferdes og har ferdet siden jeg kjÞpte min elskede* pÄ tampen av 2020 sesongen. (har hatt andre bÄde dags og overnattinger lengre vekk)

Kunne skrevet like mye om mine turer pÄ Indre Oslofjord ogsÄ. 

*= bÄt

Endret av DenGladeVandrer
Skrevet (endret)

Og hvordan kunne jeg glemme ❀RomeriksĂ„sene❀. 

Ikke sĂ„ mye variasjon der, og de store vanna i Hakkim-hĂžgget og RĂ„sjĂžen/RĂ„bjĂžrn kan man ikke ferdes. (Fearnly-regler)...Fikk smertelig erfare det for et par Ă„r siden. Gikk opp til Lauvtangen, slo opp camp, og skulle ta en dagstur pĂ„ Vrangen og Tvekjelleren m.m, men fikk da beskjed at medbragt bĂ„t er ikke tillat i Fearnly sin skog. SĂ„ mĂ„tte pakke sammen og pĂ„ Vrangen og gĂ„ tilbake. Ikke noe skilter ved vannet, eller pĂ„ stien opp, kun ved bommen borta for golfbanen pĂ„ Ås GĂ„rd. 

Men "tre-menningene" og Buvtn i GjermÄ Stor og DjupÞyungen.... MAGISK. Der har jeg bÄde hatt dags og kÞye-padling. Da anbefales bÊring fra Gjerdrumsgjermenning til Mygruvefossen. PrÞvde meg pÄ ferden ned fra LÞvstadtjernet og  fikk rift i bunn hÞsten 22 like fÞr Myrgruvefossen. grei vannfÞring.. men ikke ideelt med full oppakking (dagstur). PrÞvde tidlig i sommer... for lite vann.. sÄ gikk fra der skilÞypa krysser like nedenfor tjernet

Kunne fylt ut et par (minst) telefonkataloger med tips og opplevelser fra fire sesonger med padlingđŸ€©

Endret av DenGladeVandrer
  • Liker 1
Skrevet
23 hours ago, DenGladeVandrer said:

Ikke sĂ„ mye variasjon der, og de store vanna i Hakkim-hĂžgget og RĂ„sjĂžen/RĂ„bjĂžrn kan man ikke ferdes. (Fearnly-regler)...Fikk smertelig erfare det for et par Ă„r siden. Gikk opp til Lauvtangen, slo opp camp, og skulle ta en dagstur pĂ„ Vrangen og Tvekjelleren m.m, men fikk da beskjed at medbragt bĂ„t er ikke tillat i Fearnly sin skog. SĂ„ mĂ„tte pakke sammen og pĂ„ Vrangen og gĂ„ tilbake. Ikke noe skilter ved vannet, eller pĂ„ stien opp, kun ved bommen borta for golfbanen pĂ„ Ås GĂ„rd. 

Men "tre-menningene" og Buvtn i GjermÄ Stor og DjupÞyungen.... MAGISK. Der har jeg bÄde hatt dags og kÞye-padling. Da anbefales bÊring fra Gjerdrumsgjermenning til Mygruvefossen. PrÞvde meg pÄ ferden ned fra LÞvstadtjernet og  fikk rift i bunn hÞsten 22 like fÞr Myrgruvefossen. grei vannfÞring.. men ikke ideelt med full oppakking (dagstur). PrÞvde tidlig i sommer... for lite vann.. sÄ gikk fra der skilÞypa krysser like nedenfor tjernet

Kunne fylt ut et par (minst) telefonkataloger med tips og opplevelser fra fire sesonger med padlingđŸ€©

tusen tusnen takk for alle forslagene! her er det en del Ä tygge pÄ! hÄper jeg nÄr noen flere helgeturer fÞr det blir kaldt!

men skal ned til spania nÄ og pladle rundt cadaques i 27 grader blir diiiiigg! 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, DenGladeVandrer said:

Bare hyggelig. God tur. 

Vil du ha lignende tips for sykkel, fot, ski eller trugeturer i radius av et par timer fra Oslo har jeg MYE pĂ„ hjertet (kanskje for mye?)đŸ€Ș. 

kan aldri bli for mye tips!
sykler MTB mest selv nÄr jeg ikke har fot smerter (derav packraft) og der har jeg stÄlkontroll pÄ hva som skal sykles! (https://mtbmap.no/#11/59.9433/10.7621)

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
DenGladeVandrer skrev (PĂ„ 11.9.2024 den 15.29):

Tull, ferdsel pÄ vassdrag er ein del av allemannsretten. Det vil sei at du kan ferdast fritt med packraft, kano, bÄt utan motor med meir pÄ alle vatn. Unntaket er der det er forskrift om ferdselsforbod grunna til dÞmes drikkevatn eller det ligg fÞre bestemmelser knytt til vern av natur. Uansett skal ferdselsforbod stadfestast i lov eller forskrift. Grunneiger kan ikkje nedlegge noko forbod om at bÄt ikkje kan brukast.

Her stÄr det meir:

https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/friluftsliv/friluftsliv-og-allemannsretten/bruke-bat-og-kajakk/

• Liker 1
Skrevet
josteink skrev (6 timer siden):

Tull, ferdsel pÄ vassdrag er ein del av allemannsretten. Det vil sei at du kan ferdast fritt med packraft, kano, bÄt utan motor med meir pÄ alle vatn. Unntaket er der det er forskrift om ferdselsforbod grunna til dÞmes drikkevatn eller det ligg fÞre bestemmelser knytt til vern av natur. Uansett skal ferdselsforbod stadfestast i lov eller forskrift. Grunneiger kan ikkje nedlegge noko forbod om at bÄt ikkje kan brukast.

Her stÄr det meir:

https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/friluftsliv/friluftsliv-og-allemannsretten/bruke-bat-og-kajakk/

Jeg fikk i hvert fall beskjed om at jeg ikke fikk lov, og mÄtte pakke sammen, og det stÄr som sagt skilt nede ved Aas GÄrd. 

Jeg har nÄ sendt en henvendelse til noen jeg hÄper kan gi meg svar. Og om det viser seg at jeg med loven i hÄnd kan padle der, er jo det en av tidenes beste gaver. 

Skrevet

NÄ har ikke jeg sett det skiltet, men jeg vet at det er ganske strengt med fiske fra bÄt pÄ RomeriksÄsene (kano, kajakk, packraft, bellyboat...). I noen vann er det dog tillatt Ä fiske fra bÄt, for eksempel i RÄbjÞrn som du nevnte at det ikke skulle vÊre tillatt med bÄt. Jeg har aldri hÞrt at det ikke er tillatt Ä ferdes pÄ vann og vassdrag i bÄt uten motor. Jeg har heller ikke sett noen sted at grunneier kan nekte slik ferdsel. Det finnes dog omrÄder med egne forskrifter, men de er jo for det fÞrste ikke laget av grunneier og for det andre vet jeg ikke om noen som hindrer ferdsel med bÄt pÄ RomeriksÄsene.

Loven sier ogsÄ ganske klart at ferdsel i bÄt (kano, etc) uten motor er fritt fram i utmark, sÄ jeg ville personlig bare viftet bort personer som hevder at de har rett til Ä nekte ferdsel pÄ vann og vassdrag med mindre de kan vise til en forskrift for det omrÄdet de nekter ferdselen i. Skogeier Fernleys private meninger er ikke Ä regne for en slik forskrift.

Skrevet
Skogens StĂžnn skrev (PĂ„ 23.9.2024 den 20.59):

Forresten: BjertnessjÞen er vel drikkevannskilde med forbud for bruk av bÄt og telting nÊrmere enn 100 m. Det er dog tillatt Ä fiske der.

Vet om Bjertnes.

Via Nittedalsporten fikk jeg tips om Ă„ hĂžre med Nils Thomas Fearnly. Han svarte dette.

Venter pÄ svar fra J/F. 

Jeg drar ikke opp dit med bÄt igjen fÞr dette er avklart. Jeg er ogsÄ konfliktsky, sÄ det Ä krangle pÄ noe, selv om jeg har rett gidder jeg ikke. 

(Smerter jo litt at jeg ikke har sporlagt alle de aktuelle vanna, kun tre, men overlever)

Screenshot_20240925_150504_Messages.jpg.494af2e7149f8e356fbcc01d5c14cbd0.jpg

Skrevet
DenGladeVandrer skrev (PĂ„ 25.9.2024 den 15.09):

Vet om Bjertnes.

Via Nittedalsporten fikk jeg tips om Ă„ hĂžre med Nils Thomas Fearnly. Han svarte dette.

Venter pÄ svar fra J/F. 

Jeg drar ikke opp dit med bÄt igjen fÞr dette er avklart. Jeg er ogsÄ konfliktsky, sÄ det Ä krangle pÄ noe, selv om jeg har rett gidder jeg ikke. 

(Smerter jo litt at jeg ikke har sporlagt alle de aktuelle vanna, kun tre, men overlever)

Screenshot_20240925_150504_Messages.jpg.494af2e7149f8e356fbcc01d5c14cbd0.jpg

NÄ er det vel slik at Nittedal og Hakkadal fiskeforening ikke har myndighet til Ä tilsidesette loven. Det Äpnes for Ä lage egne forskrifter, men det har heller ikke Nittedal og Hakkadal fiskeforening anledning til Ä gjÞre. De mÄ i sÄ fall vise til en slik forskrift. Det de kan gjÞre er Ä forby deg Ä fiske fra bÄt og bellybÄt (fiske er ikke en rett du har, men noe man mÄ fÄ tillatelse til, for eksempel gjennom kjÞp av fiskekort, og der kan det fÞlge med begrensninger). I tillegg har du plikt til Ä desinfisere bÄt og utstyr hvis det er fare for overfÞring av smitte mellom vassdrag (Forskrift om dyrehelse §17)

Jeg skjÞnner godt at du ikke Þnsker konflikt, og akkurat dette er det en del sÊre mennesker som utnytter (jfr. ulovlig hindring av tilgang til Østmarka via BÞrter). Det er imidlertid eksplisitt forbud mot slike tiltak i Friluftslovens §13 ("Uten sÊrskilt hjemmel er det ikke tillatt Ä sette opp skilt eller pÄ annen mÄte kunngjÞre forbud mot ferdsel, opphold, bading eller hÞsting som er tillatt i denne lov.") SÄ her er det Nittedal og Hakkadal fiskeforening som bryter loven, ikke du (med mindre de altsÄ kan vise til en forskrift som gjelder for det vassdraget de vil nekte deg ferdsel i)

SÄ igjen, du trenger slett ikke Ä ta noen konflikt. Det er bare Ä holde seg for Þrene og gÄ videre. Det er ingen ting de kan gjÞre med det med mindre de kan vise til en forskrift, og slik mÄ det vÊre. Det er en rett du har etter Friluftsloven ("allemannsretten") og ikke noe Nittedal og Hakkadal fiskeforening for eget forgodtbefinnende kan ta fra deg - selv om de sikkert skulle Þnske at de kunne.

NÄ skriver jeg altsÄ ikke dette for Ä forsÞke Ä presse deg til Ä ta en padletur i dette omrÄdet. Men det kan vÊre greit Ä vite hvilken rett du etter loven har og hva Nittedal og Hakkadal firskeforening faktisk tar i fra deg. Mitt rÄd ved en senere anledning er Ä bare gi dem det dÞve Þret og gÄ videre. Men husk Ä tÞrke eller desinfisere bÄt og utstyr fÞrst hvis det er fare for smitteoverfÞring fra annet vassdrag. Akkurat dette gjelder forÞvrig alle vann og vassdrag i hele Norge.

My 2 Âą

• Liker 3
Skrevet

NĂ„ skal jeg vĂŠre skikkelig vrang, men dette hĂžres ut som en ypperlig mulighet for en fellestur
.

At noen lager egne «lover» og sier at jeg ikke fÄr lov, gir meg bare ekstra lyst til Ä ta en tur. Om det er et fint padlevann blir bare en bonus.

selvfÞlgelig med desinfisert og tÞrket padleutstyr og uten fiskesaker, vil ikke spre noen smitte.  

• Liker 1
Skrevet

Jeg har jo desinfiseringsmiddel, brukt etter turer i Drammensvassdraget. Ikke hÞrt noe om at det er behov pÄ de andre stedene jeg ferdes. Kan jo vanskelig bevise det. 

FÄr ta meg en tur, og ha med utskrift av det som er blitt sagt her, om noen skulle si noe. 

Skjermbilde.PNG.9e27288b3665a95fc42a635a74032b91.PNG

Dette var det jeg fikk til i 21, ble stoppa og mÄtte pakke sammen ved Tvekjelleren

NÄr det gjelder BÞrtervanna, er det vel drikkevann som hindrer aktivitet pÄ sÞrsidene av Trangene (?)

Skjermbilde2.PNG.70bea400410404b7fa7a0a9ed79e5191.PNG

Skrevet (endret)
DenGladeVandrer skrev (2 timer siden):

Jeg har jo desinfiseringsmiddel, brukt etter turer i Drammensvassdraget. Ikke hÞrt noe om at det er behov pÄ de andre stedene jeg ferdes. Kan jo vanskelig bevise det. 

FÄr ta meg en tur, og ha med utskrift av det som er blitt sagt her, om noen skulle si noe. 

Skjermbilde.PNG.9e27288b3665a95fc42a635a74032b91.PNG

Dette var det jeg fikk til i 21, ble stoppa og mÄtte pakke sammen ved Tvekjelleren

NÄr det gjelder BÞrtervanna, er det vel drikkevann som hindrer aktivitet pÄ sÞrsidene av Trangene (?)

Skjermbilde2.PNG.70bea400410404b7fa7a0a9ed79e5191.PNG

Friluftsloven er ikke veldig enkel Ä forholde seg til, det skal vÊre sagt. Og det kommer ogsÄ flere andre lover og forskrifter inn. Alle lover og globale forskrifter er vel tilgjengelige pÄ lovdata.no. SÄ kan det komme lokale forskrifter inn. De er det ikke alltid lett Ä finne ut av. Men de som hevder Ä kunne sette til side lover og forskrifter mÄ kunne henvise til en forskrift. Hvis ikke er det bare Ä drite i det (hvis loven tillater deg Ä drite i det i utgangspunktet).

Det med desinfeksjon er fra Forskrift om dyrehelse (dyrehelseforskriften) §17:

Sitat

§ 17.TÞrking og desinfeksjon av fiskeutstyr, bÄter og andre gjenstander

Fiskeutstyr, bÄter og andre gjenstander som er brukt i ett vassdrag, skal tÞrkes eller desinfiseres fÞr de flyttes til andre vassdrag eller til andre deler av samme vassdrag. Brukt krepseredskap skal i tillegg tÞrkes og desinfiseres fÞr ny sesong. Mattilsynet kan forby slik flytting dersom hensynet til Ä hindre smittespredning taler for det.

Det med BÞrtervatna gjelder tilgang til marka Þst for BÞrtervatna fra syd (via BÞrter). Han har sperret veien med gjerder, port og skilt. I tillegg har han kjeftet pÄ folk og trenert de som vil fram. Dette har pÄgÄtt i decennier. Han driter i alle pÄbud om Ä fjerne grinder og hindre trafikk. NÄ kan det se ut til at de i hvert fall har vedtatt Ä lage en slags vei rundt hele greia. Det er ogsÄ flere lovbrudd der.

NÄr det gjelder adgang til RomeriksÄsene er det bare Ä henvise til Friluftsloven. Det er de som eventuelt mÄ vise til dokumentasjon som fratar deg retten til Ä padle der. Det er ikke nok med Þnsker og pÄstander. De mÄ vise til lover eller forskrifter. NÄr det er sagt er det selvsagt ikke ulovlig Ä ta hensyn til sÊrskilte Þnsker de mÄtte ha, men det mÄ vÊre helt opp til deg om du Þnsker Ä fÞlge dem.

Friluftsloven §6 sier fÞlgende (jeg har uthevet det som gjelder for vann og vassdrag). dette er forÞvrig del av det som pÄ folkemunne kalles "allemannsretten":

Sitat

§ 6.(Ferdsel pÄ sjÞen og i vassdrag.)

PÄ sjÞen er ferdsel med bÄt fri for enhver. Ferdsel pÄ islagt sjÞ er ogsÄ fri for enhver.

Om ferdsel pÄ innsjÞer og elver (Äpent eller islagt vassdrag) gjelder reglene i lov 24. november 2000 nr. 82 om vassdrag og grunnvann og lov 10. juni 1977 nr. 82 om motorferdsel i utmark og vassdrag.

lov 10. juni 1977 nr. 82 om motorferdsel i utmark og vassdrag gjelder ikke for ferdsel uten motor.

lov 24. november 2000 nr. 82 om vassdrag og grunnvann (vannressursloven) §16 sier (min uthevelse):

Sitat

§ 16.(allmennhetens rÄdighet over vassdrag)

Enhver kan bruke vassdrag til

a.vannuttak uten grĂžfting eller bruk av fast ledning eller motorkraft;

b.bading i samsvar med lov 28. juni 1957 nr. 16 om friluftslivet;

c.ferdsel uten bruk av motor;

d.motorisert ferdsel pÄ Äpent eller islagt vassdrag nÄr det skjer i samsvar med lov 10. juni 1977 nr. 82 om motorferdsel i utmark og vassdrag og grunneieren ikke har nedlagt forbud etter annet ledd.

Bruk av vassdrag i samsvar med fÞrste ledd skal skje sÄ hensynsfullt at det ikke volder ulemper av betydning for grunneieren eller for andre brukere. Grunneieren kan forby motorisert ferdsel i vassdraget. Vassdragsmyndigheten kan sette et forbud til side dersom forbudet etter en avveining av de interessene som gjÞr seg gjeldende, mÄ anses som urimelig. Vassdragsmyndigheten kan gi tillatelse til at det tas en rimelig avgift for ferdsel med motorfartÞy i kanaler og vassdrag som er tilrettelagt for dette formÄl.

Enhver har rett til Ä ta opp gjenstander som er sunket i vassdrag og til Ä flÞte tÞmmer i vassdrag som er flÞtbare sÄ langt det ikke utlÞses konsesjonsplikt etter § 8. Hvis en opptatt gjenstand mÄ regnes som hittegods, gjelder reglene i lov 29. mai 1953 nr. 3 om hittegods. MÄ den regnes som avfall, gjelder reglene i forurensningsloven. Om retten til fiske gjelder reglene i lov 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk og innlandsfisk m.v.

Til slutt vil jeg anbefale en bok som jeg synes er veldig informativ: Marianne Reusch; "Friluftsloven med kommentarer"; Gyldendal 2016. Den er ikke billig (700+ kr), men billigere enn veldig mye friluftsutstyr. Den er pÄ noe over 500 sider, men det er en bok man heller bruker som et oppslagsverk enn Ä lese fra perm til perm (selv om det siste ogsÄ er fult mulig). Den gir ikke bare kommentarer men ogsÄ en god del bakgrunnsstoff for Ä forstÄ den enkelte paragraf i Friluftsloven.

My 2 Âą

Endret av Skogens StĂžnn
Ble noe feil med markeringa av hva som er sitatet
  • Takk 1
Skrevet
DenGladeVandrer skrev (3 timer siden):

For Ä slippe Ä oppdage at de drar en eventuell forskrift opp av lomma de kan vise til kan det vÊre en ide Ä sende en epost til klubben der du henviser til friluftsloven (eller bare denne diskusjonen som jo ramser opp det viktigste) og be om lovgrunnlaget de baserer sin bortvisning pÄ.

Jeg sier ikke at det ikke finnes, men jeg vet ikke om noe og har aldri hÞrt om noe. Det eneste jeg har hÞrt om er at det er streng regulering av fiske fra bÄt (og lignende farkoster), men det har ingen ting med adgangen til ferdsel i vassdrag Ä gjÞre.

• Takk 1
Skrevet

DrĂžyer med svar fra sekretĂŠr og leder hos jakt-laget.

Har forstÄtt at jeg med loven i hÄnd kan ferdes der, men legger det pÄ is enn sÄ lenge. Tenker uansett Ä mÞnstre av for sesongen. Hatt sÄ mÄ mye turer, sÄ greit Ä spare litt prosjekter til neste Är, og ta igjen litt pÄ tapte vandreprosjekter. 

Skrevet
Skogens StĂžnn skrev (PĂ„ 26.9.2024 den 21.42):

Det med BÞrtervatna gjelder tilgang til marka Þst for BÞrtervatna fra syd (via BÞrter). Han har sperret veien med gjerder, port og skilt. I tillegg har han kjeftet pÄ folk og trenert de som vil fram. Dette har pÄgÄtt i decennier. Han driter i alle pÄbud om Ä fjerne grinder og hindre trafikk. NÄ kan det se ut til at de i hvert fall har vedtatt Ä lage en slags vei rundt hele greia. Det er ogsÄ flere lovbrudd der.

Liten digresjon om en litt morsom hendelse pÄ dette omrÄdet:

Disse begrensningene fikk jeg kjenne pÄ pÄ min Østmarka-rundt tur i 2020. Merkelig hele greia. Jeg hadde kommet sÞrover pÄ vestsiden av BÞrtervanna og skulle runde av for Ä gÄ nordover igjen pÄ Þstsiden fÞr jeg stÞtte pÄ en svÊr port. Jeg ringte nummeret pÄ porten og spurte om Ä fÄ kunne gÄ igjennom - Da kom han og hentet meg i en UTV og kjÞrte meg igjennom hele omrÄdet til der turomrÄdet begynner igjen pÄ Þstsiden av BÞrtervanna :D Hyggelig nok interaksjon det.

• Liker 1
Skrevet
sneakyowl skrev (1 time siden):

Liten digresjon om en litt morsom hendelse pÄ dette omrÄdet:

Disse begrensningene fikk jeg kjenne pÄ pÄ min Østmarka-rundt tur i 2020. Merkelig hele greia. Jeg hadde kommet sÞrover pÄ vestsiden av BÞrtervanna og skulle runde av for Ä gÄ nordover igjen pÄ Þstsiden fÞr jeg stÞtte pÄ en svÊr port. Jeg ringte nummeret pÄ porten og spurte om Ä fÄ kunne gÄ igjennom - Da kom han og hentet meg i en UTV og kjÞrte meg igjennom hele omrÄdet til der turomrÄdet begynner igjen pÄ Þstsiden av BÞrtervanna :D Hyggelig nok interaksjon det.

Hmm, ja, det var nye takter. Det er Ä hÄpe at det har skjedd en endring. Det ville i sÄ fall svÊrt positivt.

NÄ er ikke jeg pÄ fjesboka, men det skal vÊre ei gruppe der som kaller seg "Slipp BÞrtervanna fri" som gjelder akkurat adkomsten til Østmarka fra syd-Þst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.