Jump to content

Bytte ut "relinglist" kano

Recommended Posts

Har en gammel kano med en litt morken relingslist(gunwale) i hard tre av noe slag som jeg ønsker å erstatte. Ønsker å erstatte i enten aluminium, hardplast, eik/hardtre.

Har søkt rundt, men finner ingen svar så lurer på om Noen vet hvor jeg får tak i slike materialer ?

Annonse

Jeg kjenner 2 stk som har kjørt quickfix (som det heter på nynorsk) og splittet hageslange med en skarp kniv og tredd på og punktfestet er par steder med tec7. Har fungert greit. 

For litt mer permanent og penere løsning så har disse gutta i Bergen et ganske bredt utvalg av list:  https://www.parmafender.no/kantlister-og-fenderlister/lagerfoerte-fenderlister/

Posted (edited)

Det er den beste linken jeg har funnet foreløpig. Den quickfixen skal jeg ha i bakhodet...

Ellers ringte jeg idag West System på Alnabru. De hadde 5 m plast "rekkelist" tilpasset femund kanoen som eneste alternativ for 1000 kr pr 5m.

Aluminiums kanten på vintage kanoen min er ca 2 mm.

Noen som vet om noen byggvarehus på Østlandet som har behandlede hardtre lister 4 meter pluss beregnet til båter.

Edited by Jens G

De fleste trelasthandleren har lange nok eikelister til ditt bruk. Fikset kano for par år siden, og skrudde på gammel eikelist( ikke nødvendigvis i hele lengden, men der spennet for å stabilisere formen trengte det. Funket godt!

På noen speiderkanoer vi fikset brukte vi røde brøytestikker i plast (kan kjøpes på Biltema). Brukte vinkelsliper på langs for å lage spor, og deretter ble de festet med syrefaste skruer. I hver ende ble de smeltet sammen med den som var på motsatt side. Er vel en mellomting mellom hageslange og å gjøre det ordentlig, blir litt stivere, men krever med tid og verktøy. 

Relingslisten/lønningen er jo med til å stive skroget av, så det bør være noe stivere, bedre materiale enn hageslange og brøytestikker!! Westsytem har til sådan og Billingstad Trelast pleier i ha både eik og ask.Men det må du selv skjære til og kanskje dampe i form. De er som nevnt helt topp og en gammelmodig trelast - ikke sådan et byggemarked!! Og gutta spiller fotball inne i låven, når det ikke er kunder!!

Elgen

elgen skrev (1 time siden):

Relingslisten/lønningen er jo med til å stive skroget av, så det bør være noe stivere, bedre materiale enn hageslange og brøytestikker!! Westsytem har til sådan og Billingstad Trelast pleier i ha både eik og ask.Men det må du selv skjære til og kanskje dampe i form. De er som nevnt helt topp og en gammelmodig trelast - ikke sådan et byggemarked!! Og gutta spiller fotball inne i låven, når det ikke er kunder!!

Elgen

Det kommer an på konstruksjonen gitt. Av de kanoene jeg har støpt/bygget så har flere av dem vært mer enn stive nok til å klare seg både uten relingslist og hageslange ;-)